Film

Test, kép, zavar

Sanna Lenken: Az én csontsovány nővérem

  • 2016. augusztus 21.

Film

A kiskamasz Stella nem az a fajta, aki majd kinövi csúnyaságát és molett alkatát.

Ő már 12 évesen tudja, hogy rajta mindig át fognak nézni a fiúk, és sosem látja majd a tükörben azt a karcsú, vonzó testet, amelyet mindenki úgy bámul – ha az ő elegánsan műkorcsolyázó nővérére néz. Nagyobb baj, hogy a kecses-formás nővér sem ezt a – fizikailag amúgy létező – külsőt látja a tükörben. Hanem azt, amit oly sokan, testképzavarral küzdő, fiatal lányok: egy nem eléggé karcsú, nem eléggé könnyed, tehát nem eléggé szép alakot. Mások által irigyelt teste ezért: ellensége, legyőzendő rosszakarója. Húga szegény meg őrlődik magában, hogy elárulja-e étkezések után magát hánytató nővérét, aki, ha a dolog kitudódik, előbb viszont­árulkodással, majd végül már öngyilkossággal is fenyegetőzik.

Bár a témaválasztás, a világlátás, a színészvezetés intimitása hasonló, Sanna Lenken első játékfilmje nincs olyan erősen és következetesen végigvezetve, mint egy Céline Sciamma-opus. A francia filmrendező drámaibb, végletesebb szituációkban emlékeztet bennünket a maszatos csalódásokra, az eszmélés kínjaira, a légszomjra: felnőtt normáink mögé zárva is fuldokló kiskamasz énünk szembesülésére a világ elrontottságával, tiltakozására és megfelelni akarására. Svéd tanítványa ilyen mélységekbe nem ereszkedik. Filmje bár hitelesen ábrázolja a nővérek ambivalens érzelmi kapcsolatát, nem jut túl a problémafelvetésen. Az anorexia pusztító hatalmáról már-már ismeretterjesztő jellegű tájékoztatást nyújt ugyan, de ehhez a sérültséget helyesen kezelni képtelen családi dinamika ábrázolása nem tesz hozzá sokat. A film legfőbb erénye Erland Josephson átütően tehetséges unokájának, Rebecka Josephsonnak debütálása a csúnyácska húg főszerepében.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.