DVD

Egy rendőrfelügyelő val­lo­mása az államügyésznek / A szalamandra

  • Fekete Martin
  • 2015. március 20.

Film

A kettős kiadást nemcsak Franco Nero és Martin Balsam párosa indokolja, hanem a filmek műfaja is, hiszen mindkettő tökéletesen illeszkedik A mandzsúriai jelölttel ’62-ben induló, a hetvenes években – a Water­gate-botrányt követően – Amerikában és Európában is népszerűvé váló paranoiathrillerek közé. A kém­thrillerek tematikus elemeit a film noir formavilágával házasító alműfaj darabjai kilógnak a többi thriller közül: a hős az esetek többségében hiába aktivizálódik, az összeesküvés leleplezésére tett kísérlete elbukik, ő maga pedig meghal vagy ellehetetlenül; s az alkotók a happy end mellett a suspense-ről is lemondanak azzal, hogy mellőzik vagy nem az antagonista működésének bemutatására használják a két szálon futó elbeszélést.

A korszak Európájában Francia­ország és Olaszország bírt erős tömegfilmgyártással, azonban markáns különbség, hogy míg a fran­ciák csak átvették az amerikai mintát, addig az olaszok a saját képükre formálták. Damiano Damiani 1971-es filmje, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek több szempontból is figyelemre méltó alkotás: az építőipart uraló maffia és az igazságszolgáltatás intézményei­nek összefonódását aprólékos részletességgel, sokkoló erőszak-ábrázolással és a két szálon futó elbeszélés innovatív használatával mutatja be, így az alműfaj legpesszimistább amerikai képviselőinél is negatívabb képet fest az állam korrumpálódásáról. Kereken egy évtizeddel később készült A keresztapa I–II. vágójának rendezői bemutatkozása, de A szalamandrában hiába működik közre az alműfajban járatos amerikai forgatókönyvíró és zeneszerző és a sztároktól zsúfolt színészgárda, a számos áldozatot követelő neofasiszta összeesküvés a fordulatos cselekményvezetés ellenére sem képes ugyanazt a hatást kiváltani, mint a hetvenes évek paranoiathrillerei. Extrák: nincsenek.

Forgalmazza a Wiamfilm

 

 

 

 

 

/

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.