Északi állatok

Marius Holst: Ördögsziget

  • Iványi Zsófia
  • 2012. február 8.

Film

Furcsa országimázsközpontok működhetnek Skandináviában; minden létező irodalmi és filmes eszközt megragadnak, hogy önmagukat ellenszenves, szadista, perverzióra és agresszióra egyaránt hajlamos népségnek mutassák be - e (nyilván a külföldi munkavállalók elrettentését célzó) vonulatot erősíti az igaz történeten (na persze!) alapuló Ördögsziget is, ahol szerencsétlen 11-18 éves fiúkba próbálják beleverni a jó modort, pontosabban a testi-lelki terror néma és alázatos tűrését.



Bastøy sziget / ott mindig hideg van / csak fúj a szél / a fjordok felől unottan − dalolhatná Kern András a szörnyű norvég tél és a még szörnyűbb javítóintézeti lét kapcsolatáról. Helyette ott van Stellan Skarsgård, kinél szúrósabb tekintetet senki sem tud produkálni az Oslo- Los Angeles-tengelyen, mint - mondanunk sem kell - kegyetlen igazgató. Ám ténykedése ki is merül a hűvös jelenlétben, amit olyan, a szája sarkából odavetett mondatokkal dob fel, mint "itt majd megtanulja, mi az a rend", vagy "addig maradsz, amíg nem válsz alázatos keresztény fiúvá" és hasonlók. Pedig jobban tenné, ha odafigyelne a rábízott fiatalokra, mielőtt azok fellázadnak az embertelen körülmények ellen, hogy átvegyék a sziget irányítását. Persze nem skandináv (jelen esetben norvég) filmmel állnánk szemben, ha a dolgok nem a lehető legsötétebb vég felé haladnának, ami a szereplők nem elhanyagolható részének egyenlő az erőszakos vagy a fagyhalállal, s nekünk meg azon - mérsékelten hiteles - tétel újabb megerősítésével, hogy ők ott, északon, igazi állatok.

 

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.