Őrizet alá helyezték Gorbacsovot

  • - legát -
  • 2016. november 3.

Film

Leningrádi dokumentumokból dolgozik Az esemény.

Ma Magyarországon tíz emberből kilenc biztosan nem tudna válaszolni arra, hogy pontosan mikor szűnt meg a Szovjetunió, arra meg különösen nem, hogy mi előzte meg a finálét. De az emlékezetkiesésnek nem az az oka, hogy 25 év hosszú idő – ennyi erővel a berlini fal leomlását is elfelejtettük volna –, sokkal inkább az, hogy mire bekövetkezett a történelmi pillanat, Kelet-Európa  túl volt a rendszerváltáson, Gorbacsov Szovjetuniója pedig legyőzött, fogatlan medveként próbálta menteni a menthetőt, s látszott: a nem is olyan rég még lerombolhatatlannak gondolt építményt egy kisebb fuvallat is romba döntheti.

És romba is döntötte.

A Szovjetunió azután ért véget hivatalosan is, hogy 1991. augusztus 19-én néhány keményvonalas főember egy botcsinálta puccsal azt próbálta megakadályozni, hogy aláírják az új szövetségi szerződést, ami nagyobb önállóságot biztosított volna a tagállamoknak. Házi őrizet alá helyezték Gorbacsovot, kihirdették a rendkívüli állapotot, ám mivel minimális fegyverest tudtak maguk mögé állítani, pillanatok alatt meg is buktak. Utána viszont nem új szövetségi szerződést, hanem a tagállamok függetlenségét deklarálták.

false

A történészek ma már csak tragikomikus pancserpuccsként emlegetik ezt a pár napot, és ugyan nem felejtik el megemlíteni, hogy az akció hírére általános sztrájk kezdődött és a nagyvárosok lakói utcára vonultak, ám az idők távolából mindez afféle kedélyes felvonulásnak tűnik, mintha már akkor tudta volna mindenki, hogy

nem kell félni a moszkvai elvtársaktól

– bohócok azok egytől egyig.

Hogy ez mennyire nem volt így, az most Szergej Loznica Németországban élő ukrán rendező filmjéből világosan kiderül. Loznica rátalált a leningrádi dokumentumfilm-stúdió archív felvételeire, amit a városban forgattak a puccs idején. Ezekből az anyagokból, az eredeti szövegek felhasználásával rakta össze Az eseményt, ami narrátor hiányában ugyanazt a bizonytalan sodródást mutatja, ahogy az ottaniak megélhették a sokkot, ahogy reagáltak a Moszkvából érkező hírekre és rémhírekre. Vannak bámészkodók, önjelölt szónokok és rendfenntartók, de ami a legizgalmasabb, az az, ahogy a bátrabbak „mozgolódni” kezdenek: fogadalmat tesznek, barikádokat emelnek. Vagyis egyre erősebbé lesz a forradalmi hév, bár a kiteljesedés szerencsére elmaradt.

Noha erőltetett a párhuzam az 1956-os Budapest és az 1991-es Leningrád között, valami hasonló történhetett nálunk is, legalábbis ami a „koreográfiát” illeti. Loznica filmje segít megértetni, hogyan robbanhat ki egy forradalom úgy, hogy a tudatosságnak, a tervezettségnek semmi nyoma.

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13. Budapest

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.