Semmi sem számít (Belga)

Film

Magyar Narancs: Amikor interjút adtál a Narancsnak (Zenélésből élek,
Magyar Narancs: Amikor interjút adtál a Narancsnak (Zenélésből élek,

B‘lga

A múlt hét végén kaptuk a hírt, megjelenik a B‘lga legújabb lemeze. De a postás azt elfelejtette hozzátenni: jövőre. Hogy ki állt a rémhírterjesztés hátterében, ugyanúgy nem sikerült kideríteni, mint ahogy a beszélgetést sem lehetett komolyra fordítani az egy éve zajos sikerekkel arató csapat tagjaival, Bauxittal, Még5lövéssel, Tokyóval és zenefelelős Titusszal.Magyar Narancs, 2001. április 12.), úgy tűnt, a B‘lga csak egy a sok-sok Titusz-projekt közül.

Titusz: Az is.

MN: Tehetséget kutatva jártad az utcákat a kilencvenes évek végén. Az egyik kapualjban három srác ólálkodott. "Mi vagyunk a B‘lga, hadd legyünk a projekted!"

T: Nagyjából így történt.

Még5lövés: Mi hárman ugyanabba az iskolába jártunk, és hülyéskedésből csináltunk pár szöveget. A Tilos Rádió volt a napközi, ott sertepertéltünk...

MN: Tényleg a buddhista főiskolára jártatok?

Bauxit: Persze. Miért, nem úgy nézünk ki?

MN: Dehogynem. A Magyar Narancs szerkesztősége pedig korábban az esztergomi bazilikában volt.

M: Ez tök komoly, csak éppen senki nem hiszi el. Sokan azt se tudják, hogy létezik ilyesmi.

Tokyo: Az a neve, hogy A Tan Kapuja Buddhista Főiskola.

MN: A szövegeken nem nagyon érezni az ott tanultakat.

M: Azért vittük a Tilos Rádióba.

B: Ott szívesen fogadták.

T: Nem lehetett kikerülni őket. Aztán amikor a Tokyo brahiból elkezdett rappelni, nagyon megtetszett a dolog. Felvettem magamnak, hogy megmutassam a haveroknak, aztán csináltam hozzá egy kis zenét is. Valahogy így kezdődött.

To: Azt még nem mondtad, hogy tetszett.

B: Sorsszerű találkozás volt. Akkoriban készült a Tilos Maraton lemez, és az egyik számunk alá kellett volna valami zene, hogy mi is rajta lehessünk. Kaptunk három telefonszámot, és csak a Tituszé nem volt foglalt.

MN: Mindez 1998-ban volt. Az első lemezetek viszont csak tavaly jelent meg. Mi történt addig?

To: Volt négy kőkemény évünk. Volt időszak, hogy hatra bővült a létszám. Most megint minden a régiben, négyen vagyunk.

B: Érlelődött az első album, hiszen az volt a cél, hogy berobbanjunk a hazai poppiacra.

MN: Képzelem.

M: Valahogy lassabban mentek a dolgok. Egyáltalán nem gondoltunk arra, hogy ezt bárki is kiadná. Annyira abszurd volt az egész, inkább csak magunkat meg a haverokat szórakoztattuk.

To: Közben újabb és újabb számokat írtunk, a Titusz pedig csinált rá zenét. Hülyéskedtünk.

B: De a Tilos Rádió leadta, és kiderült, hogy tetszik az embereknek. Akkor gondoltuk, hogy ha már így alakult, koncertezzünk. Így aztán koncerteztünk.

MN: Az világos, hogy Titusz felelős a zenéért, de hogyan születnek a szövegek?

M: Jön valami ötlet, hogy erről vagy arról kéne csinálni egy számot, és akkor mindannyian elkezdünk külön-külön szöveget írni. Aztán a legjobb dolgokat hagyjuk meg, ezeket dolgozzuk össze.

MN: Eszetekbe sem jutott, hogy megkeressetek egy kiadót?

B: Az nem, de 2000-ben volt egy tehetségkutató verseny, a Pepsi Sztárcsináló.

MN: Elég ijesztően hangzik.

B: Az volt a tétje, hogy a nyertesnek kiadják a lemezét.

To: Nagyon kilógtunk a társaságból.

MN: Az ilyen versenyeken nem az olyan a zenekarok indulnak, amiknek még ma is az Edda a mérce?

To: Ennyire azért nem muzeális. Mi például a hip-hop kategóriában vettünk részt, és második helyezést értünk el.

B: Vagyis nem lett lemezünk.

To: Viszont pár nagy kiadó megkeresett. Igaz, nem jutottunk semmire. Nem láttak bennünk fantáziát. Az első találkozás után nem hívtak vissza, mi meg nem nyomultunk.

