Semmi sem számít (Belga)

Film

Magyar Narancs: Amikor interjút adtál a Narancsnak (Zenélésből élek,
Magyar Narancs: Amikor interjút adtál a Narancsnak (Zenélésből élek,

B‘lga

A múlt hét végén kaptuk a hírt, megjelenik a B‘lga legújabb lemeze. De a postás azt elfelejtette hozzátenni: jövőre. Hogy ki állt a rémhírterjesztés hátterében, ugyanúgy nem sikerült kideríteni, mint ahogy a beszélgetést sem lehetett komolyra fordítani az egy éve zajos sikerekkel arató csapat tagjaival, Bauxittal, Még5lövéssel, Tokyóval és zenefelelős Titusszal.Magyar Narancs, 2001. április 12.), úgy tűnt, a B‘lga csak egy a sok-sok Titusz-projekt közül.

Titusz: Az is.

MN: Tehetséget kutatva jártad az utcákat a kilencvenes évek végén. Az egyik kapualjban három srác ólálkodott. "Mi vagyunk a B‘lga, hadd legyünk a projekted!"

T: Nagyjából így történt.

Még5lövés: Mi hárman ugyanabba az iskolába jártunk, és hülyéskedésből csináltunk pár szöveget. A Tilos Rádió volt a napközi, ott sertepertéltünk...

MN: Tényleg a buddhista főiskolára jártatok?

Bauxit: Persze. Miért, nem úgy nézünk ki?

MN: Dehogynem. A Magyar Narancs szerkesztősége pedig korábban az esztergomi bazilikában volt.

M: Ez tök komoly, csak éppen senki nem hiszi el. Sokan azt se tudják, hogy létezik ilyesmi.

Tokyo: Az a neve, hogy A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

MN: A szövegeken nem nagyon érezni az ott tanultakat.

M: Azért vittük a Tilos Rádióba.

B: Ott szívesen fogadták.

T: Nem lehetett kikerülni őket. Aztán amikor a Tokyo brahiból elkezdett rappelni, nagyon megtetszett a dolog. Felvettem magamnak, hogy megmutassam a haveroknak, aztán csináltam hozzá egy kis zenét is. Valahogy így kezdődött.

To: Azt még nem mondtad, hogy tetszett.

B: Sorsszerű találkozás volt. Akkoriban készült a Tilos Maraton lemez, és az egyik számunk alá kellett volna valami zene, hogy mi is rajta lehessünk. Kaptunk három telefonszámot, és csak a Tituszé nem volt foglalt.

MN: Mindez 1998-ban volt. Az első lemezetek viszont csak tavaly jelent meg. Mi történt addig?

To: Volt négy kőkemény évünk. Volt időszak, hogy hatra bővült a létszám. Most megint minden a régiben, négyen vagyunk.

B: Érlelődött az első album, hiszen az volt a cél, hogy berobbanjunk a hazai poppiacra.

MN: Képzelem.

M: Valahogy lassabban mentek a dolgok. Egyáltalán nem gondoltunk arra, hogy ezt bárki is kiadná. Annyira abszurd volt az egész, inkább csak magunkat meg a haverokat szórakoztattuk.

To: Közben újabb és újabb számokat írtunk, a Titusz pedig csinált rá zenét. Hülyéskedtünk.

B: De a Tilos Rádió leadta, és kiderült, hogy tetszik az embereknek. Akkor gondoltuk, hogy ha már így alakult, koncertezzünk. Így aztán koncerteztünk.

MN: Az világos, hogy Titusz felelős a zenéért, de hogyan születnek a szövegek?

M: Jön valami ötlet, hogy erről vagy arról kéne csinálni egy számot, és akkor mindannyian elkezdünk külön-külön szöveget írni. Aztán a legjobb dolgokat hagyjuk meg, ezeket dolgozzuk össze.

MN: Eszetekbe sem jutott, hogy megkeressetek egy kiadót?

B: Az nem, de 2000-ben volt egy tehetségkutató verseny, a Pepsi Sztárcsináló.

MN: Elég ijesztően hangzik.

B: Az volt a tétje, hogy a nyertesnek kiadják a lemezét.

To: Nagyon kilógtunk a társaságból.

MN: Az ilyen versenyeken nem az olyan a zenekarok indulnak, amiknek még ma is az Edda a mérce?

To: Ennyire azért nem muzeális. Mi például a hip-hop kategóriában vettünk részt, és második helyezést értünk el.

B: Vagyis nem lett lemezünk.

To: Viszont pár nagy kiadó megkeresett. Igaz, nem jutottunk semmire. Nem láttak bennünk fantáziát. Az első találkozás után nem hívtak vissza, mi meg nem nyomultunk.

