"Piacra viszed az önbecsülésed" - Russel Crow színész

  • Kriston László
  • 2005. szeptember 15.

Film

Az undokságáról hetedhét országban híres, paparazzipofozó, étteremszétverő Crowe most nem olyan pökhendi, mint három éve, amikor az Egy csodálatos elme kapcsán találkoztunk Berlinben, ahol jókat fintorgott a kérdéseimen.

Az undokságáról hetedhét országban híres, paparazzipofozó, étteremszétverő Crowe most nem olyan pökhendi, mint három éve, amikor az Egy csodálatos elme kapcsán találkoztunk Berlinben, ahol jókat fintorgott a kérdéseimen. A változás oka: egy házasság, egy gyerek. Mosolyog, viccelődik, de azért továbbra is el van szállva. "Én vagyok a király" - sugallja a Gladiátor, az L. A. Confidential, a Kapitány és katona, a Bennfentes sztárjának viselkedése. A remény bajnoka főszerepében látható a hazai mozikban.

*

Magyar Narancs: Az Egy csodálatos elme után A remény bajnokában újra összeállt Ron Howarddal. Ön kereste meg a forgatókönyvvel a rendezőt. Miért gondolta, hogy ő a megfelelő ember erre az amerikai tőzsdekrach idején játszódó boksz-filmre?

Russell Crowe: A könyv jó ideje körözött már Hollywoodban. Amikor a kezembe került, nem küldtem szét tíz rendezőnek, ahogy azt mások szokták, arra várva, ki jelez végül vissza. Egyből Ronhoz fordultam. Az Egy csodálatos elme készítése során szerencsém volt alaposan megismerni őt. A film népszerűsítése alatt pedig, amikor bejártuk a világot, közeli barátok lettünk. Ron mesélt a családjáról: anyai nagyapja kereskedő volt, és 1929 után esténként őrizniük kellett a boltot, nehogy az éhező tömegek széthordják az árut. Ron első komoly filmje, amit tizenhat évesen rendezett, dokumentumfilm volt a nagy világválság időszakáról. Tudtam, hogy a téma közel áll a szí-véhez, azt is, hogy rajong a sportokért. Tudtam, hogy intellektuális értelemben meg-lehetősen agresszív fickó. Ha valamire ráteszi a kezét, azt addig nem ereszti, míg a lehető legjobbat ki nem préseli az alapanyagból. Karrierjén határozott fejlődést lehet megfigyelni a Csobbanástól meg a Selyemgubótól az Egy csodálatos elméig - egyre érettebb módon közelítette meg a közönséget. Azonnali kedvező válaszra számítottam. Mégis, miután elolvasta a könyvet, meglepő módon fintorogva csak annyit kérdezett: "Azt értem, te miért akarsz benne lenni ebben. De nem látom értelmét, miért nekem kellene megrendezni?!" Elkezdtem erősködni, párhuzamokat vonni a korábbi filmjeivel. Egyszer elmagyarázta nekem, hogyan dolgozta ki a Lánglovagokat, amelynek közel fele tűzjelenetekből áll: minden egyes tűznek önálló karaktert adott. Az egyik a folyékony tűz, a másik a napalmbombát idéző vietnami tűz és így tovább. Nem restelltem a saját eszközeit fordítani ellene: "Ron, fogd fel A remény bajnokát úgy, mint a Lánglovagokat. Minden egyes bunyónak másmilyennek kell lennie." Hét hónapi noszogatás után végre beadta a derekát. Mert amikor azt állítom, Ron agresszív intellektuális értelemben, nem azt értem ezalatt, hogy gyors is.

MN: Nem tartott attól, hogy a film túlságosan felmagasztosítja a főhőst?

RC: Sok amerikai kritikus kajánul megjegyezte: "De hisz ez a fickó valóságos szent!" Ha jól megvizsgáljuk a sztorit, világossá válik, hogy alapvetően egy egyszerű és tisztességes férfiról szól. Miután anyagilag teljesen tönkrement, vallásos ember létére abbahagyta a templomba járást: úgy döntött, saját kezébe veszi sorsát, és teljes felelősséget vállal családja boldogulásáért, amibe még a Jóisten se szólhat bele. Sajátos sikertörté-netet valósított meg: megcáfolva minden valószínűséget, bokszvilágbajnok lett. Olyan nagy téma volt a maga korában, hogy tíz nap alatt ötször szerepelt a The New York Times címoldalán. Nem szent ő, hanem olyasvalaki, aki mindennél előbbre tartja a családja boldogságát. Akárcsak az emberek nagy része.

MN: Egyébként mint gondol a bokszról?

RC: Hajlamos vagyok hülye időtöltésnek tekinteni - hacsak nincs valami karizmatikus az adott meccsben. Kölyökként például megszállott Muhammad Ali-rajongó voltam. Ezt leszámítva szerintem elég idétlen dolog a bokszolás. Két fickó a ringben, rövidgatyában, kesztyűvel a kezén agyonpüföli egymást. Ugyanakkor hatalmas bátorság kell ehhez a sporthoz. Pontosan a rövidgatyás szitu meg a rád szegeződő több ezer szempár miatt, amelyek elől nincs hova futni, mert be vagy szorítva egy zárt térbe. Nem tudom, maga próbálta-e már, de fokuszálni és észben tartani, melyik az én térfelem, méghozzá úgy, hogy közben egyfolytában ütések érik a fejemet, nem gyerekjáték. És a küzdelem végén egyikőnk nagy bajban lesz. Veszteni fog. Tulajdonképpen az egész önbecsülésedet a piacra viszed.

