DVD

Bellini: Norma

Film

„Még ide-oda húz a szív” – hangzik a bő félszáz éves derűs tvisztsláger bemondása, s Bellini operájának főszereplői is ugyanezt az érzést élik át – épp csak annak teljes tragikumával.
A kettős kötődések, valamint az egymás mellett egzisztáló, de egymással szemben bizalmatlan, sőt mélyen ellenséges közösségek arcba mászóan aktuális témája az utóbbi években sokakat ráébresztett arra, hogy a Norma nem egyszerűen a bel canto stílus mintadarabja, hanem átélhető dráma. S ehhez nem is kell különösebb rájátszás (mint ahogy azt a Cecilia Bartoli címszereplésével vándorló előadás teszi), ez érzékletessé válhat az olyan, első pillantásra egészen „hagyományos” produkciókban is, mint amilyen Kevin Newbury rendezése. Erről az eredetileg San Francisco számára készült rendezésről tavaly Barcelonában készült filmfelvétel, s ezt megtekintve kiderülhet: Newburynek egyrészt erős érzéke van a Bellini operájában oly fontos szerepű rituálék megjelenítéséhez, másrészt a látványvilág virtuális történetisége (amely egy-egy pillanatban határozottan a Trónok harcára emlékeztet) igen jól áll a Normának. A címszerepben Newbury világjáró produkciójának csillaga, Sondra Radvanovsky nagy Verdi- és Puccini-szólamok felől közeledve elsősorban szopránjának kitelt szépségével hódít, s a híres cavatina valószerűtlenül gazdag és testmeleg megszólaltatásának szinte jót is tesz az az egy-két pillanat, amely jelzi számunkra, hogy mégiscsak gyarló ember énekli a hódító római vezérnek gyermeke­ket szülő gall főpapnőt. A Normát, majd egy másik papnőt, Adalgisát is elcsábító prokonzult Gregory Kunde alakítja, s jóllehet a tenorista Otellóval párhuzamosan énekli Pollione szólamát, diadalmas hangja hallhatóan uralja, mi több, élvezi is a bel canto stílust. A barcelonai Liceu együttesét a megbízható olasz operakarmester, Renato Palumbo irányítja, a szólisták iránt dicséretesen előzékeny figyelmet tanúsítva.

C Major, 2016, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.