T: Végül egy kis kiadónál, a Crossroad Recordsnál kötöttünk ki. Nem volt semmi mellébeszélés, kiadták és kész.

MN: De azt már ők sem vállalták, hogy a Kalauz című, egyébként a BKV-ellenőröket gyalázó szám szövege rákerüljön a lemezborítóra.

T: Miért ne vállalták volna? Egyszerűen nem volt több hely. Spórolni kellett a nyomdaköltséggel.

To: Igazából mi sem akartuk, hogy a borítóra kerüljön.

B: Ezt a számot nem is mi írtuk.

MN: Hát ki?

B: Az élet!!!

M: A szövegeket tényleg a BKV-járműveken gyűjtöttük, csak össze kellett rakni.

To: Szociológiai terepmunka volt.

B: Ennél sokkal érdekesebb, hogy volt olyan kiadó, ahol azt mondták, fasiszták vagyunk.

MN: Csak nem a Magyar nemzeti hip-hop című számotok miatt?

T: De.

MN: Nekem úgy tűnik, mintha ezt a számot szándékosan félreértenék. Ráadásul azt hallottam, hogy igazából nem a szélsőjobbosok támadtak benneteket, hogy mit gúnyolódtok, hanem az "igazi" hip-hoposok. Hogy is volt ez?

B: Az egyik koncertünk után bejöttek az öltözőbe a melegítősök, és elkezdtek üvöltözni, hogy fundamentalisták vagyunk, hogy a hiphop egy nemzetközi dolog, és azonnal hagyjuk ezt abba. Ne hülyítsük az embereket!

MN: Hogyan lehetett ezt komolyan venni?

M: Fogalmunk sincs. De ennél sokkal nagyobb poén, hogy amikor még a régi Pannon Rádió leadta, állítólag a műsorvezető úgy konferálta fel, hogy "kedves hallgatóink, vannak még nemzeti érzelmű rapperek is". Az új Pannon Rádióban most is folyamatosan megy.

T: Azt hiszem, nincs még egy olyan szám, amit párhuzamosan játszott volna a Pannon és a Tilos.

To: Van ez a Fidelitas-újság. Utolsó Esély vagy mi. Végső Visszaszámlálás.

MN: Utolsó Figyelmeztetés.

To: Az. Nekem meg is van az a lapszám, amiben megjelent, hogy "Magyar nemzeti hip-hopot!". De úgy, mint valami hirdetés. Az egyik, határon túli magyarokkal foglalkozó cikknek pedig az volt a címe, hogy "Felvidéki zsiványok". Ami szintén ebből a szövegből való.

MN: Mit éreztek ilyenkor?

To: Örülünk neki.

B: Használják egészséggel.

MN: De nemcsak a Pannon Rádió, Jancsó Mikós is ráharapott.

B: ` is használja egészséggel.

MN: Szerepeltetek a legutóbbi filmjében. Mi volt a feladat?

B: Megkérdezték, hogy szerintünk mi legyen.

To: Mondtuk, szeretnénk díszmagyart, hintót, ilyesmit, de kiderült, hogy erre nincs pénz.

B: Azt mondták, ott van a sarokban az a három katonaruha, vegyük föl azt.

M: Utána meg, hogy: "álljatok oda, és csináljátok!"

To: Meg hogy: "menjetek le a medencébe, és ott is nyomjátok le!"

B: Lenyomtuk. Akkor szóltak, hogy rendben van, mehetünk haza.

MN: Van valami a magyar könynyűzenében, amit jónak tartotok?

To: Van néhány együttes, amiről azt gondolom, hogy mindenképpen hozott valami új színt. Az Emil.Rulez!, az Amorf Ördögök, a Hiperkarma...

T: A Bizottság nagy hatással volt ránk. Az első Bikini-lemez is. Meg a Tudósok, amikor még a Bada Dada is benne volt. Más nem nagyon.

MN: Néhány számotok viszont egyértelműen Ganxsta Zolee-paródia.

B: Na ne!

MN: Tévednék?

To: Vannak elemek, amelyeket átveszünk tőle. Ganxsta Zolee annyira és úgy aktuális, mint a BKV. Így már érthető?

T: Meghívtak a Z+ tévébe azzal, hogy íme a B‘lga, amelyik a nagy gengsztert parodizálja. Ugyanazt mondtuk, mint most: nem parodizálunk, csak átveszünk bizonyos elemeket. Ott volt Zolee is, mosolygott, és közölte, mindez csak azt bizonyítja, hogy ő mennyire híres.

M: Persze azt is hozzátette: Király.

B: Tündérbogárkáimnak szólított bennünket.

