Star Wars-kiállítás Párizsban

Darth Vader zihálása

Film

A birodalmiak már a Louvre-ban vannak! Darth Vader műanyag mása lenyomja a Mona Lisát! Star Wars-bábukiállítás a Louvre árnyékában.

Hatalmas Edward Hopper-kiállítás tombol a párizsi Grand Palais-ban, az összes híres kép egy helyen, itt egy Nighthawks, ott egy Morning in a City, amott a New York Office, csupa nagy találkozás, hosszú mélázásokra késztető remekmű. Cikkünk szempontjából azonban ennek különösebb jelentősége nincsen, miután írásunk egypár párizsi metrómegállóval odébb, néhány Star Wars-bábu társaságában játszódik. De azért a Hoppert is érdemes megnézni. Őszinte érdeklődésből éppúgy, mint lelkiismeretünk megnyugtatása végett, hiszen az Erő, mely a jedik és nem a diplomás művészettörténészek sajátja, a Musée des Arts décoratifs felé húzza az embert. És itt, Párizs közepén, a Louvre közvetlen közelében, de a Musée D’Orsay impresszionistáitól sem messze 30 éve készült műanyag Star Wars-figurákban gyönyörködhetünk Darth Vader ütemes zihálása közepette.


A Szajna túlpartján Pissarro, Monet, Degas és Caillebotte, itt egy 78-as Hammerhead, egy eredeti Walrus Man, vagy minden vintage SW-bábukollekció dísze, egy 81-es 2-1B (Two-Onebee). Egy 81-es 2-1B! A titkos favorit, az orvosi droidok háttérbe húzódó szerény sztárja, ki az igazi ínyencek körében olykor még Boba Fettet is lekörözi a maga robotikus közönyével és gépies eleganciájával. S hogy mit is keres a letűnt korok belsőépítészeti megoldásaira oly érzékeny múzeumban néhány teremnyi műanyag bábu, sőt egy papírmasé halálcsillag, egy csillagrombolós tolltartó és egy celluxot gombolyító 3-CPO is? Nem is beszélve egy teljes Ewok településről, Jabba hiánytalan udvartartásáról vagy egy kifogástalan kondícióban lévő, harmincéves lépegetőről?! Az efféle kérdésekben persze ott bujkál mindig a Monet vízililiomaival szembeni pozitív előítéletesség örök gőgje, mely egy Jabba-figurával szemben százból százszor is a liliomokat hozná ki győztesként, de azért meg lehet próbálkozni valami épkézláb, belsőépítészetileg is érvényes válasszal.

El lehet merengeni persze a játékipar ilyen-olyan természetén és Lucas zseniális üzleti húzásain, hisz nincs megtiltva (nem úgy, mint a fényképezés), de ez mind mellékes, és amúgy is unalmas már.  A megoldás ennél jóval szimplább és szimpatikusabb: az itt kiállított ujjnyi felkelőknél és birodalmiaknál semmi sem adhatja vissza hitelesebben egy nyolcvanas évekbeli fiús gyerekszoba hangulatát. És hitelesség kérdésében bátran hagyatkozhatunk a kiállítás látogatóira – a nyolcvanas évek gyerekszobáinak lakói, vagyis meglett férfiemberek, gyermekeiknek párás tekintettel magyarázó apák alkotják ugyanis a kiállítás törzsközönségét. Tekintetü(n)kben ott a meghatottság, melyet csak egy vintage Boba Fett-bábu válthat ki az emberből!

Musée des Arts décoratifs, Párizs. A kiállítás március 17-ig tart nyitva.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.