DVD

Egy rendőrfelügyelő val­lo­mása az államügyésznek / A szalamandra

  • Fekete Martin
  • 2015. március 20.

Film

A kettős kiadást nemcsak Franco Nero és Martin Balsam párosa indokolja, hanem a filmek műfaja is, hiszen mindkettő tökéletesen illeszkedik A mandzsúriai jelölttel ’62-ben induló, a hetvenes években – a Water­gate-botrányt követően – Amerikában és Európában is népszerűvé váló paranoiathrillerek közé. A kém­thrillerek tematikus elemeit a film noir formavilágával házasító alműfaj darabjai kilógnak a többi thriller közül: a hős az esetek többségében hiába aktivizálódik, az összeesküvés leleplezésére tett kísérlete elbukik, ő maga pedig meghal vagy ellehetetlenül; s az alkotók a happy end mellett a suspense-ről is lemondanak azzal, hogy mellőzik vagy nem az antagonista működésének bemutatására használják a két szálon futó elbeszélést.

A korszak Európájában Francia­ország és Olaszország bírt erős tömegfilmgyártással, azonban markáns különbség, hogy míg a fran­ciák csak átvették az amerikai mintát, addig az olaszok a saját képükre formálták. Damiano Damiani 1971-es filmje, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek több szempontból is figyelemre méltó alkotás: az építőipart uraló maffia és az igazságszolgáltatás intézményei­nek összefonódását aprólékos részletességgel, sokkoló erőszak-ábrázolással és a két szálon futó elbeszélés innovatív használatával mutatja be, így az alműfaj legpesszimistább amerikai képviselőinél is negatívabb képet fest az állam korrumpálódásáról. Kereken egy évtizeddel később készült A keresztapa I–II. vágójának rendezői bemutatkozása, de A szalamandrában hiába működik közre az alműfajban járatos amerikai forgatókönyvíró és zeneszerző és a sztároktól zsúfolt színészgárda, a számos áldozatot követelő neofasiszta összeesküvés a fordulatos cselekményvezetés ellenére sem képes ugyanazt a hatást kiváltani, mint a hetvenes évek paranoiathrillerei. Extrák: nincsenek.

Forgalmazza a Wiamfilm

 

 

 

 

 

/

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.