T: Végül egy kis kiadónál, a Crossroad Recordsnál kötöttünk ki. Nem volt semmi mellébeszélés, kiadták és kész.

MN: De azt már ők sem vállalták, hogy a Kalauz című, egyébként a BKV-ellenőröket gyalázó szám szövege rákerüljön a lemezborítóra.

T: Miért ne vállalták volna? Egyszerűen nem volt több hely. Spórolni kellett a nyomdaköltséggel.

To: Igazából mi sem akartuk, hogy a borítóra kerüljön.

B: Ezt a számot nem is mi írtuk.

MN: Hát ki?

B: Az élet!!!

M: A szövegeket tényleg a BKV-járműveken gyűjtöttük, csak össze kellett rakni.

To: Szociológiai terepmunka volt.

B: Ennél sokkal érdekesebb, hogy volt olyan kiadó, ahol azt mondták, fasiszták vagyunk.

MN: Csak nem a Magyar nemzeti hip-hop című számotok miatt?

T: De.

MN: Nekem úgy tűnik, mintha ezt a számot szándékosan félreértenék. Ráadásul azt hallottam, hogy igazából nem a szélsőjobbosok támadtak benneteket, hogy mit gúnyolódtok, hanem az "igazi" hip-hoposok. Hogy is volt ez?

B: Az egyik koncertünk után bejöttek az öltözőbe a melegítősök, és elkezdtek üvöltözni, hogy fundamentalisták vagyunk, hogy a hiphop egy nemzetközi dolog, és azonnal hagyjuk ezt abba. Ne hülyítsük az embereket!

MN: Hogyan lehetett ezt komolyan venni?

M: Fogalmunk sincs. De ennél sokkal nagyobb poén, hogy amikor még a régi Pannon Rádió leadta, állítólag a műsorvezető úgy konferálta fel, hogy "kedves hallgatóink, vannak még nemzeti érzelmű rapperek is". Az új Pannon Rádióban most is folyamatosan megy.

T: Azt hiszem, nincs még egy olyan szám, amit párhuzamosan játszott volna a Pannon és a Tilos.

To: Van ez a Fidelitas-újság. Utolsó Esély vagy mi. Végső Visszaszámlálás.

MN: Utolsó Figyelmeztetés.

To: Az. Nekem meg is van az a lapszám, amiben megjelent, hogy "Magyar nemzeti hip-hopot!". De úgy, mint valami hirdetés. Az egyik, határon túli magyarokkal foglalkozó cikknek pedig az volt a címe, hogy "Felvidéki zsiványok". Ami szintén ebből a szövegből való.

MN: Mit éreztek ilyenkor?

To: Örülünk neki.

B: Használják egészséggel.

MN: De nemcsak a Pannon Rádió, Jancsó Mikós is ráharapott.

B: ` is használja egészséggel.

MN: Szerepeltetek a legutóbbi filmjében. Mi volt a feladat?

B: Megkérdezték, hogy szerintünk mi legyen.

To: Mondtuk, szeretnénk díszmagyart, hintót, ilyesmit, de kiderült, hogy erre nincs pénz.

B: Azt mondták, ott van a sarokban az a három katonaruha, vegyük föl azt.

M: Utána meg, hogy: "álljatok oda, és csináljátok!"

To: Meg hogy: "menjetek le a medencébe, és ott is nyomjátok le!"

B: Lenyomtuk. Akkor szóltak, hogy rendben van, mehetünk haza.

MN: Van valami a magyar könynyűzenében, amit jónak tartotok?

To: Van néhány együttes, amiről azt gondolom, hogy mindenképpen hozott valami új színt. Az Emil.Rulez!, az Amorf Ördögök, a Hiperkarma...

T: A Bizottság nagy hatással volt ránk. Az első Bikini-lemez is. Meg a Tudósok, amikor még a Bada Dada is benne volt. Más nem nagyon.

MN: Néhány számotok viszont egyértelműen Ganxsta Zolee-paródia.

B: Na ne!

MN: Tévednék?

To: Vannak elemek, amelyeket átveszünk tőle. Ganxsta Zolee annyira és úgy aktuális, mint a BKV. Így már érthető?

T: Meghívtak a Z+ tévébe azzal, hogy íme a B‘lga, amelyik a nagy gengsztert parodizálja. Ugyanazt mondtuk, mint most: nem parodizálunk, csak átveszünk bizonyos elemeket. Ott volt Zolee is, mosolygott, és közölte, mindez csak azt bizonyítja, hogy ő mennyire híres.

M: Persze azt is hozzátette: Király.

B: Tündérbogárkáimnak szólított bennünket.

