A sötétség mélyén (Joel Schumacher filmrendező)

  • Nagy Elisabeth
  • 1999. május 20.

Film

Jelmez- és díszlettervezőként kezdte a szakmát. Első munkáival, a St. Elmo tüze és Az elveszett fiúk című produkciókkal fiatal színészek - köztük Demi Moore és Kiefer Sutherland - egész nemzedékét indította el a pályán. Ismertebb dobásai közé tartozik még az Egyenesen át, illetve az Összeomlás.
{k199920_26;b}Jelmez- és díszlettervezőként kezdte a szakmát. Első munkáival, a St. Elmo tüze és Az elveszett fiúk című produkciókkal fiatal színészek - köztük Demi Moore és Kiefer Sutherland - egész nemzedékét indította el a pályán. Ismertebb dobásai közé tartozik még az Egyenesen át, illetve az Összeomlás. MaNcs: Igaz az állítás, hogy mindig az emberi lélek sötét oldalát kutatja filmjeiben?

Joel Schumacher: Ez izgat engem. Mostanában az Egyesült Államokban újra divatba jöttek a boldog-bolondos filmek. Napsütés és harmónia. Én más filmeken nőttem fel: A vágy villamosa, Gyilkos vagyok, Édentől keletre, Haragban a világgal, A vad, A rakparton - ezek a filmek hatottak rám. A Doris Day-filmek soha nem érdekeltek. Szegénynegyedben nőttem fel, a bérházunkkal szemben volt egy mozi. Első emeleti hátsó ablakomból pont a mozi kijáratára tekinthettem. Egész ifjúságomat ott töltöttem. Egy-egy filmet megnéztem többször is. Majd rábukkantam a szomszédban egy mozira, ahol nem amerikai filmeket adtak. Gyerek voltam, soha nem hallottam Kuroszaváról, Bergmanról vagy Felliniről. Ott aztán megismertem műveiket, azután csakis oda jártam filmet nézni.

MaNcs: A 8 mm nagyon sötét film.

JS: De Joaquin nagyon vicces, nemde? Hát nem mulatságos krapek? A 8 mm egy ember pokoljárásáról szól. A pokol megváltoztatja. A sebeket egy életen át viselni fogja. Soha nem fogja elfelejteni, amit tett, és amit látott.

MaNcs: A pornográfia a 8 mm-ben szinte a hollywoodi filmipar karikatúrájaként jelenik meg. A pokol legmélyebb bugyraiba taszítja azokat, akik érintkezésbe kerülnek vele.

JS: Nekem nem ez volt a lényeg. Tudja, az Egyesült Államokban több millió illegális bevándorló él. Sokan a nagyvárosokban kötnek ki. Eljutnak mondjuk Hollywoodba, mint a filmben ez a lány. Aztán találkoznak a szörnyű valósággal: pornográfia, stricik, kábítószer. Legtöbbjük nagyon csúnyán végzi. Erről akartam mesélni.

MaNcs: Kutatta a pornográfiát? Mennyire befolyásolták mondjuk a közelmúltban Belgiumban történtek?

JS: Örülnék, ha azt állíthatnám, csakis Belgiumban történnek ilyesmik. De nem így van. Sajnos hasonló történetekről rendszeresen hallunk, talán csak kevesebb hírveréssel. A kutatás nehéz volt, hisz az illegális pornográfia világáról forgattunk filmet. Senki soha nem fogja bevallani, hogy köze van hozzá. Megismertem egy-két palit, róluk mintáztam Eddie Poole-t, akit James Gandolfini játszik. Külsejét, mozgását, magatartását valódi személyekről vett minták alapján alakítottunk ki. Ami pedig a snuff-filmet illeti: az emberi rémtetteknek jó a piaca. És mindig vannak olyanok, akik ezt látni akarják. Találtam egy könyvet, valami izraeli írta, nem emlékszem a nevére, a címe Gods of Death. Azt állítja, látott igazi snuff-filmet. Elindult, tudni akarta, hogy tényleg létezik-e ilyen. Ennél sokkal rosszabbat élt meg. Állítólag van egy csomó igen gazdag ember, akik közvetítőket küldenek harcterekre, Boszniába, Ugandába. Ott fiatal katonák kezébe nyomnak videokamerát meg egy rakás pénzt, hogy gyilkolás közben vegyék filmre tetteiket. Nem tudom, hogy az író igazat mond-e, sosem láttam ilyesmit, nem is kívánok látni. Tény az, hogy van piaca az efféle szörnyűségeknek. Hisz ott van a Real-TV. Igazi baleseteket, gyilkosságokat vesznek filmre. A könyvesboltokban képeskönyvek tucatjait találni szörnyű rendőrségi felvételekkel. Az interneten úgyszintén.

