Őrizet alá helyezték Gorbacsovot

  • - legát -
  • 2016. november 3.

Film

Leningrádi dokumentumokból dolgozik Az esemény.

Ma Magyarországon tíz emberből kilenc biztosan nem tudna válaszolni arra, hogy pontosan mikor szűnt meg a Szovjetunió, arra meg különösen nem, hogy mi előzte meg a finálét. De az emlékezetkiesésnek nem az az oka, hogy 25 év hosszú idő – ennyi erővel a berlini fal leomlását is elfelejtettük volna –, sokkal inkább az, hogy mire bekövetkezett a történelmi pillanat, Kelet-Európa  túl volt a rendszerváltáson, Gorbacsov Szovjetuniója pedig legyőzött, fogatlan medveként próbálta menteni a menthetőt, s látszott: a nem is olyan rég még lerombolhatatlannak gondolt építményt egy kisebb fuvallat is romba döntheti.

És romba is döntötte.

A Szovjetunió azután ért véget hivatalosan is, hogy 1991. augusztus 19-én néhány keményvonalas főember egy botcsinálta puccsal azt próbálta megakadályozni, hogy aláírják az új szövetségi szerződést, ami nagyobb önállóságot biztosított volna a tagállamoknak. Házi őrizet alá helyezték Gorbacsovot, kihirdették a rendkívüli állapotot, ám mivel minimális fegyverest tudtak maguk mögé állítani, pillanatok alatt meg is buktak. Utána viszont nem új szövetségi szerződést, hanem a tagállamok függetlenségét deklarálták.

false

A történészek ma már csak tragikomikus pancserpuccsként emlegetik ezt a pár napot, és ugyan nem felejtik el megemlíteni, hogy az akció hírére általános sztrájk kezdődött és a nagyvárosok lakói utcára vonultak, ám az idők távolából mindez afféle kedélyes felvonulásnak tűnik, mintha már akkor tudta volna mindenki, hogy

nem kell félni a moszkvai elvtársaktól

– bohócok azok egytől egyig.

Hogy ez mennyire nem volt így, az most Szergej Loznica Németországban élő ukrán rendező filmjéből világosan kiderül. Loznica rátalált a leningrádi dokumentumfilm-stúdió archív felvételeire, amit a városban forgattak a puccs idején. Ezekből az anyagokból, az eredeti szövegek felhasználásával rakta össze Az eseményt, ami narrátor hiányában ugyanazt a bizonytalan sodródást mutatja, ahogy az ottaniak megélhették a sokkot, ahogy reagáltak a Moszkvából érkező hírekre és rémhírekre. Vannak bámészkodók, önjelölt szónokok és rendfenntartók, de ami a legizgalmasabb, az az, ahogy a bátrabbak „mozgolódni” kezdenek: fogadalmat tesznek, barikádokat emelnek. Vagyis egyre erősebbé lesz a forradalmi hév, bár a kiteljesedés szerencsére elmaradt.

Noha erőltetett a párhuzam az 1956-os Budapest és az 1991-es Leningrád között, valami hasonló történhetett nálunk is, legalábbis ami a „koreográfiát” illeti. Loznica filmje segít megértetni, hogyan robbanhat ki egy forradalom úgy, hogy a tudatosságnak, a tervezettségnek semmi nyoma.

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13. Budapest

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.