Film

Test, kép, zavar

Sanna Lenken: Az én csontsovány nővérem

  • 2016. augusztus 21.

Film

A kiskamasz Stella nem az a fajta, aki majd kinövi csúnyaságát és molett alkatát.

Ő már 12 évesen tudja, hogy rajta mindig át fognak nézni a fiúk, és sosem látja majd a tükörben azt a karcsú, vonzó testet, amelyet mindenki úgy bámul – ha az ő elegánsan műkorcsolyázó nővérére néz. Nagyobb baj, hogy a kecses-formás nővér sem ezt a – fizikailag amúgy létező – külsőt látja a tükörben. Hanem azt, amit oly sokan, testképzavarral küzdő, fiatal lányok: egy nem eléggé karcsú, nem eléggé könnyed, tehát nem eléggé szép alakot. Mások által irigyelt teste ezért: ellensége, legyőzendő rosszakarója. Húga szegény meg őrlődik magában, hogy elárulja-e étkezések után magát hánytató nővérét, aki, ha a dolog kitudódik, előbb viszont­árulkodással, majd végül már öngyilkossággal is fenyegetőzik.

Bár a témaválasztás, a világlátás, a színészvezetés intimitása hasonló, Sanna Lenken első játékfilmje nincs olyan erősen és következetesen végigvezetve, mint egy Céline Sciamma-opus. A francia filmrendező drámaibb, végletesebb szituációkban emlékeztet bennünket a maszatos csalódásokra, az eszmélés kínjaira, a légszomjra: felnőtt normáink mögé zárva is fuldokló kiskamasz énünk szembesülésére a világ elrontottságával, tiltakozására és megfelelni akarására. Svéd tanítványa ilyen mélységekbe nem ereszkedik. Filmje bár hitelesen ábrázolja a nővérek ambivalens érzelmi kapcsolatát, nem jut túl a problémafelvetésen. Az anorexia pusztító hatalmáról már-már ismeretterjesztő jellegű tájékoztatást nyújt ugyan, de ehhez a sérültséget helyesen kezelni képtelen családi dinamika ábrázolása nem tesz hozzá sokat. A film legfőbb erénye Erland Josephson átütően tehetséges unokájának, Rebecka Josephsonnak debütálása a csúnyácska húg főszerepében.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.