Film

Rossz idők urai

Amerika Kapitány: Polgárháború; X-men – Apokalipszis

  • Greff András
  • 2016. június 26.

Film

Lehet tapsolni neki, átkot szórni rá, vagy egyszerűen csak semmibe venni, a tényen egyik sem változtat: az évtized meghatározó mozis műfajának pozícióját az elmúlt két-három év során kitartó munkával elfoglalta a szuperhősöket ösztökélő akciófilm.

Ebből pedig kénytelenek vagyunk mindenféle tanulságokat levonni – ám csak másod- vagy harmadsorban a filmművészet mentálhigiénés állapotát illetően. Annál ugyanis, hogy most éppen mi és hogyan pótolja azt, ami korábban a Star Wars, a Szellemirtók, a Men In Black és a többi turbómozi volt, valószínűleg érdekesebb rögzíteni, hogy az egyre ingerültebb, de azért az önfeledt hedonizmusához, hál’ isten, körme szakadtáig ragaszkodó nyugati világban pillanatnyilag erős kezű, gyors és bármi áron cselekvőképes problémamegoldókra vágyakoznak leginkább a filmfogyasztók. Az ilyen vágyakból pedig (nekünk aztán aligha kell magyarázni) mindenféle bajok szoktak kikerekedni végül – sajnos távolról sem csupán a moziban. A jó hír ellenben az, hogy a világ két legnagyobb, most már filmekkel is taroló képregény kiadója, a Marvel és a DC is tisztában van ezzel, és a maga módján igyekszik reflektálni rá, ami az idei szuperhősfilm-kínálaton a napnál is világosabban látszik. Nem mintha ezeknek a filmeknek feltétlenül feladata volna valamiféle koherens és magvas világolvasatot kínálniuk (a 2000-es évek elején a Pókember-filmek például még vidáman megvoltak nélküle), de amikor a filmgyártók úgy döntöttek, hogy meseország helyett ide, a Leicester Square-re meg a Mariahilfer Strasséra hímzik bele bombasztikus fabuláikat, a hétköznapi viszonyok visszatükrözése egyszerűen kikerülhetetlenné vált.

Az persze tény, hogy filmenként nagyon is eltérő minőségben. Azon például aligha lehet csodálkozni, hogy ezen a téren a legmesszebb az a film (a Polgárháború) megy, amely már főhősének (sorozat)címbe emelésével is valamiféle reprezentációs szándékot jelent be a világnak. Ugyanakkor a számos szempontból sokkal szerényebb új X-men világszemlélete is több ponton tökéletesen egybevág azzal, amit az Amerika Kapitányban láthatunk.

Ebből a két filmből ugyanis a következőket tudhatjuk meg arról a világról, amelyben ezekben a hetekben-hónapokban a dolgainkat intézzük. Mindenekelőtt nem léteznek lokális problémák. A konfliktuszónák Bécstől és Lagostól Amerikán és Lengyelországon át Egyiptomig nyújtóznak; ennek megfelelően a bonyodalmak is sokkal súlyosabbak, mint bármikor korábban; különösen, hogy a terrorizmus mindennapos, az áldozatok száma pedig jelentős – hiszen akire ebben a világban ráomlik egy házfal, az már nemigen keveredik elő a romok alól; de hogy örülni is lehessen valaminek, a nők immár integráns és önállóan cselekvő részei a hősök szövetségének –, mert vannak senki által meg nem választott, brutálisan eljáró, komplett hadseregnyi fegyverarzenállal zsonglőrködő hősök is, akik hajlandóak ott rombolni, ahol éppen pusztítani kell. A Polgárháború pontosan ez utóbbi ellentmondásosságáról óhajt beszélni, amikor főkonfliktussá a maszkos héroszok legalizációjának kérdését teszi – majd, és ettől lesz igazán érdekes, megtagadja az egyszerű válaszokat. Hiszen (véli Vasember) ha valahol, ahol szükség van ránk, beavatkozunk, és a rendrakás közben egy csomó civil is elpusztul, akkor talán nem kellene sebtiben beavatkozni mégsem, a megfontoltabb cselekvésnek ellenben (fejtegeti Amerika Kapitány a suttyomban azért csak vele tartó Vasnak) megvan az a határozott hátránya, hogy a terroristák és zsarnokok (a film legkivált Oroszország felé mutogat) gyorsan megteszik a lépéseket a demokratikus döntéshozatali metódus gumiszerűen nyúló hónapjaiban. Mindezek alapján talán nem túlzás, ha a Polgárháborúban az Obama-korszak egyik emblematikus műalkotását véljük felfedezni.

Az Apokalipszis ezzel szemben naiv rutinválaszt kínál a problémára: szimplán csak össze kell kapaszkodnia mindenkinek mindenkivel, s a haza rögvest fényre derül. Pedig az X-men ma könnyen a Marvel legaktuálisabb terméke lehetne: egy film, amiben mégiscsak a kitaszított, lenézett kisebbség menti meg az ignoráns többséget a pusztulástól. A minden szempontból a múltba kötött Apokalipszis viszont még mindig valahol ott tart, ahol a Diáksziget ’95 táján, vagyis hogy vállald saját magadat akkor is, ha történetesen másnak születtél. Rendben – de mi következik utána?

Bryan Singer X-menje színpompás filmtermékként is jócskán alulmarad a Russo testvérpár diadalmenetével szemben, mert leginkább olyan, mint egy felső-középkategóriás személygépkocsi: csillogó, hideg, üres és jellegtelen. Sok benne a technika és kevés a szív, míg a Polgárháborúra a kettő harmonikus egyensúlya jellemző – extraként pedig itt sikerül először ténylegesen mitológiai potenciállal bíró alakokként láttatni a kék, fekete, vörös és sárga ruhás teremtményeket. A sorozatjelleg ugyanakkor mind a kettőt sújtja: hiába rokonszenves, hogy az elvek szintjén egyik film sem csak a beavatottakhoz beszél, ha a megvalósítás során valaki tanárosan artikulálva, tábla előtt mondja fel az előző részek tartalmát, amely a kétezerkétszáz szereplő pontos identifikálásában így sem sokat segít. Az ollóval elmetszést pedig még a mesékben sem nevezik valódi zárlatnak. De vajon be volt-e fejezve anno tisztességesen A Birodalom visszavág?

Fórum Hungary; Intercom

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.