Film

Vadon

  • 2015. március 20.

Film

Úgy három-négy évenként jön egy-egy szigorúan megtörtént események inspirálta, Oscar-esélyes film, amelyben valaki elmegy az erdőbe (sivatagba, hegyekbe). Ott a zord természet kemény próbatételek elé állítja, s ha rajtaveszt is (saját kezét kell levágnia a 127 órában), vagy bele is hal (mint az Út a vadonba hőse), a néző azzal az originális tanulsággal lesz gazdagabb, miszerint az élet értékes és szép, az erőfeszítéseknek értelmük van, és soha nem szabad feladni.

Ezúttal Reese Witherspoon (mellékszereplőként pedig Laura Dern) alakítása ért jelölést annak a Jean-Marc Vallée-nak új filmjében, akinek férfi színészei (a Mielőtt meghaltamban brillírozó Matthew McConaughey, ill. Jared Leto) tavaly már megkapták a szobrocskát. És a film nagyjából erről is szól. Hogy a bugyuta vígjátékok egykori szöszi üdvöskéje hogyan tud átalakulni lázadó, önpusztító, elrontott életű proli csajjá, aki a gyász elől előbb a drogokhoz és a szexhez, majd az erdőbe menekül. Hosszú sivatagi-erdei-hegyi túráján nincs más társa, csak korábbi életének árnyai. Ekképp a hónapokig tartó gyalogos utazás is belső utazás elsősorban. Ami a külső történések szintjén fizikai erőfeszítés, éhezés-szomjazás, félelem a felbukkanó úton járóktól vagy felemelő tapasztalat velük kapcsolatban, az a belső történések szintjén szembenézés, átértékelés, megtisztulás, új élet kezdete. A filmnyelv profi módon elegyíti a realista eseménykövetést az emlékekből, asszociációkból építkező vágási metódussal. Szépen és ügyesen ki van fundálva az egész, érzelmek felkeltve, katarzis előidézve. Hiszen mindenki érti a dolgát.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.