Őrizet alá helyezték Gorbacsovot

  • - legát -
  • 2016. november 3.

Film

Leningrádi dokumentumokból dolgozik Az esemény.

Ma Magyarországon tíz emberből kilenc biztosan nem tudna válaszolni arra, hogy pontosan mikor szűnt meg a Szovjetunió, arra meg különösen nem, hogy mi előzte meg a finálét. De az emlékezetkiesésnek nem az az oka, hogy 25 év hosszú idő – ennyi erővel a berlini fal leomlását is elfelejtettük volna –, sokkal inkább az, hogy mire bekövetkezett a történelmi pillanat, Kelet-Európa  túl volt a rendszerváltáson, Gorbacsov Szovjetuniója pedig legyőzött, fogatlan medveként próbálta menteni a menthetőt, s látszott: a nem is olyan rég még lerombolhatatlannak gondolt építményt egy kisebb fuvallat is romba döntheti.

És romba is döntötte.

A Szovjetunió azután ért véget hivatalosan is, hogy 1991. augusztus 19-én néhány keményvonalas főember egy botcsinálta puccsal azt próbálta megakadályozni, hogy aláírják az új szövetségi szerződést, ami nagyobb önállóságot biztosított volna a tagállamoknak. Házi őrizet alá helyezték Gorbacsovot, kihirdették a rendkívüli állapotot, ám mivel minimális fegyverest tudtak maguk mögé állítani, pillanatok alatt meg is buktak. Utána viszont nem új szövetségi szerződést, hanem a tagállamok függetlenségét deklarálták.

false

A történészek ma már csak tragikomikus pancserpuccsként emlegetik ezt a pár napot, és ugyan nem felejtik el megemlíteni, hogy az akció hírére általános sztrájk kezdődött és a nagyvárosok lakói utcára vonultak, ám az idők távolából mindez afféle kedélyes felvonulásnak tűnik, mintha már akkor tudta volna mindenki, hogy

nem kell félni a moszkvai elvtársaktól

– bohócok azok egytől egyig.

Hogy ez mennyire nem volt így, az most Szergej Loznica Németországban élő ukrán rendező filmjéből világosan kiderül. Loznica rátalált a leningrádi dokumentumfilm-stúdió archív felvételeire, amit a városban forgattak a puccs idején. Ezekből az anyagokból, az eredeti szövegek felhasználásával rakta össze Az eseményt, ami narrátor hiányában ugyanazt a bizonytalan sodródást mutatja, ahogy az ottaniak megélhették a sokkot, ahogy reagáltak a Moszkvából érkező hírekre és rémhírekre. Vannak bámészkodók, önjelölt szónokok és rendfenntartók, de ami a legizgalmasabb, az az, ahogy a bátrabbak „mozgolódni” kezdenek: fogadalmat tesznek, barikádokat emelnek. Vagyis egyre erősebbé lesz a forradalmi hév, bár a kiteljesedés szerencsére elmaradt.

Noha erőltetett a párhuzam az 1956-os Budapest és az 1991-es Leningrád között, valami hasonló történhetett nálunk is, legalábbis ami a „koreográfiát” illeti. Loznica filmje segít megértetni, hogyan robbanhat ki egy forradalom úgy, hogy a tudatosságnak, a tervezettségnek semmi nyoma.

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13. Budapest

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.