Viszonyítani muszáj - Szabó Réka táncos

  • - sisso -
  • 2005. szeptember 15.

Film

Matematikusnak indult, de 1997-ben visszavonhatatlanul a kortárs táncművészet javára döntött, amikor Szonáta című darabjával megnyerte az Inspiráció fesztivál koreográfiai fődíját. 1999-ben Javier de Frutos venezuelai koreográfus csapatában táncolt, közreműködött az ex-Dv8 táncos Milli Bitterli projektjeiben is. Idén nyáron két hazai díjat is kapott Karc című darabjáért.

Matematikusnak indult, de 1997-ben visszavonhatatlanul a kortárs táncművészet javára döntött, amikor Szonáta című darabjával megnyerte az Inspiráció fesztivál koreográfiai fődíját. 1999-ben Javier de Frutos venezuelai koreográfus csapatában táncolt, közreműködött az ex-Dv8 táncos Milli Bitterli projektjeiben is. Idén nyáron két hazai díjat is kapott Karc című darabjáért.

*

Magyar Narancs: A Veszprémi Táncfesztivál nem igazán kedveli a színház jellegű táncdarabokat. Nem lepett meg az ottani díj?

Szabó Réka: Iszonyatos meglepetés volt, hogy ott lehettünk egyáltalán, mert engem eddig sose hívtak meg. A Karc valóban nagyon színházi jellegű, két színész és három táncos szerepel benne. Megkaptuk a legjobb produkció díját és Jancsó Miklós kedves szavait, na meg a kézcsókját.

MN: Ha azt mondod, színházias tánc, akkor ezzel az esztétizáló tánctól különbözteted meg magad. Ez a két irányzat hogyan, milyen arányban van jelen a munkáidban?

SZR: Eltávolodtam a tiszta mozgástól, és keresem a szöveggel, a hangokkal, a zenékkel való munka lehetőségét. Nem színházat akarok csinálni, csak komplexebb módon szeretnék gondolkodni. Pont olyan kifejező lehet egy esztéti-záló absztrakt tánc, mint egy színház felé hajló előadás, csak az előbbiben a táncosok inkább hangszerek, és nem annyira a személyiségük, mint a testük fizikális kifejezőereje a fontos. Ez nem értékítélet, hanem inkább annak a kérdése, hogyan működik az agyad. Nálam a táncos hangja már az első darabomban megjelent, már abban is énekeltem, mert hozzá akartam tenni valamit a tánchoz.

MN: Általában többes számban beszélsz, a programfüzetekben alkotótársként jelölöd meg a csapatod tagjait.

SZR: Én vagyok, aki a koncepciót hozza, a darabot összerakja és a munkafolyamatot irányítja, én hozom a döntéseket, de nagyon támaszkodom mindenkire. Régebben azt gondoltam, hogy projekteket csinálok, aztán egy-két éve kezdtek el körém gyűlni az emberek, és a Karc után merült fel először, hogy maradjunk együtt. Keressük a nevünket, de még nem érett meg a dolog.

MN: Hogyan találnak meg az alkotótársak?

SZR: Van egy kör, amellyel viszonylag rendszeresebben dolgozom, másrészt a felkészülési időszakban többször meghirdetem a műhelymunkát, és várom, hogy kik bukkannak fel.

MN: Ez speciel nem nagy divat még nálunk, de néhány nemzetközi csapatba te is így kerültél bele.

SZR: Nagy baj a magyar táncéletben, hogy nincsenek nyitott meghallgatások, másfelől érthető is, mert annyira szűk a szakma, hogy olyan nagy meglepetések nem érhetik az embert. Azért föl-föltűnik egy arc, most is például novemberre készülök egy bemutatóval; június elején csináltam egy nyitott műhelymunkát, és ott felbukkant egy Pécsett táncosként végzett srác, aki azóta tengődik. Pedig baromi tehetséges, benne lesz az új darabban.

MN: A felszabadító humor szinte minden darabodban megjelenik, és ez azért fontos, mert az önirónia hiányzik a magyar táncból. Különösen a Véletlen című darabnál figyeltem meg, hogy a közönség folyamatosan röhög, és néha ti is. Koncepciózus ez?

SZR: Soha nem volt ebben koncepció, belőlem és a szereplőkből fakad. A minket körülvevő világot magunkkal együtt kell elfogadni. Úgy, hogy én is benne vagyok, és nagyon hülye vagyok, de minderre kívülről és szeretettel tudok nézni, nem pedig valami hideg, eltoló kritikával. Viszonyítani muszáj!

MN: A véletlen matematikusként is foglal-koztat?

SZR: Inkább kérdéseim vannak, és gondolatok, hogy mi következik abból, ha feltételezed a véletlen létét, és mi, ha nem, vagy azt, hogy tökmindegy, hogy van vagy nincs. Lehet, hogy nem is ez a fontos, hanem az: hogyan tudod a világ jelenségeit megmagyarázni a véletlen segítsé-gével. Ha például az elektron viselkedését olyan modellel írod le, amiben szerepet kap a véletlen, és az úgy jól magyarázza a valóságot, akkor szuper, hogy van a véletlennek matematikája, és beszélsz róla egyáltalán. Egyébként nem foglalkozom ilyen mélyen a matematikával. Tanítok a Műegyetemen, de nem vagyok kutató. Az egyetem után elkezdtem a PhD-met csinálni algoritmuselméletből, de azon vettem észre magam sok témavezető elfogyasztása után, hogy elhagytam a szálat, s elmentem táncolni. Beláttam, hogy nem lehet kutató matematikusnak és táncosnak lenni egyszerre.

MN: Rád nem jellemző, hogy a manapság a táncművészetben is felbukkanó nemi szerepváltozások kérdéseivel olyan sokat foglalkoznál. Nem érdekel a probléma?

SZR: A tánc ennek a témának jó terepe, és nagyjából kétféle vonulat van, amit unok: egyik a konzervatívan nyomjuk a macsó témát, és a nő a pasi lába előtt hever, a másik meg, amikor a fiúk női ruhába öltöznek, fölcserélődnek és mindenki meztelen. Nem élek ebben a világban, egyikben sem a kettő közül. Érdekel a téma, de nekem nem így vetődik fel a kérdés, sokkal egyszerűbben, mert nem élek ilyen szélsőségekben. Most öt fiúval, illetve fiúnak csinálok új darabot.

A Véletlen című tudományos ismeretterjesztő táncjáték szeptember 29-30-án, 20.00-tól látható a Trafóban

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.