A "rendező halála" és az amerikai tévésorozatok

Rekviem a képekért

  • Greff András
  • 2013. január 20.

Film

Írónak lenni a XX. században tiszteletet ébresztő szerep volt számos helyen a világban, a filmkészítés mikrouniverzuma azonban nem tartozott ezek közé. Magyarországon, ahol a forgatókönyvek lapjait sokan csak origamikonstrukciók megalkotására használták, ez a tétel aligha igényel részletes kifejtést, de ha belegondolunk, egyéb vidékek mozisainál sem mutatkozott másnak ez a helyzet.

Az 50-es évek francia kritikusainak fáradhatatlan (és önszeretettől távolról sem mentes, hiszen nem elhanyagolható részük direktornak készült) mozgolódása miatt ugyanis az európai szakszövegekben, a közbeszédben és a gyakorlatban egyaránt végképp a rendező tölthette be a legmagasabb szentség aranyfényes pozícióját, és ezt a felfogást aztán az egomán elemek seregeinek otthont adó Hollywoodban sem volt nehéz meghonosítani - még ha ott a 70-es évek rövidke kitérőjét leszámítva a sztárszínészek és a producerek sem hiányozhattak a mozis szentháromságot ábrázoló olajképekről. Az író a szakmunkások egyike csupán, a film pedig par excellence rendezői műfaj: ennek az axiómának az elfogadásához elég, ha megnézzük, az esetek döntő többségében hogyan és milyen nevek emlegetésével csalogatják a mozikba (vagy a torrentoldalak homályzónájába) ma is a nézőket.

Visszavágó

A tévésorozatok világában azonban minden másképp van. Ez a másság húsz-huszonöt évvel ezelőtt, amikor a szériák kis túlzással egyet jelentettek a nagyipari módszerekkel elkészített, érdektelen és nagyrészt igénytelen, űrkitöltő képforgáccsal, okkal hagyott nagyjából mindenkit hidegen. Ma már azonban megragadó jelenségnek mutatja magát, hiszen a sorozatok esztétikai szempontból is a mozifilmek számottevő riválisaivá váltak.

Állításunkat, hogy a filmrendezők korunk sokszor kimagasló amerikai tévésorozataiban sem foglalják el azt a pozíciót, amit a moziban kivívtak maguknak, kétféleképpen igazolhatjuk. Egyfelől próbáljuk megnevezni az olyan, tévéképernyőkön lezajlott filmtörténeti jelentőségű pillanatok rendezőit, mint amilyen Jack és Kate képtelen találkozása volt a reptéren a Lost - Eltűntek harmadik évadjának végén, amilyen Paulie és Christopher egzisztencialista kóborlása volt a téli éjszakában a Maffiózókban, vagy amikor Jimmy McNulty és Bunk Moreland kizárólag a fuck szócska használatával festette le egy bűnügy mechanikáját helyszínelés közben a Drótban! Másfelől közelítve pedig jelentkezzen, aki stíluskritikai módszerekkel képes megállapítani, melyik Maffiózók-epizódot rendezte Peter Bogdanovich, Hollywood egyik egykori főbölénye, melyik Lost-pillanat fűződött Mario "New Jack Cinema" Van Peebles nevéhez, és mely Treme-momentumok alá kanyarította szignóját Agnieszka Holland! Csakis a szabályt megerősítő kivételekről tudunk. David Lynch nevét a Twin Peaks miatt már a zöldfülűek is fújják, és a Boardwalk Empire - Gengszterkorzó pilotepizódja is könnyedén elhelyezhető Scorsese 90 utáni, lagymatagabb korszakában - de az igazán jellemző példa mégis inkább az, hogy Quentin Tarantino kézjegyét sokkal könnyebb azon az általa dirigált Helyszínelők-epizódon felismerni, amelynél társírói feladatot is kapott, mint azon a réges-régi Vészhelyzeten, ahol csupán rendező volt.

