Film

Ave, Cézár!

  • - kg -
  • 2016. március 25.

Film

Joel: Ethan, itt az idő! Ethan: Joel, itt! (kis szünet) Ethan: De mire is, Joel? Joel: Ethan, keresd elő a „Hollywood aranykora” szkriptet! Ethan: megvan, Joel, megvan, az ufós-hidegháborús filmterv alatt volt, kicsit le van kecsöpözve. Joel: Ethan, ez lesz a 2016-ös filmünk! Töröld le a kecsöpöt. Ethan: végre, Joel, végre, akkor hívjam Clooneyt? Joel: hívd, Ethan, hívd George-ot… Nem mernénk rá megesküdni, hogy minden így hangzott a Coen testvérek háza táján, mielőtt belekezdtek új filmjük, az Ave, Cézár! megvalósításába, de hát ilyen film ez, a Hollywood aranykorát szellemesen megéneklő új Coen-film. Mindenki úgy érzi jól magát közben, ahogy azt a körülményei engedik. A Coenek körülményei igen jók, ők nem csak képzelődnek, de ha kedvük tartja, fel is húzzák az ötvenes évek Hollywoodjának jól ismert és már előttük is számtalanszor kifigurázott díszleteit; Clooney oldalára kardot kötnek, a lábára szandált húznak és megkérik, vigyorogjon hülyén, mint a kor római eposzokban feszítő matinésztárja. Scarlett Johansson meg játsszon angyali mosolyú, de mocskos szájú dívát, aki sellőként emelkedik ki egy vízibalett habjai közül, de mert épp valaki felcsinálta, szorítja az uszonya. És így tovább, jöjjenek a komcsi forgatókönyvírók, a tengerész­sapkás musicalhuszárok, a lasszós cowboyok és a bolondokháza minden kedves majma, miközben a Coenek a maguk kint is vagyok, bent is vagyok módján, megengedően kacsingatnak. Talán már a következő filmjük felé. Joel: Ethan, keresd elő, kérlek, a zombis-bevándorlós szkriptet! A buddhás-hegymászós alatt van.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.