Torrentmozi

Straight Outta Compton

  • Szabó Ádám
  • 2016. március 25.

Film

Ma már egy Bosszúállók-szerű, fröccsöntött blockbuster sem képzelhető el valamiféle szellemi útravaló nélkül; a Straight Outta Compton pedig szellemiségét tekintve a Marvel-univerzum futószalagon gyártott, trendi és csilli-villi filmjeihez tartozik. Csak mondjuk épp nem a szuperhőskliséket, hanem „a semmiből jött banda naggyá lesz” népmesei motívumait mondja fel újra; pedig témája alapján akár a Fekete vidékkel is rokoníthatnánk. A faji egyenlőtlenség, a kilátástalanság szülte dühöt művészi formába öntő N.W.A. rapformáció történetének magját, na meg az első pár jelenetet ugyanis az alkotja, ami miatt a zenekar megszületett: indokolatlan rendőri erőszak, utcai bandák és pergő rímek csatározása – viszont mindez csak tessék-lássék jelenik meg. Csakhogy az #oscarsowhite kampány zászlójára tűzte Ice Cube-ék történetét, és úgy néz ki, hogy Idris Elba, Will Smith és a Compton Oscar-mellőzése miatt tényleg megreformálják az egész szavazósdit. F. Gary Gray filmje tőle teljesen függetlenül került tehát egy olyan ügy mellé, amiért pár motherfucker-végű mondattal akár a banda is felszólalhatna.

A Straigh Outta Comptonnak vagány képei, pergős vágása, lendületes zenei betétei vannak, s a hossza ellenére is feszes és szórakoztató. Ice Cube-ot a saját fia játssza, jobban, mint a mostanában vígjátékokban bohóckodó apuka, de a többi, jobbára ismeretlen színészben is megvan az a fiatalos düh és tehetség, amitől akkor is élnek a figurák, ha végül mind belecsusszannak szépen a biopicek ezerszer látott, eleve elrendelt szerepeibe.

Magyar felirat: pinty–vbalazs91

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.