MN: New Yorkban ugyancsak bokszolós kedvében volt, amikor hozzávágta a telefonkagylót egy hotel alkalmazottjához. Egy tévés talk-showban eldicsekedte, hogy rendőr barátai elsimították az ügyet. Mire azonnal vizsgálat indult.

RC: Mostanában nem e körül járnak a gondolataim. Egyébként sincs ínyemre, hogy erről beszéljünk. Csak annyit mondhatok: egyelőre semmi előrelépés az üggyel kapcsolatban. Ez egy rendhagyó esetÉ

MN: Említette, hogy Ron Howarddal hét hónapig elemezték a projektet.

RC: Az a helyzet, hogy ha a forgatókönyv jó, akár holnap készen állok, hogy nekivágjak a munkának, függetlenül attól, hogy kitalált vagy valós figurát kell játszanom. Hamar elszánom magam, mivel ebben a szakmában erre van szükség. Ugyanakkor az én döntésem, hogy hónapokat töltsek a figurával, és lassan, elemezve építsem fel. Minél többet foglalkozom a karakterrel, minél több munkát fektetek bele, annál jobban élvezem a munkafolyamatot. Furcsa egy foglalkozás a színészet: a forgatáson napról napra zavarba hoznak. Hajnali ötkor kelsz, hogy a tél kellős közepén felvegyenek veled egy nyári strandjelenetet. A színészetnek nem sok köze van ahhoz a mércéhez, amit a társadalom elvár a férfiaktól. Rengeteg híres színész ment keresztül önvizsgálati válságon: elég maszkulin az, amit csinálok? És ez nem csak narcizmus. Még Sean Penn is évekig rágódott ezen, néhányszor abbahagyta a színészetet, mert úgy érezte, nem elég jelentős az, amit csinál.

MN: Ritkán áll kamera elé. Legutóbbi találkozásunkkor azt mondta, átlagosan száz forgatókönyvből vállal el egyet. Hogyan tölti a szabadidejét?

RC: Nem járok irodákba feleslegesen. Sydneyben lakom, és a farmomon időzöm, ötszázhatvan kilométerre Sydneytől. Nagyzolásnak hangozhat, de nem veszek részt a "bizniszben", ugyanis még mindig úgy tekintem a munkámat, mint művészetet. És ez roppant fontos a számomra. Ha olvasok valamit, ami megérinti a szívemet, menten elvállalom. Semmi más célom nincs, mint történeteket mesélni, amelyek megérintik az embereket. Csak egy sztorit. Nem váltjuk meg vele a világot, nem változtatjuk meg a politikai rendszert. De ha a nézők úgy jönnek ki a moziból, hogy a film egy kicsit felemelte őket, akkor jól végeztem a dolgomat. Ez a film is hasonlóról szól: addig nem hal meg valaki, amíg megőrizzük őt a szívünkben.

MN: Ridley Scott révén a Gladiátor önt a filmszakma magaslatai-ra röpítette. A brit rendező volt az egyetlen híresség a lakodalmán.

RC: Micsoda bulvármagazinos nyelvezet! "Híresség!" A legkiválóbb auteurök egyike.

MN: Akivel most új filmet forgat.

RC: Egy alacsony költségvetésű vígjátékot Franciaországban. Nem azt a fajta dolgot, amit elvárnának tőlünk, mondjuk egy százötvenmillás, vérben fröcsögő filmet. A helyzet ugyanaz, mint A remény bajnokával: a második együttműködés egy rendezővel könnyebbé teszi a dolgokat. Nemcsak a történet megértése és tisztelete viszi a szekeret, de a mély barátság is. Hogy nem kell már lábujjhegyen óvakodnunk a másik körül. Ez nem azt jelenti, hogy durvák vagyunk egymással, hanem azt, hogy a barátod kedvéért hajlandó vagy megfeszített erővel dolgozni, akár sok hosszú munkaórán át. Még csak öt napja tartott a forgatás, amikor a francia stáb panaszkodni kezdett a producernek: "Ez kész őhrület! 'Ogyan lehetnek képeszek ehre? A 'ahrmadik naphra ötvenöt beállításszal végeztek! Ha így folytatják, 'áhrom hét alatt kinyiffantanak minket ezek a nyavalyászok!" Azt hiszem, ez szó szerint így hangzott el. Ridley nem totojázik, maximum két-háromszor vesz fel egy jelenetet, aztán már lépünk is tovább. Azért csodálatos vele együtt dolgozni, mert sosem hagyja nyugodni a képet: amíg visszasétálok a díszletben a kezdőponthoz, hogy másodszorra felvegyük a jelenetet, ő biztosan a kamerastábbal tárgyal, hogy valamit változtasson a felvétel módján. Nála nincs két egyforma felvétel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.