MN: Mégis úgy érzem, az egész B‘lga egy nagy-nagy paródia. Ganxsta Zolee-n túl jellegzetes hazai figurákat, őrző-védőt, BKV-ellenőrt, lakótelepi sámánt személyesítetek meg - elég brutálisan, de többnyire nem igazságtalanul. Vannak, akik ezt komolyan veszik? Akik elhiszik, hogy tényleg olyanok vagytok, mint a számokban megszólaló alakok?

M: Akik csak a lemezt ismerik, tényleg elhiszik, hogy ekkora állatok vagyunk, és komolyan vesznek bennünket.

To: Aztán eljönnek a koncertre, és látják, hogy teljesen hétköznapi arcok vagyunk, akik a légynek sem tudnának ártani.

MN: A fellépéseiteken azért elég nagy bevadulás van.

T: Minket is meglepett, hogy a koncertjeink lassan olyanok lesznek, mint valami metálbuli.

MN: Köd, lézer, flitteres csizma, fejsze alakú gitár?

B: Nem rólunk van szó, a közönségről. `rjöngenek, csápolnak.

M: Már van néhány szertartásunk is. Az Ovi című szám közben megdobál bennünket a közönség játékkatonákkal. Alig várják.

MN: Legalább ólomkatonát használnak?

B: Az túl drága lenne.

MN: Most akkor mi a helyzet az új lemezzel?

M: Majd jövőre megjelenik.

T: Úgy szeretnénk megcsinálni, hogy mindenki hallja, fejlődtünk valamennyit, továbbléptünk egy kicsit.

M: Bonyolultabb szövegelési technikák, zenei finomságok. A számok "hőseinek" a köre is kibővül.

B: Abból adódhatott a félreértés, hogy a Sziget-koncertet úgy harangoztuk be, hogy "lemezbemutató". Akkor valóban bemutattunk néhány részletet a készülő anyagból.

To: Néhány számból egy tíz másodperces részletet.

T: Dolgozunk rajta, de nem akarjuk elkapkodni. Az előző lemez még annyira fut, hogy ráérünk vele.

B: Most is ugyanannyi fogy hetente, mint amikor megjelent. Folyamatos az érdeklődés.

MN: Hányat adtatok el?

B: Körülbelül 3500-4000 darabot.

MN: Az sem zavar, hogy még legalább háromszor ennyi van forgalomban, a másolásoknak köszönhetően?

To: Ne várd azt, hogy elkezdjünk rikácsolni, szerintünk micsoda rablás. Úgy gondoljuk, ez ugyanaz, mint amikor tíz évvel ezelőtt lemásoltuk a lemezeket kazettára. Azóta fejlődött a technika. Másoljon mindenki nyugodtan. Amíg ennyire drágák a cédék, nem hiszem, hogy bárkinek is lelkiismeret-furdalása lesz attól, hogy lemásol egy B‘lga-CD-t. Attól pedig pláne nem, ha azt látja, hogy sírnak a zenészek, a kiadók.

MN: Azt hiszem, ha megjelenik ez az interjú, szereztek egy-két ellenséget.

To: Számít?

MN: Mivel elég könnyed a zenétek, és nagyon trágárak a szövegeitek, nem lepne meg, ha azok, akiket megénekeltek, és akik a köznyelvben csak "kigyúrt, kopasz"-ként, "patás Barbie"-ként szerepelnek, egyszer csak felbukkannának mint rajongók.

M: A régi arcok azt mondják, most már nem járnak koncertre, mert azok jönnek, akikről szól az egész. Az autós számunk a diszkókban is nagy siker.

MN: Hát akkor? Ellentétben más zenekarokkal, nektek viszonylag könnyű dolgotok van a fellépéseket illetően, csak a szövegelés élő, a zene CD-ről megy. Nem gondoltatok még arra, hogy a komoly haszonnal kecsegtető diszkóhaknizást elkezdjétek, hiszen a technika nem lehet akadály?

To:: Nem tudunk ezzel mit kezdeni. Egyszer léptünk fel ilyen helyen, valószínűleg utoljára. A szervezők már akkor furcsán néztek ránk, amikor megjelentünk egy órával a kezdés előtt. Aztán azt furcsállották, hogy miért akarunk egy órát játszani, végül meg azt, hogy miért nem megyünk el aznap még két másik helyre. Azt kérdezték: "hát nem szeretitek a pénzt?"

MN: És nem szeretitek?

To: Mi olyan helyeken szeretünk fellépni, ahová közönségként is szívesen elmegyünk, ezek a diszkók pedig nem ilyenek. Különben sem akarunk belefásulni, kifáradni, mi tényleg csak hobbiból csináljuk. És azt hiszem, addig működik a B‘lga, amíg ez így megy. Ha hakniznánk, egy év alatt kiégnénk, és ez egyikünknek sem hiányzik. Van munkahelyünk, dolgozunk, ez meg maradjon örömködés.

Legát Tibor

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.