Északi állatok

Marius Holst: Ördögsziget

  • Iványi Zsófia
  • 2012. február 8.

Film

Furcsa országimázsközpontok működhetnek Skandináviában; minden létező irodalmi és filmes eszközt megragadnak, hogy önmagukat ellenszenves, szadista, perverzióra és agresszióra egyaránt hajlamos népségnek mutassák be - e (nyilván a külföldi munkavállalók elrettentését célzó) vonulatot erősíti az igaz történeten (na persze!) alapuló Ördögsziget is, ahol szerencsétlen 11-18 éves fiúkba próbálják beleverni a jó modort, pontosabban a testi-lelki terror néma és alázatos tűrését.



Bastøy sziget / ott mindig hideg van / csak fúj a szél / a fjordok felől unottan − dalolhatná Kern András a szörnyű norvég tél és a még szörnyűbb javítóintézeti lét kapcsolatáról. Helyette ott van Stellan Skarsgård, kinél szúrósabb tekintetet senki sem tud produkálni az Oslo- Los Angeles-tengelyen, mint - mondanunk sem kell - kegyetlen igazgató. Ám ténykedése ki is merül a hűvös jelenlétben, amit olyan, a szája sarkából odavetett mondatokkal dob fel, mint "itt majd megtanulja, mi az a rend", vagy "addig maradsz, amíg nem válsz alázatos keresztény fiúvá" és hasonlók. Pedig jobban tenné, ha odafigyelne a rábízott fiatalokra, mielőtt azok fellázadnak az embertelen körülmények ellen, hogy átvegyék a sziget irányítását. Persze nem skandináv (jelen esetben norvég) filmmel állnánk szemben, ha a dolgok nem a lehető legsötétebb vég felé haladnának, ami a szereplők nem elhanyagolható részének egyenlő az erőszakos vagy a fagyhalállal, s nekünk meg azon - mérsékelten hiteles - tétel újabb megerősítésével, hogy ők ott, északon, igazi állatok.

 

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.