tévéSmaci

Szamárröhögés

  • tévésmaci
  • 2015. március 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché meg­valósították az emberiség egyik régi ideáját, nem lépték túl a lehetetlen korlátait, s nem ugrottak át a lehetetlen mezejére. Csak álltak a kerítésnél, bámultak befelé, de még csak különösebb érdeklődés sem tükröződött a tekintetük­ben. Troché finoman megbökte Sztupát, s a kerítés egy pontjára mutatott, ahol jól látszott né­mi folytonossági hiány. De Sztupa csak mosolygott, látott ő már ilyet, sőt, ami azt illeti, most is lát. Még a mutatotton túl is, egy csomót. S valóban, ahol Sztupa és Troché álltak, olyan volt a lehető és a lehetetlen közti – gyaníthatóan amúgy is csak szimbolikus – kerítés, mint a szita. Abból gondolták ők is, hogy tényleg szimbolikus valami lehet ez a holmi, mert vidáman átsasolhattak rajta, nem holmi két és fél méter magas téglafal volt, a tetején üvegcseréppel és szögesdróttal. Riasztóberendezés sehol, de még egy árva villanypásztor se. Egyszerű léckerítés, fehérre festve: háromméterenként egy tartópalló, s rajtuk két léc keresztben, tehát függőleges, vízszintes, vízszintes, aztán elölről újra, ismételve a végtelenségig, vagy nem is olyan messzire. S lógtak a lécek, kijártak a szegek, de ha állt volna, mint a cövek, akkor is könnyebb átugrani, mint megkerülni. Csakhogy Sztupa és Troché a füle botját sem mozgatta, mint akik magasról tesznek olyan kicsiségekre, hogy mi történik éppen a lehetetlenség birodalmában. Szilárdak a folyók vagy gödrök a hegyek? Süt a szél és fúj a Nap, vagy tényleg a fák szaladnak és a vonat áll? Kocka a labda és a síp fújja meg az úttörőt? Sorolhatnánk reggelig, hogy mi minden lehetne a lehetetlenben, s ha még csak ilyen fordított világ, de bármi más is. De édesmindegy, Sztupáék csak néztek közönyösen a kerítés tövében állva. Az emberiség egyik régi fő­ideáját ők a valóság – adott esetben kicsit sáros – talaján akarták megvalósítani. Azt kérdezik, hogy mi volt ez a főidea? Természetesen a felülről lefelé felépített, appardon, leépített toronyház ideája. Valami, amit nem a kályhától, hanem a kéménytől indítunk, fittyet hányva a tradíciókra, a tömegvonzásra, a vallási dogmákra, de még a darwinizmusra is. Elég szar műsor lesz a héten.

Pénteken tényleg tisztán a véletlen műve, eszünkbe nem jutott volna, de a Szuper Tv2 is a lehetetlent kísérti, amikor úgymond a műsorára tűzi a Gulliver utazásai című filmet, amiről talán az árul el a legtöbbet, hogy Black Jack bátyja, egy Jack Black nevű komikus játssza benne a főszerepet. Amikor? 21.35-kor. Persze, nincs az ilyesmire mérce (nincs a fenét!), s az a hülye, aki végletes kijelentéseket tesz (ja, hisz csak azoknak van tétjük), de mi azért kimondjuk, a Gulliver a világ legjobb regénye, s nincs az a pénz, amiből méltó adaptációt lehetne fabrikálni belőle. S mert nincs, ezért nem is adnak rá, olyan ez, mint a bányászélet Moldova szerint, nem lehet megfizetni, ezért meg sem próbálják. Így jön a képbe a szurtos képű Jack Black, vagy korábban Ted Dawson a sörözőből.

Szombaton 20.50-kor felkiált a Duna, hogy ami itt megy, az egy Kabaré, nem is akármilyen. A mozis alapkabaré Lisával és Harry Kleinnel.

Vasárnap, ami minket is a HBO-ra vezet este nyolckor, a Határtalan szeretet, vagyis a Philomena.

Hétfőig kellett várni egy jó kis retróra, és azt is egy eldugott csatornán adják, Gyilkossághoz öltözve este tizenegy előtt az AMC-n. Ez maga a delejes nyolcvanas évek, Michael Caine nőnek öltözve, gumikabátban, hát, akit nem indít be, az használjon szívatót vagy kurblit. A Filmboxon, ha a maguk csomagjából nem szerelték még ki, fél nyolckor lesz Twist Olivér. Amit persze csak azért mondok, mert holnap…

Kedden Kis Doritt lesz a tegnap már bevált AMC-n, de nem ám a BBC nyugodtan mondhatjuk, csak az eredetivel mérhető sorozata, Sir Tommal (Courtenay), hanem egy régebbi, szintén szőrrel, egy Aleckel (Guinness). Megnézem, megnézem, de Tom verhetetlen, nyilván.

Szerdán lesz Tom az AMC-n! Délután, a Sawyer. S itt indul ma a Better Call Saul is, de a Breaking Bad is kamu volt. Jól van, nem szóltam. Tévézni akkor is ciki.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."