Deadwood


Deadwood

 

A sorozatok igazi sztárjai, legfőbb kreatív elemei vagy épp vizionáriusai ugyanis nem a rendezők, hanem az írók és az úgynevezett kreátorok, vagyis azok a személyek, akik (a kortárs, illetve a múlt századi képzőművészet bizonyos példáihoz hasonlatosan, ahol a különös ideákat kieszelő fej és az anyagba öntő kéz távolról sem tartozik egyetlen testhez) az alapötletet, a hangütést, a karaktereket leteszik az asztalra. Persze kár túlbonyolítani: végeredményben írókról van szó az ő esetükben is. A rendezők, legyenek bármilyen markáns és tehetséges figurák, ebben a világban már csak igazodhatnak a kőbe vésett szabályok (számukra nyilván) nyomasztó seregéhez. A nézőnek pedig mindez a hierarchiát érintő, voltaképp gyártástechnikai részletkérdés végül is fikarcnyit sem számít, hiszen a sorozatok minőségét látványosan nem érinti ez a probléma. Vagy mégis?

Kettőt hátra

Okos, művelt, alapos, bátor, szellemes, tapasztalt, nyelvi viszony, helyismeret és lélekmérnökség szempontjából zseniálisnak nevezhető sorozatírókat könynyen meg tudunk nevezni, olyat azonban, aki a képi stílus radikális (vagy akár csak félig-meddig radikális) megújítójaként lépett volna elénk, alkalmasint egyet sem. Nem arról van szó persze, hogy a mai vezető sorozatok vizuálisan igénytelenek volnának, de ami a képeket illeti, a cél legtöbbször kimerül a történetet maximálisan megtámogató észrevétlenségben.

The Killing


The Killing

 

S még azokban a szériákban is beérik egyszer már kieszelt ötletekkel, ahol láthatóan igény mutatkozott a markánsabb vizuális építkezésre. A nagy sötét foltokat igen bátran alkalmazó Deadwood Zsigmond Vilmos McCabe és Mrs. Miller-béli csúcsteljesítményét másolta, a sokszor igen nagy mélységélességű képekkel operáló Sírhant művek az Aranypolgárt és egymillió követőjét, az esőfelhős, szürkéskék The Killing pedig a thrillergyártás nagykönyvének David Fincher felbukkanása óta írt fejezeteiből merített, s a sor persze még egyenesen folytatható volna. A sorozatoknak nemcsak saját Eizensteinje, Godard-ja vagy Jancsója nincs, hanem Malickje, Argentója vagy Wachowski testvérei sem - és nyilván nem véletlen, hogy most kizárólag rendezők nevét soroltuk. Mindezt persze egy ideig jogosan lehetett azzal magyarázni (ahogyan ezt például Lynch is tette a képileg pedig olykor nagyon izgalmas Twin Peaks idején), hogy a tévéképernyők adottságai megkötik a képalkotók kezét. Ma viszont, amikor már számos alsó középosztálybeli család is pingpongasztal-méretű, HD-ben sugárzó felületeket bámul, ez az érv szánalmasan elégtelennek bizonyul. Szóba jöhetne még az is, hogy az elsősorban szórakoztatási céllal gyártott sorozatoknál a nézők formai bűvészkedéssel való elidegenítése a legkevésbé sem kívánatos, ám ez persze igencsak csúsztatás volna, hiszen senki sem állítja, hogy a képek forradalmárai minden egyes esetben dezorientálásban utaznak.

Ráadásul, ha belegondolunk, hogy a 90-es évek közepén mekkora élményt jelentettek a Vészhelyzet steadicamekkel létrehozott fantasztikusan hosszú snittjei, akkor nem csupán stagnálást, hanem egyértelmű visszalépést regisztrálhatunk. Mert tartsuk a mai szériákat bármennyire is nagyra, nehéz volna nem észrevenni, hogy a tévésorozatok legújabb aranykorában a mozgókép irodalmiasítását végezték el, mely folyamatnak hiába vannak egészen nagyszerű következményei is, ha közben lemondanak az újító beállítások, színkompozíciók, kameramozgások és vágástechnikai lelemények az élményt és a jelentést potenciálisan megszázszorozó hatásáról. Bizarr módon a mai amerikai tévésorozatok úgy indítottak tartalmi forradalmat, hogy közben konzervatív képi (és ami szintén megérne egy misét, elbeszéléstechnikai) fordulatot vittek véghez - és amíg ez a helyzet nem változik, továbbra is álljunk ki büszkén a mozifilmek mellett, amelyekben bár megállt pihenni mostanság a rohanó idő, a képvarázslatra, ahogyan ez az elmúlt százhúsz évben oly sokszor bizonyítást nyert, a lehetőség legalább bizonyosan megvan.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.