Star Wars-kiállítás Párizsban

Darth Vader zihálása

Film

A birodalmiak már a Louvre-ban vannak! Darth Vader műanyag mása lenyomja a Mona Lisát! Star Wars-bábukiállítás a Louvre árnyékában.

Hatalmas Edward Hopper-kiállítás tombol a párizsi Grand Palais-ban, az összes híres kép egy helyen, itt egy Nighthawks, ott egy Morning in a City, amott a New York Office, csupa nagy találkozás, hosszú mélázásokra késztető remekmű. Cikkünk szempontjából azonban ennek különösebb jelentősége nincsen, miután írásunk egypár párizsi metrómegállóval odébb, néhány Star Wars-bábu társaságában játszódik. De azért a Hoppert is érdemes megnézni. Őszinte érdeklődésből éppúgy, mint lelkiismeretünk megnyugtatása végett, hiszen az Erő, mely a jedik és nem a diplomás művészettörténészek sajátja, a Musée des Arts décoratifs felé húzza az embert. És itt, Párizs közepén, a Louvre közvetlen közelében, de a Musée D’Orsay impresszionistáitól sem messze 30 éve készült műanyag Star Wars-figurákban gyönyörködhetünk Darth Vader ütemes zihálása közepette.


A Szajna túlpartján Pissarro, Monet, Degas és Caillebotte, itt egy 78-as Hammerhead, egy eredeti Walrus Man, vagy minden vintage SW-bábukollekció dísze, egy 81-es 2-1B (Two-Onebee). Egy 81-es 2-1B! A titkos favorit, az orvosi droidok háttérbe húzódó szerény sztárja, ki az igazi ínyencek körében olykor még Boba Fettet is lekörözi a maga robotikus közönyével és gépies eleganciájával. S hogy mit is keres a letűnt korok belsőépítészeti megoldásaira oly érzékeny múzeumban néhány teremnyi műanyag bábu, sőt egy papírmasé halálcsillag, egy csillagrombolós tolltartó és egy celluxot gombolyító 3-CPO is? Nem is beszélve egy teljes Ewok településről, Jabba hiánytalan udvartartásáról vagy egy kifogástalan kondícióban lévő, harmincéves lépegetőről?! Az efféle kérdésekben persze ott bujkál mindig a Monet vízililiomaival szembeni pozitív előítéletesség örök gőgje, mely egy Jabba-figurával szemben százból százszor is a liliomokat hozná ki győztesként, de azért meg lehet próbálkozni valami épkézláb, belsőépítészetileg is érvényes válasszal.

El lehet merengeni persze a játékipar ilyen-olyan természetén és Lucas zseniális üzleti húzásain, hisz nincs megtiltva (nem úgy, mint a fényképezés), de ez mind mellékes, és amúgy is unalmas már.  A megoldás ennél jóval szimplább és szimpatikusabb: az itt kiállított ujjnyi felkelőknél és birodalmiaknál semmi sem adhatja vissza hitelesebben egy nyolcvanas évekbeli fiús gyerekszoba hangulatát. És hitelesség kérdésében bátran hagyatkozhatunk a kiállítás látogatóira – a nyolcvanas évek gyerekszobáinak lakói, vagyis meglett férfiemberek, gyermekeiknek párás tekintettel magyarázó apák alkotják ugyanis a kiállítás törzsközönségét. Tekintetü(n)kben ott a meghatottság, melyet csak egy vintage Boba Fett-bábu válthat ki az emberből!

Musée des Arts décoratifs, Párizs. A kiállítás március 17-ig tart nyitva.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.