Tarr Béla az európai mozi utolsó mestere

  • narancs.hu
  • 2017. szeptember 25.

Film

Ismét díszdoktori címet kapott a magyar rendező.

A kínai Vuhani Egyetem díszdoktorává avatta tegnap Tarr Bélát - közölte a Magyar Nemzeti Filmalap, miután a neves rendező volt a vendége a Kínai Filmszövetség által szervezett Kínai Ifjúsági Filmfórumnak.A rendezvényen a magyar filmrendező több száz fiatal kínai filmes előtt tartott beszédet, osztotta meg tapasztalatait.

false

A fórum keretében Tarr Bélát a Vuhani Egyetem díszdoktorává avatták, ám nem ez az első ilyen alkalom: korábban a Pekingi Filmakadémia is díszdoktori címet adományozott a filmrendezőnek.

Az egyetem méltatásában Tarr Bélát  "az európai mozi utolsó mesterének" nevezte. Tarr filmjeiben elkötelezetten és mélyrehatóan foglalkozik társadalmi kérdésekkel, az emberek közötti kapcsolatokkal, a való élet és a filozófia kérdéseivel és sok más fontos témával.

A laudáció szerint művészetének egyedisége és mélysége Bergmannal, Antonionival hasonlítható csak össze. "A mai filmvilágban mesteri státusza szilárd, filmjeivel új kognitív és szellemi energiát hozott a világba, és állandó nyomot hagyott az emberi kultúrában és emlékezetben" - olvasható a méltatásban.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.