MN: Mégis úgy érzem, az egész B‘lga egy nagy-nagy paródia. Ganxsta Zolee-n túl jellegzetes hazai figurákat, őrző-védőt, BKV-ellenőrt, lakótelepi sámánt személyesítetek meg - elég brutálisan, de többnyire nem igazságtalanul. Vannak, akik ezt komolyan veszik? Akik elhiszik, hogy tényleg olyanok vagytok, mint a számokban megszólaló alakok?

M: Akik csak a lemezt ismerik, tényleg elhiszik, hogy ekkora állatok vagyunk, és komolyan vesznek bennünket.

To: Aztán eljönnek a koncertre, és látják, hogy teljesen hétköznapi arcok vagyunk, akik a légynek sem tudnának ártani.

MN: A fellépéseiteken azért elég nagy bevadulás van.

T: Minket is meglepett, hogy a koncertjeink lassan olyanok lesznek, mint valami metálbuli.

MN: Köd, lézer, flitteres csizma, fejsze alakú gitár?

B: Nem rólunk van szó, a közönségről. `rjöngenek, csápolnak.

M: Már van néhány szertartásunk is. Az Ovi című szám közben megdobál bennünket a közönség játékkatonákkal. Alig várják.

MN: Legalább ólomkatonát használnak?

B: Az túl drága lenne.

MN: Most akkor mi a helyzet az új lemezzel?

M: Majd jövőre megjelenik.

T: Úgy szeretnénk megcsinálni, hogy mindenki hallja, fejlődtünk valamennyit, továbbléptünk egy kicsit.

M: Bonyolultabb szövegelési technikák, zenei finomságok. A számok "hőseinek" a köre is kibővül.

B: Abból adódhatott a félreértés, hogy a Sziget-koncertet úgy harangoztuk be, hogy "lemezbemutató". Akkor valóban bemutattunk néhány részletet a készülő anyagból.

To: Néhány számból egy tíz másodperces részletet.

T: Dolgozunk rajta, de nem akarjuk elkapkodni. Az előző lemez még annyira fut, hogy ráérünk vele.

B: Most is ugyanannyi fogy hetente, mint amikor megjelent. Folyamatos az érdeklődés.

MN: Hányat adtatok el?

B: Körülbelül 3500-4000 darabot.

MN: Az sem zavar, hogy még legalább háromszor ennyi van forgalomban, a másolásoknak köszönhetően?

To: Ne várd azt, hogy elkezdjünk rikácsolni, szerintünk micsoda rablás. Úgy gondoljuk, ez ugyanaz, mint amikor tíz évvel ezelőtt lemásoltuk a lemezeket kazettára. Azóta fejlődött a technika. Másoljon mindenki nyugodtan. Amíg ennyire drágák a cédék, nem hiszem, hogy bárkinek is lelkiismeret-furdalása lesz attól, hogy lemásol egy B‘lga-CD-t. Attól pedig pláne nem, ha azt látja, hogy sírnak a zenészek, a kiadók.

MN: Azt hiszem, ha megjelenik ez az interjú, szereztek egy-két ellenséget.

To: Számít?

MN: Mivel elég könnyed a zenétek, és nagyon trágárak a szövegeitek, nem lepne meg, ha azok, akiket megénekeltek, és akik a köznyelvben csak "kigyúrt, kopasz"-ként, "patás Barbie"-ként szerepelnek, egyszer csak felbukkannának mint rajongók.

M: A régi arcok azt mondják, most már nem járnak koncertre, mert azok jönnek, akikről szól az egész. Az autós számunk a diszkókban is nagy siker.

MN: Hát akkor? Ellentétben más zenekarokkal, nektek viszonylag könnyű dolgotok van a fellépéseket illetően, csak a szövegelés élő, a zene CD-ről megy. Nem gondoltatok még arra, hogy a komoly haszonnal kecsegtető diszkóhaknizást elkezdjétek, hiszen a technika nem lehet akadály?

To:: Nem tudunk ezzel mit kezdeni. Egyszer léptünk fel ilyen helyen, valószínűleg utoljára. A szervezők már akkor furcsán néztek ránk, amikor megjelentünk egy órával a kezdés előtt. Aztán azt furcsállották, hogy miért akarunk egy órát játszani, végül meg azt, hogy miért nem megyünk el aznap még két másik helyre. Azt kérdezték: "hát nem szeretitek a pénzt?"

MN: És nem szeretitek?

To: Mi olyan helyeken szeretünk fellépni, ahová közönségként is szívesen elmegyünk, ezek a diszkók pedig nem ilyenek. Különben sem akarunk belefásulni, kifáradni, mi tényleg csak hobbiból csináljuk. És azt hiszem, addig működik a B‘lga, amíg ez így megy. Ha hakniznánk, egy év alatt kiégnénk, és ez egyikünknek sem hiányzik. Van munkahelyünk, dolgozunk, ez meg maradjon örömködés.

Legát Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.