Film

Térkép a csillagokhoz

  • - kg -
  • 2014. október 11.

Film

Húsz évvel Altman szatírája, A játékos után mi újat lehet még elmondani a romlott, gonosz, cinikus, üres, szívtelen, kíméletlen, embe­rek­kel táplálkozó, az egókat egekig hizlaló, dollárszázmilliókkal dobálózó, a korosodó színésznőket semmibe vevő, a limuzinsofőröket felkaroló bűnös városról, Hollywoodról? Altmannak volt humora, A játékos azzal indult, hogy a Diploma előtt 2-ről beszélgetnek a bennfentesek – ’92-ben az ilyesmi még szellemesnek hatott. És akkor most nézzük meg ugyanezt, ám ezúttal jóval kevesebb humorral, David Cronenbergtől! Gondolták volna, hogy Hol­ly­wood egy romlott, gonosz, cinikus, üres és szívtelen… stb-stb. Hát, mi tagadás, kapiskáltuk, de nyilván ez csak a felszín, s Cronenberg, mert Cronenberg az Cronenberg, majd olyan rétegeket tár fel, amikről nem is álmodhattunk. És tényleg, több szellem is megjelenik a filmben, mert Hollywood égetnivalón arrogáns gyereksztárját éppúgy nyomasztják a holtak, mint az erősen eldívásodott, idősecske hisztérikát, akinek simán kinéz Norma Desmond őrült tekintete, ha így folytatja. De a Sunset Blvd. drámai magassága még annyira sem elérhető, mint Altman egészséges cinizmusa – az a kis titokzatosság, amit egy égési sebeket viselő jövevény (Mia Wasikowska) von maga után, végül ugyanolyan lapos, mint Julianne Moore hisztije, John Cusack tenyérbe mászó tudálékossága vagy Robert Pattinson üres limuzinsofőri tekintete. Ám lehet, hogy a csattanó máshol van, s az a tény, hogy egy ­14 éves kissrác (Evan Bird a The Killingből) az összes hírességet lejátssza, Cronenberg igazi pofonja Holly­­woodnak.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.