MaNcs: Nicholas Cage elmerül ebben a világban.

JS: Ne ámítsuk magunkat! Azt hisszük, mindennel megbirkózunk, semmi nem árt nekünk. Ezt próbálja Joaquin is mondani Nicknek: "Ha táncolsz az ördöggel, az ördög nem fog megváltozni, inkább ő változtat meg téged. Tudom, miről beszélek. Fiatal voltam, amikor elkápráztatott a kábítószer. Figyelmeztettek a veszélyre, de csak legyintettem. Hát nem haltak bele százezrek az évek során? Nézd csak a junkie-kat az utcán! Én nem kerülhetek hasonló helyzetbe. A magam ura vagyok!" Nicholas Cage karaktere igen érdekes. Iskolázott, jó anyagi háttérrel rendelkező fickó. Arrogáns és nagyra törő. Még véletlenül sem azért fogadja el ezt a melót, mert ki akar deríteni valamit, hanem mert imponál neki, hogy kapcsolatba kerülhet a felső tízezer világával. Csak amikor találkozik a lány édesanyjával, amikor elolvassa a lány naplóját, akkor rendül meg igazán.

MaNcs: A saját kezébe veszi az ügyet.

JS: Nem akarok politizálni, ne értsen félre. Azért nem vagyok anarchista. A történetekben és legendákban mindig is voltak hősök, akik megküzdöttek a sárkányal. Ne feledje, a Hamlet végén is kilenc holttestet számolunk.

MaNcs: Andrew Kevin Walker írta a forgatókönyvet, aki a Hetediket is jegyzi. Van némi hasonlóság a két film között.

JS: A Hetedik fantasztikus film, tökéletes történet a hét főbűnről: a gonosz győz, mindenki odavész. De a 8 mm ennél sokkal gonoszabb, hisz amiről mesélünk, az a színtiszta valóság.

MaNcs: Igen jellegzetesen fényképezi színészeit.

JS: Nos, nem kényszerítem színészeimet semmire. Együtt szoktuk kialakítani a karaktereket és a külsőt is. Joaquinban - Max California szerepében - egy zenészkölyköt láttam, akin túljárt az idő. Emlékezetében még él a zene és az együttese, de most már csak egy porno shopban robotol. Együtt döntöttünk a hajviseletről, a sminkről, a tetoválásokról és arról, hogy milyen ruhát viseljen, hogyan mozogjon.

MaNcs: Figyelemre méltó filmeket készített a serdülőkről, például a St. Elmo tüzét. Hasonló filmeket ma alig találunk, ehelyett a Sikoly és utánzatai futnak a mozikban. Ennyire megváltoztak az idők?

JS: Nem tudom. Fogalmam sincs. Nem volt a St. Elmo tüzéhez hasonló film, amikor megcsináltam. Amikor moziba került, hirtelen utánozni próbálták, de nem sikerült nekik, felhagytak vele. A Sikoly nagyon okos és jól megírt sztori. Gazdaggá tette a készítőit, tehát mindenki ezt csinálja most. Ha egy asztalról forgatnék filmet, és pénzt hozna a kasszába, akkor lenne egy csomó asztal-film. A szakma trendeknek van alávetve, én sem tudom, miért van ez így. Nem tudom, miért nem készítenek komplexebb filmeket a fiatalokról. Talán a Good Will Hunting az egyetlen ilyen a mostanában készült mozik közül, intelligens és érzékeny film egy fiatal srácról.

MaNcs: Legutóbb Robert De Niróval forgatott.

JS: Flawless a film címe. Épp akkor írtam a forgatókönyvet, amikor megkerestek a 8 mm-mel. Kevés pénzzel, rövid idő alatt forgattuk le tavaly év végén New Yorkban. De Niro egy East Side-i machót játszik, akinek egy szívroham következtében lebénul a fél teste, és beszédzavarai támadnak. Az Egyesült Államokban ma már énekléssel igyekeznek gyógyítani az ilyen eseteket. Itt Philip Seymour Hoffman egy hermafroditát játszik, aki ugyanabban a lezüllött East Side-i hotelben lakik, mint De Niro, és énekórákat ad neki. Kettőjük kapcsolatáról szól a film.

MaNcs: És mi történt a Dreamgirls című produkcióval?

JS: Most kezdtük volna forgatni, március elsején. Két évet áldoztam rá az életemből, a Warner pedig leállította. Hasonló filmet indítottak, Why Do Fools Fall in Love volt a címe, vagy valami hasonló. Hatalmasat buktak vele, ezért nem akartak még egy musicalt forgatni feketékkel.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

Figyelmébe ajánljuk