Interjú+Kritika

"Párizsban megtalál"

Kristin Scott Thomas színésznő

Film

Csehov-, Racine-, Schnitzler-, Harold Pinter-darabokat visz sikerre a Broadway-n, Londonban vagy Párizsban, de igazán híressé persze a mozi tette: olyan rendezőkkel dolgozott, mint Roman Polanski, Sydney Pollack, Anthony Minghella vagy éppenséggel Robert Altman. Jelenleg épp Robert Pattinson szédíti a pesti vásznakon a Bel Ami c. örökzöld slágerben.

Magyar Narancs: Nemrég azt mondta, nehezebb volt megélni, hogy a negyvenes éveibe lépett, mint az ötvenes évei elérését. Ma milyen a viszonya a korával?

Kristin Scott Thomas: Valóban, úgy negyven körül tört rám, hogy már nem vagyok fiatal. Sehogyan sem tudtam összhangba hozni a magamról alkotott képet azzal, amivel a külvilág szembesített. Az ötvenet már gondok nélkül léptem át. Felhagytam azzal, hogy mások tekintetéből akarjam kiolvasni, ki is vagyok. Régebben volt bennem valamilyen ostoba megfelelési kényszer.

MN: A neveltetése miatt?

KST: Korán elvesztettem a vér szerinti apámat, majd a mostohaapámat is, akit nagyon szerettem. Anyámtól katonás nevelést kaptam. Tartásos, kemény asszony, aki nehezen mutatta ki az érzéseit. Jó időbe tellett, amíg sikerült felszabadulnom a belém nevelt szabályok alól.

MN: A pályáján miben nyilvánul meg e szabadság?

KST: Könnyebben mondok nemet arra, ami nem indítja be a képzeletemet, s könnyebben vállalok el olyasmit, aminek bizonytalan a kimenetele.

MN: Mik az elsődleges szempontjai?

KST: Az, hogy akár félálomban is végignézném-e a filmet. Elsőre a nézői reflexek indulnak be nálam.

MN: Szeret felnézni a rendezőire?


 

KST: Egy jó rendező az én szememben egyszerre apa, hadvezér és partner. Védelmezi a színészeit, kordában tartja őket, de nem utolsósorban ismeri és szereti őket. Kell, hogy legyen tekintélye, ezért tudtam felnézni olyan mesterekre, mint Polanski, Pollack, Minghella, Altman. Iszonyatos csatáim voltak a román Lucian Pintiliével, akinek pályafutásom egyik legmaradandóbb forgatási élményét, az Egy felejthetetlen nyarat köszönhetem.

MN: Az angol beteg után lehetősége lett volna Hollywoodban maradni, mégsem tette. Miért?

KST: Mindent felajánlottak, ami a tengerentúli karrier kelléke: mesés gázsit, hétéves szerződést, úszómedencés villát Beverly Hillsben. Hívtak, kérleltek, könyörögtek, mégis maradtam Európában. Nem mondom, eljátszottam a gondolattal, de képtelen voltam elképzelni magam hollywoodi sztárként, elszakadni a családomtól. Akinek kellek, az Párizsban is megtalál, gondoltam, és be is jött. Zsinórban forgattam amerikai produkciókban, emellett színpadon és európai filmekben is folyamatosan játszom. Időnként rám tör, hogy elegem van, jó lenne kicsit elvonulni, szüneteltetni a filmezést. Aztán észbe kapok: "Örülj, hogy hívnak! Semmi máshoz nem értesz."

MN: Maga angol, mi köti Párizshoz, a francia filmhez?

KST: Kortól függetlenül lehetek bárki: kalandornő vagy femme fatale, szerelmes asszony, megunt szerető, intrikus, átlagos nő. Európában, kiváltképpen Franciaországban, nem a ráncaid alapján ítélnek meg. Bizonyos kor után nem követelmény, hogy vasaltasd simára az arcodat, máskülönben értéktelen vagy.

MN: Az utóbbi években szerzői filmekben látjuk inkább, mint a Guillaume Canet rendezte Ne szólj senkinek, Alain Corneau utolsó filmje, a Szerelmi bűnök vagy az Oly sokáig szerettelek.

KST: Túl az ötvenen eljutottam oda, hogy igazán egy dolog érdekel a filmezésben: az emberi arc intimitása. Azt nagyon bírom, amikor nem attól nagy a tét, hogy mekkora kasszasiker várható, hanem attól, hogy képes vagyok-e átlépni bizonyos korlátokat. És nem pusztán arra megy ki a játék, miként hívok elő magamból érzéseket, hanem csak úgy létezem egy szerepben.

MN: Eszerint is él?

KST: Valahol félúton járok a brit mértéktartás és a francia lezserség között.

Szentgyörgyi Rita

Bel Ami - A Szépfiú

"A szélkakas politikusok közé tartozott, meggyőződés és nagy képességek nélkül, merészség és komoly ismeretek nélkül - afféle vidéki ügyvéd, helyi szépség volt, aki ravaszul megőrizte az egyensúlyt valamennyi szélsőséges párt között, amolyan kétes természetű republikánus jezsuita, újsütetű liberális, aminő százával terem, mint a gomba, az általános választójog népszerű trágyadombján." Mint e gyilkos jellemzés is bizonyítja, Maupassant 1885-ös regénye nincs rászorulva az utókor klasszikusokkal szembeni elnézésére; a szépfiúnak titulált főhős "felfelé züllésének" története mindenkor biztosítja a helyet A szépfiúnak az aktuális regények sorában. Ebben a 19. század végéről szalasztott, bajuszát pödörgető törtetőben, aki hol asszonyokat, hol kormányt dönt meg, ha 100 évvel később jön világra, Bret Easton Ellis figurái is mentorukra lelnek. Hogy Maupassant szelleméből, elegáns kíméletlenségéből szinte semmire sem tart igényt e friss feldolgozás, akár radikális gesztus is lehetne, de ennél egyszerűbb, szomorúbb a képlet. Ha egy film úgy kívánja kifejezni főhőse lelkének sötét árnyalatait, hogy Robert Pattinson szobája sötétjében hosszan bámul egy bogarat, az nem radikális, hanem önképzőköri. Amikor a regény hősét "valami gonosz, benső elégedettség" tölti el, mert épp úgy határozott, hogy felszarvaz egy férjet, annak kifejezésére a színésznek egy, a vámpírfilmjeiből hozott vicsor áll a rendelkezésére. Menti őt azonban a kollektív bűnösség ténye, mert ebben a kudarcban a rendezők és a többi kreatívok is benne vannak vastagon.

- köves -

Forgalmazza a Ristretto Distribution


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.