Kollektív eufória

A vágy pillanatai

Osztrák filmhét az örökmozgóban

  • - sisso -
  • 2000. február 10.

Film

Tavaly már tudósítottunk egy osztrák filmhétről, amely igyekezett a szomszédos ország kortárs filmes társadalmáról teljes képet adni, s amelynek központi figurája és régiesen szólva fenegyereke a neorealista, szikár Michael Haneke volt. Az elmúlt heti kis filmszemle nemcsak egyszerű folytatása volt a tavalyinak, hanem bemutatta a huszonévesek filmezési elképzeléseinek elszigeteltségellenes stratégiákra épülő momentumait, és arra is fény derült, hogy az "új hullámos" osztrák filmes generáció többé-kevésbé Haneke köpönyegéből bújt elő.

Tavaly már tudósítottunk egy osztrák filmhétről, amely igyekezett a szomszédos ország kortárs filmes társadalmáról teljes képet adni, s amelynek központi figurája és régiesen szólva fenegyereke a neorealista, szikár Michael Haneke volt. Az elmúlt heti kis filmszemle nemcsak egyszerű folytatása volt a tavalyinak, hanem bemutatta a huszonévesek filmezési elképzeléseinek elszigeteltségellenes stratégiákra épülő momentumait, és arra is fény derült, hogy az "új hullámos" osztrák filmes generáció többé-kevésbé Haneke köpönyegéből bújt elő.

A vágy pillanatai - Osztrák Filmhét az Örökmozgóban

A Bécsi Filmfőiskola már nem méltó régi rossz híréhez, és szerényen ugyan, de feszegetni próbálja az anyaország határait. Ez kis valószínűséggel arra is visszavezethető, hogy a tehetős, enyhén túlsúlyos nagygazdák nem néznek ilyen filmeket, mert a tehén anélkül is jól tejel, de mégis elkezdődött ott valami, állítólag az 1995-ös helyi filmfesztivál óta Antonin Svoboda és Valentin Hitz filmjeivel. Remélhetőleg a jóléti társadalom megtartásának hihetetlenül erős kollektív vágya sem lesz kerékkötője ennek az elszabadult képi újító szándéknak és a realista, elbeszélő jellegű filmek e pillanatban öngerjesztően euforikus diadalmenetének. Bár téma és filmnyelvi megújulás tekintetében nem múlták még felül mestereiket, de felfedezték, hogy az élet körülöttük sem mindig milkacsoki. Barbara Alert,

a női vonal

legmarkánsabb rendezője kezdett először babérokat szerezni a szóban forgó filmes generáció huszonéves alkotótáborának, aztán, ahogy ez lenni szokott, vagy rosszabb esetben nem, a kortársai elkezdtek versengeni az önkifejezésért, és beindult egy gyors, jó értelemben vett erjedési folyamat, aminek a termését most láthattuk. Különlegessége ezeknek az alkotásoknak az, hogy abszolút érezni bennük az egymás felé való áthallásokat, az alkotók összetartási szándékát. Ez néha olyan gesztusokban is megnyilvánul, hogy egymás filmjeiben vállalnak munkát. A témaválasztás szinte minden esetben a felnőtté válás, az ezzel járó magányosság, illetve az ehhez kapcsolódó vágyak (innen a cím) körül forgolódik. Amfetamin, szex, rave-partik, agresszió, frusztrációk, fetisizmus. Ez például egységesen jellemzi a Minden klassz, mindennel meg vagyok elégedve című rövidfilm-trilógia három rendezőjének Barbara Alertnek, Michael Grimmnek és Reinhard Judnak az alkotásait. A következmények is kézenfekvőek: a két első játékfilm, a két dokumentumfilm és a kilenc rövidfilm egy friss diplomás kommunikáció szakos számára is minden gond nélkül filmes eseménnyé szerkeszthető. Olyan ez, mint egy kellemesen megszervezett érettségi találkozó, ami pontosan négy éve tart, és utazik a világban.

Számomra Kathrin Resetarits újításért kitüntetett néma dokumentumfilmje, az Egyiptom volt az igazi bevezetés az ismeretlenbe, mert nem láttam még ennyire expresszív süketnéma előadást arról, hogy milyen a kalapácsfejű hal vagy Marilyn Monroe-, illetve egy James Bond-jelenet gesztusokban elbeszélve. Jessica Hausner Floráját és Mirjam Unger Speak Easyjét is végig tudtam nézni annak ellenére, hogy előre elképzeltem, hogyan tölti el egy pattanásos osztrák kamasz a nyarát nagy utazás nélkül.

A svájci Jean-Luc Wey koprodukcióban készült első filmje, A fordulat éve nagy meglepetés volt, mert az ötvenhatos menekült magyart alakító Eperjes Károlyt lehetett benne felfedezni parkettázás közben, amint éppen egy nővérpáron próbál szerencsét, akik a család optikai üzemének fennmaradásáért harcolnak a maguk művészi, illetve militista módján. Bár Szamócának nem jelenthetett ez akkora kihívást, magyaros expresszivitása mégis jelentős színfolt a belassult bécsi játékstílus közepette.

A magyar vonal

egyébként Az utolsó menedék című filmet is behálózza, de nem azért, mert a II. világháború előtti kozmopolita Sanghajban magyar zsidók leltek volna otthonra, hanem mert egyik rendezője, Paul Rosdy magyar származású. A Hamuzás nélkül, avagy hogy szívnak a kubaiak című filmnek más vonatkozásai is vannak azon kívül, hogy a sokat emlegetett boldogságkeresés összefűzi a többivel. Stephan Wagner filmjében két infantilis barát próbálja kideríteni egy kocsiban, hogy mit tartalmaz az igazi bécsi fast food sajtos kolbász. A Tarantino-idézetek sora később is segíti a filmet magára találni, és hát Haneke szelleme is tetten érhető benne.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”