Film

Sivatagi rock

  • - kg -
  • 2016. október 22.

Film

Nagy fehér ember menni Afganisztán, tenni csoda, sztárt csinálni helyi lányból. Népiesen szólva: lyányból. Erre kellett volna, hogy megnyíljanak a mozinézői bukszák, meg arra, hogy a nagy fehér amerikait Bill Murray alakítja, aki nyilván marha vicces lesz lecsúszott rockmenedzserként, aki Kabulban próbál érvényesülni maradék hajával és madonnás sztorijaival az amerikai hadsereg meghívottjaként. A megcélzott bukszák nem nyíltak meg, amiben talán része lehetett annak is, hogy Murray megfáradt mizantrópkodása még csak-csak elmegy, ha koktéllal a kézben egy amerikai kertvárosban kell seggfejnek lenni, ám ugyanez Afganisztánban kifejezetten bántóan hat. Úgy meg aztán pláne, hogy Billből, a Madonna-, Stevie Nicks- és Danielle Steel-sztorikból (na, melyik a kakukktojás?) kifogyhatatlan rock’n’roll impresszárióból szorult helyzetében, ha vonakodva is, de egyszer csak előtör az ember, ami azonnal együtt jár egy afgán taxis felfogadásával, a törzsi villongásokban eszközölt igazságos fellépéssel és egy sivatagi barlangban felfedezett őstehetség – a törzsfőnök lánya – bejuttatásával az afgán American Idol versenyzői közé.

Barry Levinson rendező kulturális érzékenységét mutatja, hogy az afgán szereplőket nem kifestett arcú brooklyni hipszterrekkel játszatta el, itt azonban meg is áll a jó ízlés és mértéktartás, ami elég szomorú – még Michael Bay is nagyobb önmérsékletet szokott tanúsítani háborús helyzetben. Mi tagadás, a Jó reggelt, Vietnam! rendezőjétől többet vártunk, mint ezt a kínos ódát a kultúrák találkozását elősegítő cowboyról.

A Gamma Home Entertainment filmje

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.