Film

Reggeli etetés

Ben Hur

  • - kg -
  • 2016. szeptember 25.

Film

Charlton Heston (az eredeti Ben Hur és Mózes után a legjobb Mózes) szelleme mostanában bizonyára Trump kocsiverseny-győzelméért szorít, és nincs ideje olyan apró-cseprő földi dolgokra, mint az, hogy milyen kocsiversenyek kerülnek a mozikba.

Addig jó, amíg Mr. Heston szelleme mással van elfoglalva, mert könnyen méregbe gurulhatna az új Ben Hur láttán, és akkor jaj nekünk; Mr. Heston haragja már földi tartózkodása idején is látványos volt, elég csak a Tízparancsolatban Mózesként megfigyelni. Minket semmilyen harag nem táplál, mert még ha az új Ben Hur lenne az év filmje is, az sem homályosíthatná el azokat az izgalmakat, melyeket a ’80-as években éltünk át, midőn tízszer kellett szünetet tartani filmszakadás miatt a Duna moziban. Végül maga a mozi vezetője kért bocsánatot, de csak elvergődtünk a kocsiversenyig. A vezetői bocsánatkérés most sem lenne indokolatlan, igaz, a technikával semmi gond, az új Ben Hur viszont úgy fest, mint egy ókori GAP-reklám Jézussal mint barkácsoló háttérszereplővel. A kötelező kocsiverseny és a gályarabok tengeri katasztrófája kellőképpen látványos, a két akció közt azonban mintha a Monty Python-tagok játszadoznának a Coen testvérekkel. Utóbbiak nemrég el is készítették a maguk római birodalmas Hollywood-paródiáját: ez volt az Ave, Cézár, melynek végén a rendezőasszisztens azt tudakolja egy keresztre feszített mellékszereplőtől, hogy mi a státusza: ha jegyzett színész, jár a meleg reggeli, ha statiszta, akkor nem. Az új Ben Hurban sokaknak járt a meleg reggeli, de szinte senki sem szolgált rá a rántottára.

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.