Websorozat

Régi klisék

A Gimi a TV2-n

  • Baski Sándor
  • 2012. február 7.

Film

A magyar közönségfilm önjelölt apostolaiban időről időre feltámad a vágy, hogy tinédzserekről szóló mozgóképeket gyártsanak a bakfis korosztály számára. Kétségkívül van valami groteszk bája annak, amikor Sas Tamás (Apám beájulna) vagy N. Forgács Gábor (Álom.net) megpróbálja elképzelni, mit is tart egy mai kamasz menőnek. Ezeknek a produkcióknak ugyanis nem csak az a céljuk, hogy a főszereplő- és a témaválasztással megszólítsák a célközönséget: egyszersmind trendik is akarnak lenni.

A TV2 tavaly ősszel indult websorozata, a Gimi sem elégszik meg kevesebbel – a főszponzor például nem szimplán támogatja, hanem egyenesen „lájkolja” a szériát. A címbéli intézmény is csak annyira hasonlít valódi iskolára, amennyire a Csillagvirág Klinika egy átlagos megyei kórházra (a forgatás helyszíne egyébiránt az Alternatív Közgazdasági Gimnázium), az okostelefonokra és táblagépekre rágyógyult diákok pedig természetesen kellően esztétikus külsejűek, és akkor a pornósztárnak maszkírozott igazgatónőről még nem is ejtettünk szót. A képi világ és a háttérzene ugyancsak „dinamikus és fiatalos”, emellett minden epizódra jut egy szokatlan narratív megoldás; hol videonaplót látunk, hol valóságshow-imitációt, és még egy rezonőr is akad, aki lépten-nyomon kiszól a nézőhöz.


A Gimi tehát könnyen fogyasztható, a célközönség (vélelmezett) igényei szerint becsomagolt produkció. Kár, hogy még 42 rész után sem derült ki, pontosan miről is szól. A cselekmény középpontjában elvileg a művészetis és a sporttagozatos osztály eposzi méretű rivalizálása állna, ha az írók egy pillanatig is komolyan vennék ezt a koncepciót. De nem teszik, helyette újabb és újabb mellékszálakat iktatnak be, új karakterekkel és a régi tinifilmes klisékkel megspékelve. A Gimit nézve egyedülálló kísérletnek lehetünk tanúi: talán ez az egyetlen sorozat, amelyben – a műfaj történelmében először – minden egyes epizód filler (vagyis „töltelék”).

A maga módján ez is bravúr.

http://gimisorozat.tv2.hu/

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.