tévéSmaci

Szamárröhögés

  • tévésmaci
  • 2015. március 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché meg­valósították az emberiség egyik régi ideáját, nem lépték túl a lehetetlen korlátait, s nem ugrottak át a lehetetlen mezejére. Csak álltak a kerítésnél, bámultak befelé, de még csak különösebb érdeklődés sem tükröződött a tekintetük­ben. Troché finoman megbökte Sztupát, s a kerítés egy pontjára mutatott, ahol jól látszott né­mi folytonossági hiány. De Sztupa csak mosolygott, látott ő már ilyet, sőt, ami azt illeti, most is lát. Még a mutatotton túl is, egy csomót. S valóban, ahol Sztupa és Troché álltak, olyan volt a lehető és a lehetetlen közti – gyaníthatóan amúgy is csak szimbolikus – kerítés, mint a szita. Abból gondolták ők is, hogy tényleg szimbolikus valami lehet ez a holmi, mert vidáman átsasolhattak rajta, nem holmi két és fél méter magas téglafal volt, a tetején üvegcseréppel és szögesdróttal. Riasztóberendezés sehol, de még egy árva villanypásztor se. Egyszerű léckerítés, fehérre festve: háromméterenként egy tartópalló, s rajtuk két léc keresztben, tehát függőleges, vízszintes, vízszintes, aztán elölről újra, ismételve a végtelenségig, vagy nem is olyan messzire. S lógtak a lécek, kijártak a szegek, de ha állt volna, mint a cövek, akkor is könnyebb átugrani, mint megkerülni. Csakhogy Sztupa és Troché a füle botját sem mozgatta, mint akik magasról tesznek olyan kicsiségekre, hogy mi történik éppen a lehetetlenség birodalmában. Szilárdak a folyók vagy gödrök a hegyek? Süt a szél és fúj a Nap, vagy tényleg a fák szaladnak és a vonat áll? Kocka a labda és a síp fújja meg az úttörőt? Sorolhatnánk reggelig, hogy mi minden lehetne a lehetetlenben, s ha még csak ilyen fordított világ, de bármi más is. De édesmindegy, Sztupáék csak néztek közönyösen a kerítés tövében állva. Az emberiség egyik régi fő­ideáját ők a valóság – adott esetben kicsit sáros – talaján akarták megvalósítani. Azt kérdezik, hogy mi volt ez a főidea? Természetesen a felülről lefelé felépített, appardon, leépített toronyház ideája. Valami, amit nem a kályhától, hanem a kéménytől indítunk, fittyet hányva a tradíciókra, a tömegvonzásra, a vallási dogmákra, de még a darwinizmusra is. Elég szar műsor lesz a héten.

Pénteken tényleg tisztán a véletlen műve, eszünkbe nem jutott volna, de a Szuper Tv2 is a lehetetlent kísérti, amikor úgymond a műsorára tűzi a Gulliver utazásai című filmet, amiről talán az árul el a legtöbbet, hogy Black Jack bátyja, egy Jack Black nevű komikus játssza benne a főszerepet. Amikor? 21.35-kor. Persze, nincs az ilyesmire mérce (nincs a fenét!), s az a hülye, aki végletes kijelentéseket tesz (ja, hisz csak azoknak van tétjük), de mi azért kimondjuk, a Gulliver a világ legjobb regénye, s nincs az a pénz, amiből méltó adaptációt lehetne fabrikálni belőle. S mert nincs, ezért nem is adnak rá, olyan ez, mint a bányászélet Moldova szerint, nem lehet megfizetni, ezért meg sem próbálják. Így jön a képbe a szurtos képű Jack Black, vagy korábban Ted Dawson a sörözőből.

Szombaton 20.50-kor felkiált a Duna, hogy ami itt megy, az egy Kabaré, nem is akármilyen. A mozis alapkabaré Lisával és Harry Kleinnel.

Vasárnap, ami minket is a HBO-ra vezet este nyolckor, a Határtalan szeretet, vagyis a Philomena.

Hétfőig kellett várni egy jó kis retróra, és azt is egy eldugott csatornán adják, Gyilkossághoz öltözve este tizenegy előtt az AMC-n. Ez maga a delejes nyolcvanas évek, Michael Caine nőnek öltözve, gumikabátban, hát, akit nem indít be, az használjon szívatót vagy kurblit. A Filmboxon, ha a maguk csomagjából nem szerelték még ki, fél nyolckor lesz Twist Olivér. Amit persze csak azért mondok, mert holnap…

Kedden Kis Doritt lesz a tegnap már bevált AMC-n, de nem ám a BBC nyugodtan mondhatjuk, csak az eredetivel mérhető sorozata, Sir Tommal (Courtenay), hanem egy régebbi, szintén szőrrel, egy Aleckel (Guinness). Megnézem, megnézem, de Tom verhetetlen, nyilván.

Szerdán lesz Tom az AMC-n! Délután, a Sawyer. S itt indul ma a Better Call Saul is, de a Breaking Bad is kamu volt. Jól van, nem szóltam. Tévézni akkor is ciki.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.