Film

Malom és kereszt

Film

Lech Majewski Pieter Bruegel Út a Kálváriára című híres festményét akasztja le a bécsi Kunsthistorisches Museum faláról, és teszi le a filmnéző elé. Pontosabban a filmnézőt fogja meg, és teszi bele a flamand tájba, és mond mellé néhány formás mondatot.

 


 

Például azt, hogy "Semmi sem fog történni". És valóban: nem sok minden történik: kihozzák a lovat, eszik a tojást, forog a malomkerék, és nagy a köd. De van itt egy fontos dolog: mindezt gyönyörűen sikerült ábrázolni. Majewski ugyanis félretette azt az elvet, hogy egy festményről szóló filmnek kosztümös romantikus regényt kell kerekítenie az alkotóról és az ihletőjéről. Ő másképp akar közel kerülni a képhez: maga is fest. A beállítások, a fények élővé teszik Bruegel alkotásait, gyönyörűen kidolgozott képi szimbólumok vezetik a nézőt, aki ámulhat és találgathat, hány híres képet ismer fel a hosszú, kitartott snittekben. Ha valahogy, hát így lehet a festményt filmes narratívába emelni; nem műfaji határátlépéssel, hanem a határ elmosásával. Kis szépséghibája e tömény szépségnek, hogy Majewski nem érte be ennyivel: feltétlenül szükségesnek érezte, hogy a képnek nemcsak mozognia, de beszélnie is kell - ami pedig teljesen fölösleges, hiszen a körülbelül tízmondatnyi szövegkönyv didaktikus képelemzés, a festő audiokommentárja, aki elmagyarázza az ideáltipikus laikusnak, jelen esetben a mecénásnak, hogy mit is akart megmutatni. Így voltaképpen egy szépségesen és profin kivitelezett, ám gimnazistáknak szóló digitális művészettörténeti tananyagot kaptunk.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.