Film

Tallulah

  • Gera Márton
  • 2016. október 22.

Film

Nagy veszekedések és nagy sírások filmje ez: a félig hajléktalan Ellen Page veszekszik a barátjával, majd elrabol egy kisbabát, akinek az anyukája nagyokat bőg emiatt, de bőg a lány barátjának az anyja is, aki láthatólag a klimax lelki tüneteivel küzd, és nagyon szeretné elhívni borozni a hotel spanyol portását, de a dolog persze nem sül el túl jól, portásunk inkább sört és szexet szeretne.

Elsőre nyilván kusza a Netflix immár sokadik saját gyártású filmjének a cselekménye, ám ez csak a látszat, hisz nincs itt szó másról, csak három, különböző korban járó nő összekapcsolódó történetéről. Tönkremenni látszó sorsokat látunk, és jönnek is az ilyenkor szokásos elemek is sorban: a szétesett család, a pia nyomorító hatása, na meg a remény, hogy egyszer talán minden jobb lesz.

Nem mond semmi újat Sian Heder rendező, mégis szerethető filmet kapunk. Egyik percben még belefulladunk a cukiságba, amikor Tallulah (Ellen Page minimalista, csak néhány kifakadással teli játékáért nem lehet nem rajongani) és az elrabolt baba együtt fürdenek, a következő jelenetben meg már elég tisztán látjuk, hogyan kezd rádöbbenni a gyerekétől megfosztott nő a gyilkos hiányra.

Mindehhez kapunk egy tisztességesen megrajzolt párost: Tallulah és a volt barátjának anyja (Allison Janney profi játéka) közötti kapcsolat fokozatos épül, az elutasításból lesz egyfajta elfogadás, majd valami anya-lány viszony. Ennél többet viszont nem érdemes várni, mert az utolsó – földtől elemelkedős – jelenetnél rondán kiakad a giccsmérő.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.