Film

Térkép a csillagokhoz

  • - kg -
  • 2014. október 11.

Film

Húsz évvel Altman szatírája, A játékos után mi újat lehet még elmondani a romlott, gonosz, cinikus, üres, szívtelen, kíméletlen, embe­rek­kel táplálkozó, az egókat egekig hizlaló, dollárszázmilliókkal dobálózó, a korosodó színésznőket semmibe vevő, a limuzinsofőröket felkaroló bűnös városról, Hollywoodról? Altmannak volt humora, A játékos azzal indult, hogy a Diploma előtt 2-ről beszélgetnek a bennfentesek – ’92-ben az ilyesmi még szellemesnek hatott. És akkor most nézzük meg ugyanezt, ám ezúttal jóval kevesebb humorral, David Cronenbergtől! Gondolták volna, hogy Hol­ly­wood egy romlott, gonosz, cinikus, üres és szívtelen… stb-stb. Hát, mi tagadás, kapiskáltuk, de nyilván ez csak a felszín, s Cronenberg, mert Cronenberg az Cronenberg, majd olyan rétegeket tár fel, amikről nem is álmodhattunk. És tényleg, több szellem is megjelenik a filmben, mert Hollywood égetnivalón arrogáns gyereksztárját éppúgy nyomasztják a holtak, mint az erősen eldívásodott, idősecske hisztérikát, akinek simán kinéz Norma Desmond őrült tekintete, ha így folytatja. De a Sunset Blvd. drámai magassága még annyira sem elérhető, mint Altman egészséges cinizmusa – az a kis titokzatosság, amit egy égési sebeket viselő jövevény (Mia Wasikowska) von maga után, végül ugyanolyan lapos, mint Julianne Moore hisztije, John Cusack tenyérbe mászó tudálékossága vagy Robert Pattinson üres limuzinsofőri tekintete. Ám lehet, hogy a csattanó máshol van, s az a tény, hogy egy ­14 éves kissrác (Evan Bird a The Killingből) az összes hírességet lejátssza, Cronenberg igazi pofonja Holly­­woodnak.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.