Websorozat

Régi klisék

A Gimi a TV2-n

  • Baski Sándor
  • 2012. február 7.

Film

A magyar közönségfilm önjelölt apostolaiban időről időre feltámad a vágy, hogy tinédzserekről szóló mozgóképeket gyártsanak a bakfis korosztály számára. Kétségkívül van valami groteszk bája annak, amikor Sas Tamás (Apám beájulna) vagy N. Forgács Gábor (Álom.net) megpróbálja elképzelni, mit is tart egy mai kamasz menőnek. Ezeknek a produkcióknak ugyanis nem csak az a céljuk, hogy a főszereplő- és a témaválasztással megszólítsák a célközönséget: egyszersmind trendik is akarnak lenni.

A TV2 tavaly ősszel indult websorozata, a Gimi sem elégszik meg kevesebbel – a főszponzor például nem szimplán támogatja, hanem egyenesen „lájkolja” a szériát. A címbéli intézmény is csak annyira hasonlít valódi iskolára, amennyire a Csillagvirág Klinika egy átlagos megyei kórházra (a forgatás helyszíne egyébiránt az Alternatív Közgazdasági Gimnázium), az okostelefonokra és táblagépekre rágyógyult diákok pedig természetesen kellően esztétikus külsejűek, és akkor a pornósztárnak maszkírozott igazgatónőről még nem is ejtettünk szót. A képi világ és a háttérzene ugyancsak „dinamikus és fiatalos”, emellett minden epizódra jut egy szokatlan narratív megoldás; hol videonaplót látunk, hol valóságshow-imitációt, és még egy rezonőr is akad, aki lépten-nyomon kiszól a nézőhöz.


A Gimi tehát könnyen fogyasztható, a célközönség (vélelmezett) igényei szerint becsomagolt produkció. Kár, hogy még 42 rész után sem derült ki, pontosan miről is szól. A cselekmény középpontjában elvileg a művészetis és a sporttagozatos osztály eposzi méretű rivalizálása állna, ha az írók egy pillanatig is komolyan vennék ezt a koncepciót. De nem teszik, helyette újabb és újabb mellékszálakat iktatnak be, új karakterekkel és a régi tinifilmes klisékkel megspékelve. A Gimit nézve egyedülálló kísérletnek lehetünk tanúi: talán ez az egyetlen sorozat, amelyben – a műfaj történelmében először – minden egyes epizód filler (vagyis „töltelék”).

A maga módján ez is bravúr.

http://gimisorozat.tv2.hu/

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.