Szabadítsuk ki Vilit? (Vajdai Vilmos színész, zenész)

  • Sz. Szilvia
  • 2000. február 10.

Film

A Csirkefej óta meghatározó figura a Katona József Színház társulatában, karakterszínész. Nyolc éve vezeti az egykor kísérleti TÁP Színház társulatát, zenél a Korai Öröm zenekarban, legújabb műve pedig a Kamarás Ivánnal készített Bombajó című lemez hangszerelése. A Vihar előadása után beszéltünk.
A Csirkefej óta meghatározó figura a Katona József Színház társulatában, karakterszínész. Nyolc éve vezeti az egykor kísérleti TÁP Színház társulatát, zenél a Korai Öröm zenekarban, legújabb műve pedig a Kamarás Ivánnal készített Bombajó című lemez hangszerelése. A Vihar előadása után beszéltünk.

MaNcs: Miért csinálsz ennyi mindent egyszerre? Nem érzed otthon magad a színházban, vagy nem kapsz jó szerepeket?

Vajdai Vilmos: A klasszikus színházi struktúrában én egy színész vagyok, és nem magam határozom meg, mit csináljak. A nem klasszikusban már érdekesebb a dolog. A Katonában egyre inkább otthon érzem magam. Itt mégis művészi munkára való törekvés van. Jó ízléssel vannak kiválogatva a darabok, különös tekintettel a vendégelőadásokra. Amikor nagyon sok partin nyomok zenét például, akkor hazamegyek, és klasszikusokat hallgatok. Az pont olyan, mikor ide bejövök. Pihenek az általam elképzelt, hagyományostól teljesen eltérő színházazás után. Na és itt van a színházi értelemben vett szülőapám, a Zsámbéki, aki eljött néha a Tilos az Á-ba is, hogy megnézze a TÁP Színházat.

MaNcs: Miért volt fontos akkor, nyolc évvel ezelőtt elkezdeni a kísérleti színházat?

VV: Nagyon etikus színész voltam, belém verték a dolgokat, de egy ilyen intézmény iszonyú teher, olyan, mint a katonaság. Rendes voltam és odaadó, aztán egyszer csak elegem lett, mert bennem úgy élt a színház, ahogy gyerekkoromban képzeltem, játékosnak meg szabadnak. Rájöttem, nyilván a Katonával való turnék után is, hogy a világban mennyire másként értelmezik a korszerű színházat. Annak idején a PeCsában lehetett és most a Trafóban lehet ilyen előadásokat látni. Innen nézve olyan, mintha kétezer-ötvenben volnának, mi meg ezernyolczázban. Nekem élmény ezeket az intermediális technikákat felfedezni, és direkt úgy építem be őket a darabokba, hogy rácsodálkozásjellege legyen.

MaNcs: A TÁP Színház még mindig kísérleti színház?

VV: Már nem. A Tilosban még csupa olyan dolgot akartam, amit a rendes színházban nem lehet. Volt például alvó színház, aludjanak csak a nézők nyugodtan, hiszen egy csomószor azt csinálják a rendes színházban is. Szabó Győzővel kezdtük el, mert azt gondoltuk, hogy ezeket a kifordított dolgokat érdemes megmutatni.

Egyébként én már azt is színházként definiáltam. Az aranykorban hetente csináltunk új előadást, rengeteg ötletünk volt. A feszültség, ami a heti új premierből jött, rendkívüli energiákat szült. Az improvizációtól szikrázott a dolog. Zsámbéki lehetőséget adott, hogy az Odüsszeuszt megcsináljuk a Kamrában. Arra volt egy egész hónapunk. Jó lett, de messze nem közelítette meg az előző energiaszintet.

MaNcs: A társulat profikból vagy amatőrökből áll?

VV: Ha akad olyan profi, akinek van kedve itt lazítani egy kicsit a színházi gyártól, és tetszik neki az ötlet, elhívom, de nem profikkal dolgozunk. Az a baj, hogy a végére mindig autokratikus rendező leszek. Nem tudom, miért. Akaratomon kívül egy csomó mindent hozok a rendezési módszerekbe, amit a tanáraimtól láttam.

MaNcs: A zenész szerepét is ugyanilyen lelkesedéssel játszod?

VV: Persze. Már főiskola előtt zenéltem. De a Boszorkányok című darab idején kezdtem didgeridoozni. Az egy elég rossz előadás volt a Kamrában, én csináltam, de volt benne élő zene. Szintén a színház utazásai során jutottam hozzá Ausztráliában ehhez a hangszerhez, és ott tanultam meg játszani rajta. Megtetszett a Vécsi Tibiéknek, a Korai Öröm zenekarnak, és elhívtak zenélni. Így lett a zenekarozás, bár a Tilos az Á-ban a Kiliánnal (szintén Korai Öröm) akkor már DJ voltam. Egyébként amikor elindultam, hogy kicsit kitörjek a színházból, annak az is volt az egyik oka, hogy azt hallottam a Halász Pétertől, akivel szintén dolgoztam együtt, hogy a színésznek nincsen saját élete. Az a történet van, hogy hatvannyolcban azt játszottam, nyolcvanban meg ezt. Ettől megijedtem.

MaNcs: Az egyéni életút viszont a színészi karrier ára lehet. Nem számítasz te túlságosan is szubkulturális figurának?

VV: Lehet. Szabadabb szerettem volna lenni, hogy ne mindig más mondja meg, hogy mit mikor csinálok. Nincs ellenemre. Iszonyúan lusta vagyok, és unom, amit éppen csinálok. Az emiatt való lelkiismeret-furdalás viszont nem engedi, hogy otthon üljek és tévézzek, amit a legjobban szeretnék.

MaNcs: Részben a te neved alatt fut most egy mainstream-gyanús lemez. Hogyan fogtál bele ebbe a vállalkozásba?

VV: A zenéje azért nem mainstream. Az Élve vagy halva című darab után haverkodtunk össze Kamarás Ivánnal.

Színházi zenéket szerkesztgettem, és mondtam neki, hogy szóljon, ha lemezt akar. Harmadnap szólt. A barátaim és szeretett ismerőseim közül akit tudtam, meghívtam zenélni, szóval egy kisebbfajta tömeg dolgozott rajta.

Bennem volt, hogy ezeket a hatvanas években nagyon jól hangszerelt dalokat újra meg kell csinálni. Vannak erre jó példák, Olaszországban az IRMA kiadó csinál ebből a műfajból nagyszerű dolgokat. Mi is tele vagyunk jobbnál jobb slágerekkel azokból az időkből, úgyhogy miért ne.

MaNcs: Azt már mindenki tudja, hogy voltak problémák a kiadás körül. Rendeződött ez a dolog?

VV: A lemezzel elégedett vagyok most is. Ami nehézség akadt, annak a tapasztalatlanságom volt a fő oka. Meg kell küzdeni a dolgokért, és ha mindenki hagyja, hogy mások irányítsák, akkor ebben az országban minden szét fog rohadni. Ami még mindig nagyon rosszul érint a dologban, az az, hogy nagyon el van rontva a borító. Ha megint ilyen lemezt csinálnék, nagyon kitalálnám a feltételeket. Persze az a tapasztalat, hogy legjobb ingyen dolgozni. Ez az én specialitásom. Nem volt ez rossz munka, bár beleőszültem. Na, mégiscsak úgy néz ki, és akkor vissza is kanyarodtunk az elejéhez, hogy a klasszikus színházból élek.

Sz. Szilvia

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”