Film

Malom és kereszt

Film

Lech Majewski Pieter Bruegel Út a Kálváriára című híres festményét akasztja le a bécsi Kunsthistorisches Museum faláról, és teszi le a filmnéző elé. Pontosabban a filmnézőt fogja meg, és teszi bele a flamand tájba, és mond mellé néhány formás mondatot.

 


 

Például azt, hogy "Semmi sem fog történni". És valóban: nem sok minden történik: kihozzák a lovat, eszik a tojást, forog a malomkerék, és nagy a köd. De van itt egy fontos dolog: mindezt gyönyörűen sikerült ábrázolni. Majewski ugyanis félretette azt az elvet, hogy egy festményről szóló filmnek kosztümös romantikus regényt kell kerekítenie az alkotóról és az ihletőjéről. Ő másképp akar közel kerülni a képhez: maga is fest. A beállítások, a fények élővé teszik Bruegel alkotásait, gyönyörűen kidolgozott képi szimbólumok vezetik a nézőt, aki ámulhat és találgathat, hány híres képet ismer fel a hosszú, kitartott snittekben. Ha valahogy, hát így lehet a festményt filmes narratívába emelni; nem műfaji határátlépéssel, hanem a határ elmosásával. Kis szépséghibája e tömény szépségnek, hogy Majewski nem érte be ennyivel: feltétlenül szükségesnek érezte, hogy a képnek nemcsak mozognia, de beszélnie is kell - ami pedig teljesen fölösleges, hiszen a körülbelül tízmondatnyi szövegkönyv didaktikus képelemzés, a festő audiokommentárja, aki elmagyarázza az ideáltipikus laikusnak, jelen esetben a mecénásnak, hogy mit is akart megmutatni. Így voltaképpen egy szépségesen és profin kivitelezett, ám gimnazistáknak szóló digitális művészettörténeti tananyagot kaptunk.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.