"Mi van itt, földrengés?" (DJ Palotai a Reich Remixed-albumról)

  • 1999. május 13.

Film

"Ember, ezen rajta sincs a legjobb szám!" - horkan fel DJ Palotai. Nekiállunk a bogarászásnak, végül a bonus track alatt megleljük a követelt számot, indulhat a Steve Reich-remix beszámoló. A kortárs zene egyik meghatározó alakjának mûveibõl hetvenpercnyi anyagot dolgoztak át neves DJ-k és tánczenei csapatok. Ki mást kérdezhettem volna róla, mint a Tilos Rádió zenefõnökét, aki közvetlenül beszélgetésünk elõtt is épp egy kamarazenekar alá pakolta a lemezeit.

DJ Palotai a Reich Remixed albumról

Palotai Zsolt: Steve Reich a legismertebb zeneszerzõ, aki egyrészt repetitív, másrészt elektronikus zenét írt. Különös módon a kezdeti elektronikus zene kiemelkedõ alakjai (Varese, Stockhausen, Artyemjev, Pierre Henry estébé) és a repetitívek (John Cage, az õsatya Terry Riley, a fõkókler Phillip Glass, valamint Reich mester) egymástól elkülönülten alkottak. Egy - a Hortobágyi Lacitól kölcsönzött - megfogalmazás szerint a repetitív vonulat részére nem volt átjárás az elektronikus zene magas kasztjába. Miközben az utóbbiak részérõl végbement a komolyzene egyik utolsó rugdalózása, a repetitív iskola ráébredt egy fontos különbségre. Míg a nyugati zenének az a fõ kérdése, hogy melyik a következõ hang, és milyen hang van fölötte meg alatta, addig a keleti zene arra kíváncsi, hogy egy hang után mikor jön a következõ. Reich itt egyfajta átjárópont, keleti tanulmányai után õ használt talán elõször ismétlõdõ kazetta-loopokat. A hatvanas-hetvenes évekbeli korai mûveiben ezeket még elektronikus úton szólaltatta meg, zenészeket csak késõbb toborzott darabjai elõadásához.

MaNcs: Milyen hatással van mindez a mostani muzsikákra?

PZS: A mai tánczenében mindkét iskola kéznyomát felfedezheted, bár lényegében egyikhez sincs semmi köze. Egészen más tészta az elektronika jelenlegi formája, és tíz év alatt a reichi repetíció is szinte teljesen kikopott a tánczenébõl. Persze ez nem baj. Reich munkái számomra sosem voltak átütõek, egyszerûen unalmasak. Az új zenék nem.

MaNcs: Mégis, ahogy korábban például az Orb (Little Fluffy Clouds), most ugyancsak menõ nevek vették Reichet elõ.

PZS: Bezárult egy kör, így visszatértek a gyökerekhez. Ennek a kapcsolódásnak amúgy van már elõzménye. Pierre Henrynek, a már említett elektronikus zenei úttörõnek szintén megjelent egy remixalbuma. Különben mindig is jobban izgatott ez a francia csávó, az õ zenéje igazán kísérletezõ. Míg Reich zenéjében feltûnnek ismerõs formulák, mondhatni, a népzenébõl, az afrikai zenébõl merített ihletet, addig Henry sokkal kevésbe eredeztethetõ, legalábbis nem felismerhetõk a nyomok. Az ötvenes-hatvanas években fénykorát élt idõs ember maga is be mert vállalni egy remixet a William Orbit, Coldcut, Fatboy Slim által fémjelzett válogatásra. Az a sorozat egyébként összességében egy árnyalattal jobban sikerült.

MaNcs: Miféle sorozatról beszélsz?

PZS: Ja igen, én ugye fõleg bakelitben gondolkozom. Öt-hat külön maxiból állt az a lemez, és a Reich-félébõl is kiadtak már kettõt. Eredetileg csak CD-n akarták megjelentetni, de a szerkesztõnek annyira tetszett a Freq Nasty- meg a Coldcut-változat, hogy kiadta vinilen is. A napokban pedig kijött a Howie B-verzió, másik oldalán az eredeti Reich-szerzeménnyel (Eight Lines).

MaNcs: Egészében milyennek találod?

PZS: Érdemes beszerezni, kiváló érzékkel kérték fel a remixereket. Steve Reich ugyebár nem tánczene, de legalább két szám még a parketten is megállja a helyét, a többi maradt hallgatós. Az eredeti mûvek közül ismerõs lehet az 1978-as Music for 18 Musicians, aztán a Drumming, bár erre kevésbé lehet ráismerni, a késõbbi korszakból pedig a gyengécske Desert Music. A már említett maxikon kívül nagyon jó a New York-i DJ Spooky és a japán Ken Ishii. Újra dolgozik a 80-as évek végi hip-hop, electro duó, a Mantronix egyik fele. Az amerikai Tranquility Bass amolyan hippi tánczene, a Mo Wax-es Andrea Parker pedig nagyon furcsa, lelassult elektronika. Sokuknál nehéz felismerni az eredetit, kivétel talán Howie B, aki elég sok forrásanyagot felhasznál, és a Coldcut, bár õk az indítás után finoman átcsúsznak a saját világukba. Igencsak szokatlan zenével álltak elõ, se nem breakbeat, se nem hip-hop, szinte már goa.

MaNcs: A Freq Nasty és B. L. I. M. közös produkció, csupán néhány Reich-hangot vett kölcsön. Azt mondtad, ez a kedvenced.

PZS: Elképesztõ, amit összehoztak. Ilyen basszust még soha nem hallottam, nagy hangerõn kifekszel tõle. A PeCsában egyszer már rendesen megdöngettem, és a basszus hirtelen annyira betöltötte a teret, hogy még az elõtérbõl is bejöttek az emberek: "Mi van itt, földrengés?" Abszolút 21. századi hangzás. Egyébként Freq Nasty DJ-mûsora május 22-én az Almássy téren, aztán a Rudasban is hallható majd.

MaNcs: Lehetséges egy ilyen lemez révén megszerettetni Reichet a mai fiatalokkal?

PZS: Valószínûleg nem. A zene történeti folyamának megértéséhez viszont jó adalék.

MaNcs: Mindig érzek egy kis csavart az ilyen válogatások kiagyalóitól. Van itt egy zene, olyan, amilyen, használjuk ki a szerzõje kult-státusát, és adjunk el egy csomó lemezt.

PZS: Én meg mindig azt mondom erre, hogy a jelenlegi zenei felfogást könnyen lehet a népzenééhez hasonlítani. Hiszen az is úgy mûködik, hogy egy adott dalt annyiféleképpen hallhatsz, ahányan elõadják. Kiválaszthatod, hogy a Pista bácsi vagy a Mari néni verziója szimpatikusabb-e a számodra. Egyáltalán nem biztos, hogy ráismersz, pedig ugyanazt a dalt éneklik. Lehet más a szövege, megváltoztathatták a dallamot, a ritmust, a hangot. Ha az egyik nem jön be, a másik még tetszhet.

Bognár Tamás

Nonesuch/Warner, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.