Film

Térkép a csillagokhoz

  • - kg -
  • 2014. október 11.

Film

Húsz évvel Altman szatírája, A játékos után mi újat lehet még elmondani a romlott, gonosz, cinikus, üres, szívtelen, kíméletlen, embe­rek­kel táplálkozó, az egókat egekig hizlaló, dollárszázmilliókkal dobálózó, a korosodó színésznőket semmibe vevő, a limuzinsofőröket felkaroló bűnös városról, Hollywoodról? Altmannak volt humora, A játékos azzal indult, hogy a Diploma előtt 2-ről beszélgetnek a bennfentesek – ’92-ben az ilyesmi még szellemesnek hatott. És akkor most nézzük meg ugyanezt, ám ezúttal jóval kevesebb humorral, David Cronenbergtől! Gondolták volna, hogy Hol­ly­wood egy romlott, gonosz, cinikus, üres és szívtelen… stb-stb. Hát, mi tagadás, kapiskáltuk, de nyilván ez csak a felszín, s Cronenberg, mert Cronenberg az Cronenberg, majd olyan rétegeket tár fel, amikről nem is álmodhattunk. És tényleg, több szellem is megjelenik a filmben, mert Hollywood égetnivalón arrogáns gyereksztárját éppúgy nyomasztják a holtak, mint az erősen eldívásodott, idősecske hisztérikát, akinek simán kinéz Norma Desmond őrült tekintete, ha így folytatja. De a Sunset Blvd. drámai magassága még annyira sem elérhető, mint Altman egészséges cinizmusa – az a kis titokzatosság, amit egy égési sebeket viselő jövevény (Mia Wasikowska) von maga után, végül ugyanolyan lapos, mint Julianne Moore hisztije, John Cusack tenyérbe mászó tudálékossága vagy Robert Pattinson üres limuzinsofőri tekintete. Ám lehet, hogy a csattanó máshol van, s az a tény, hogy egy ­14 éves kissrác (Evan Bird a The Killingből) az összes hírességet lejátssza, Cronenberg igazi pofonja Holly­­woodnak.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.