tévésmaci

A rókának nincs nagy lába

  • tévésmaci
  • 2014. március 13.

Film

Amikor Sztupa és Troché elmenni készültek, mindent az utolsó pillanatra halasztottak, kivált a csomagolást. Persze, persze, délután indult az a büdös vonat, de azért az mégiscsak túlzásnak tűnt, hogy délelőtt még kimentek a mezőre, ráadásul ebédet is vittek magukkal. Inkább a vonatra kellett volna valami útravalót csomagolni. Persze az is igaz, hogy tényleg pazar idő volt, ragyogott a nap és mégsem volt fülledt a levegő, ott ugrált körülöttük bőszen valami szellőcske, még a búzatáblát is megborzolta valamelyest.

A pipacsok egyenest úgy tettek, mintha táncolnának. Mintha táncolnának egy nagy sárga tánctér tetszőlegesen, szinte szórakozottan megválasztott pontjain rázva, az egyik magában, a másik a párjával, a harmadik összekapaszkodva a többiekkel. S a partoldalból, ahol tanyát vertek Sztupáék, olyan jól lehetett látni mindezt, mint egy erkélypáholy karosszékéből. Trochénak még ahhoz is volt bátorsága, bár sokan ezt inkább pimaszságnak neveznék, hogy bóbiskoljon egy kiadósat, míg Sztupa a kukkerját legelteti. Végül már azon sem csodálkoztak, hogy eltérő hozzáállásuk dacára egyszerre éheztek bele nyilván fáradságos tevékenységükbe, a szemmeregetésbe meg szemkumásba. S aki éhes, egyék! Úgy elszállt a délelőtt, mint a parancsolat, elkongatták már a levesnótát, amikor Sztupa elhagyva (bámészkodtában valahol) a szokott határozottságát, azt javasolta, hogy lassan tán meg kéne fontolni az indulást. Troché elértette a szavait, s menten élénk gondolkodásba kezdett, hogy kerekedjenek-e fel üstöllést, vagy pedig a csomagoláson hozzák be a szemük láttára elmálló időt. Az szóba sem jöhet, hogy a fél négyes helyett a fél hetessel menjünk, pirított rá elképzelt önmagára, mint aki még bele is borzong kicsinyt ebbe az eretnek gondolatba. Sztupa viszont szedelőzködni látszott, tagadhatatlanul. Kirázta és gondosan összehajtogatta a szalvétáját, tán még a rojtokat is lesimogatta rajta, úgy tette vissza a zsákjába. Abban hiba nem volt, az vissza volt téve. A szalvéta. Ha elindulnak csomagolni, majd szólunk. Vagy nem szólunk. Most kezdődik a tévé.

Pénteken (14-én) a Duna Tv Velentájn-délyt tart, bár elég mérsékelt merészségre vall alig valamivel éjfél előtt előhozakodni A hegyek lányával. Nem, nem Delhusa Gjon méltán nagy slágeréről beszélünk, pedig az sem galacsin: hegyek lánya, szép szerelmem, öreg fáktól elszerettem, ne mondják, hogy nem szokták dúdolgatni, na ugye. De mondom, hogy ez nem az, ez Farkas Zoltán 1942-es Tormay-adaptációja, konkrétan a nagy Cécile első regényéből, az Ember a kövek között címűből, melyben a rima ugyancsak cenk lánya (pontosabban: leánya) felszarvazza a baktert, a falu pedig rosszallja minden ebbéli igyekezetét. Szevasz, keresztény kurzus, hogy vagy? A Sakál napja a Cinemaxon, 20.40-től. Tegyünk nyugodtan mindent többes számba, s ha már Cinemax, tizenegytől kergeti a bűnt a Hajszában a kiváló Gillian Anderson Belfastban (The Fall - ötrészes sorozat).

Szombaton tökéletesen reménytelen időpontokban újraindítja a Lark Rise-ot (Candlefordi kisasszonyok) a ViaSat3, úgyhogy kedves brit bukolikától elandalodni hajlamos nézőink, lehet korán kelni vagy későn feküdni.

Vasárnap szintén britek a Cinemaxon háromnegyed tíztől, Stuart: Visszapörgetett élet Tom Hardy és Benedict Cumberbatch fellépésével. A címbe tett név ne tévesszen meg senkit, nem királyok, klosárdoszok vannak benne.

Hétfőn western az MGM-en nyolckor: A halleluja-tárgyalás (futott már Egy rakomány whiskey címmel is), rendezte 1965-ben John Sturges.

Kedden negyed tízkor Fekete Péter a Dunán, mondják önök is, hogy hello. Az HBO is mondja, amikor a Kis Odessza - A bűn fészke c. filmet adja este Tim Roth és Maximillian Schell főszereplésével, 1994-ből. Nyolckor volt Kallódó emberek sztanyiból az MGM-en. Utána meg az "riás.

Szerdán tovább temet a tévé, jön Capote (nyolcra az MGM-re). Éjjel a jó kis Lim-lomBobby Carlyle-lal a Cinemaxon. Negyed tízkor a Dunán Fellini, amikor még nem annyira volt Fellini (A bikaborjak). Tévézni, ah, oly avítt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.