Film

Térkép a csillagokhoz

  • - kg -
  • 2014. október 11.

Film

Húsz évvel Altman szatírája, A játékos után mi újat lehet még elmondani a romlott, gonosz, cinikus, üres, szívtelen, kíméletlen, embe­rek­kel táplálkozó, az egókat egekig hizlaló, dollárszázmilliókkal dobálózó, a korosodó színésznőket semmibe vevő, a limuzinsofőröket felkaroló bűnös városról, Hollywoodról? Altmannak volt humora, A játékos azzal indult, hogy a Diploma előtt 2-ről beszélgetnek a bennfentesek – ’92-ben az ilyesmi még szellemesnek hatott. És akkor most nézzük meg ugyanezt, ám ezúttal jóval kevesebb humorral, David Cronenbergtől! Gondolták volna, hogy Hol­ly­wood egy romlott, gonosz, cinikus, üres és szívtelen… stb-stb. Hát, mi tagadás, kapiskáltuk, de nyilván ez csak a felszín, s Cronenberg, mert Cronenberg az Cronenberg, majd olyan rétegeket tár fel, amikről nem is álmodhattunk. És tényleg, több szellem is megjelenik a filmben, mert Hollywood égetnivalón arrogáns gyereksztárját éppúgy nyomasztják a holtak, mint az erősen eldívásodott, idősecske hisztérikát, akinek simán kinéz Norma Desmond őrült tekintete, ha így folytatja. De a Sunset Blvd. drámai magassága még annyira sem elérhető, mint Altman egészséges cinizmusa – az a kis titokzatosság, amit egy égési sebeket viselő jövevény (Mia Wasikowska) von maga után, végül ugyanolyan lapos, mint Julianne Moore hisztije, John Cusack tenyérbe mászó tudálékossága vagy Robert Pattinson üres limuzinsofőri tekintete. Ám lehet, hogy a csattanó máshol van, s az a tény, hogy egy ­14 éves kissrác (Evan Bird a The Killingből) az összes hírességet lejátssza, Cronenberg igazi pofonja Holly­­woodnak.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.