Film

Malom és kereszt

Film

Lech Majewski Pieter Bruegel Út a Kálváriára című híres festményét akasztja le a bécsi Kunsthistorisches Museum faláról, és teszi le a filmnéző elé. Pontosabban a filmnézőt fogja meg, és teszi bele a flamand tájba, és mond mellé néhány formás mondatot.

 


 

Például azt, hogy "Semmi sem fog történni". És valóban: nem sok minden történik: kihozzák a lovat, eszik a tojást, forog a malomkerék, és nagy a köd. De van itt egy fontos dolog: mindezt gyönyörűen sikerült ábrázolni. Majewski ugyanis félretette azt az elvet, hogy egy festményről szóló filmnek kosztümös romantikus regényt kell kerekítenie az alkotóról és az ihletőjéről. Ő másképp akar közel kerülni a képhez: maga is fest. A beállítások, a fények élővé teszik Bruegel alkotásait, gyönyörűen kidolgozott képi szimbólumok vezetik a nézőt, aki ámulhat és találgathat, hány híres képet ismer fel a hosszú, kitartott snittekben. Ha valahogy, hát így lehet a festményt filmes narratívába emelni; nem műfaji határátlépéssel, hanem a határ elmosásával. Kis szépséghibája e tömény szépségnek, hogy Majewski nem érte be ennyivel: feltétlenül szükségesnek érezte, hogy a képnek nemcsak mozognia, de beszélnie is kell - ami pedig teljesen fölösleges, hiszen a körülbelül tízmondatnyi szövegkönyv didaktikus képelemzés, a festő audiokommentárja, aki elmagyarázza az ideáltipikus laikusnak, jelen esetben a mecénásnak, hogy mit is akart megmutatni. Így voltaképpen egy szépségesen és profin kivitelezett, ám gimnazistáknak szóló digitális művészettörténeti tananyagot kaptunk.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.