Film

Malom és kereszt

Film

Lech Majewski Pieter Bruegel Út a Kálváriára című híres festményét akasztja le a bécsi Kunsthistorisches Museum faláról, és teszi le a filmnéző elé. Pontosabban a filmnézőt fogja meg, és teszi bele a flamand tájba, és mond mellé néhány formás mondatot.

 


 

Például azt, hogy "Semmi sem fog történni". És valóban: nem sok minden történik: kihozzák a lovat, eszik a tojást, forog a malomkerék, és nagy a köd. De van itt egy fontos dolog: mindezt gyönyörűen sikerült ábrázolni. Majewski ugyanis félretette azt az elvet, hogy egy festményről szóló filmnek kosztümös romantikus regényt kell kerekítenie az alkotóról és az ihletőjéről. Ő másképp akar közel kerülni a képhez: maga is fest. A beállítások, a fények élővé teszik Bruegel alkotásait, gyönyörűen kidolgozott képi szimbólumok vezetik a nézőt, aki ámulhat és találgathat, hány híres képet ismer fel a hosszú, kitartott snittekben. Ha valahogy, hát így lehet a festményt filmes narratívába emelni; nem műfaji határátlépéssel, hanem a határ elmosásával. Kis szépséghibája e tömény szépségnek, hogy Majewski nem érte be ennyivel: feltétlenül szükségesnek érezte, hogy a képnek nemcsak mozognia, de beszélnie is kell - ami pedig teljesen fölösleges, hiszen a körülbelül tízmondatnyi szövegkönyv didaktikus képelemzés, a festő audiokommentárja, aki elmagyarázza az ideáltipikus laikusnak, jelen esetben a mecénásnak, hogy mit is akart megmutatni. Így voltaképpen egy szépségesen és profin kivitelezett, ám gimnazistáknak szóló digitális művészettörténeti tananyagot kaptunk.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.