tévésmaci

Macik és rucik

  • tévésmaci
  • 2014. július 14.

Film

Amikor Sztupa és Troché másodszor megverekedtek, nem volt túl komoly. Igaz, egészen komolytalan sem, noha egy elég gyerekes kalandfilm kedvéért vállalkoztak rá. Afféle filmes verekedés volt tehát, amit persze egy bizonyos színésziskola szerint kéretik nagyon is komolyan venni. A forgatás maga kicsit problematikus volt, mert a sztori valahogy úgy festett, hogy Sztupa - két lábon járó szereposztási sztereotípiaként - terroristát adott, aki eltérít egy buszt.

Ne mondják, hogy milyen eredeti, mert egyfelől nem szeretem az iróniát, másfelől viszont az az egy busz éppenséggel az a budapesti városnéző busz volt, ami olyan szánalmasan kepeszkedik árral szemben a Parlament előtt a Dunán, mint egy használat után elhajított szardíniásdoboz. Sztupa az utastérben barackolja a sofőrt és a turistákat, amikor Troché, a tettre kész kalandor (ugyancsak skatulyaszerep), túszmentési szándékkal feljut a busz tetejére. Csakhogy Sztupát sem ejtették a fejére (ez egy későbbi jelenet), gyorsan kimászik a tetőnyíláson, s megverekednek. A nézőnek attól kell félnie, hogy melyikük esik a Dunába József Attila szeme láttára. Először úgy volt a forgatókönyvben, hogy Troché egy helikopterről ereszkedik a szardíniásdobozra, mint Belmondo vagy Bujtor István, de akkor Sztupa egyszerűen kimászott a tetőre, s a még kötélhágcsón függve talajt (busztetőt) fogni igyekvő Trochét egyszerűen lelőtte, mint egy kutyát, lógott szerencsétlen a kötélen, akár egy kedélybeteg zsák. Megállunk, gyerekek, tudják, a szokásos ilyenkori duma, nem lesz ez így jó, mert akkor ki viszi el a vörös csajt a végén Mallorcára? Én biztos nem, mondta Sztupa, s gondolta, hogy a rendezőt is lelőhetné. A második változat szerint Troché úszva közelített volna a buszhoz, szemből, a hitelesség miatt. Végül a Lánchídról ugrott reá, így Sztupa csak a nagy csattanásra lett figyelmes, illetve a tető hirtelen megroppanására, s mire kikászálódott a tetőablakon, Troché erősen kirúgta a kezéből a stukkert, s lehetett máris verekedni. A jelenetet kishajókról, úgynevezett rocsókról vették fel szokatlanul sok kamerával, s a konvojhoz tartozott még egy büféhajó is, ahol "mafa feljegyezte mindezt. De jöjjön a tévé!

Pénteken (13-án) mi is a Dunán kezdjük a napot, vagyis inkább végezzük, lévén régi kedvencünk, A nagy zabálás negyed tizenkettőkor kezdődik. Hogy Andrea Ferreol milyen hatással volt a százszorszépekre, azt, ha nem is tudjuk, könnyen kitalálhatjuk, de az már jóval érdekesebb, hogy milyen hatással volt Andrzej Wajdára? Gondoljunk csak a két évvel később készült Az ígéret földje csirkecombozására. Kicsi a világ, nemde? Volt az HBO-n valamivel ez előtt az Éjsötét játszma, ami azon túl is érdekes lesz hamarosan, hogy egy izlandi krimi.

Szombaton nagy napja lesz a Dunának, már déli fél kettőkor bekezdenek A Sierra Madre kincsével, amiben Humphrey Bogart átizzadt ingben áskálódik, de szó szerint. Utána uzsonnaidőre és egy jugoszláviai társasutazás idejére kiszínesedünk. Első nap: Trogír. Ismerkedés a római kori belvárossal, ebéd a hotelban, szabad program, Bujtor István kiüti Papp Lacit. Második nap: Dubrovnik. Séta az óvárosban, a városfal körsétányán az Illés együttes eljátssza a Miért hagytuk, hogy így legyen című melódiát. Harmadik nap: jachtkirándulás, Psota Irén megkorbácsolja Medveczky Ilonát (ezt ma is megnéznénk). Summa summarum: fél hattól Az oroszlán ugrani készül. Este visszakapcsolunk fekete-fehérbe, a Zűrzavar és éjszaka, egy 1958-as francia krimi, fogadjunk, hogy Jean Gabinnel. Oké, fogadjunk. Megnézem. Megnéztem, nyertem, ráadásul felügyelőt ad és Danielle Darrieux a csaj.

Vasárnap a kalandorok nem kímélnek, Athos, Porthos és Orrhossz A vasálarcosban a Film+-on. Az amerikai kiszerelés, Leóval az álarc mögött.

Hétfőn Good bye, Lenin! a kettesen fél tízkor, bár én a Thomas, a gőzmozdony után kiszállok.

Kedden Éjsötét árnyak a Cinemax 2-n, ez egy ilyen hét. Csak azt nem értem, hogy a fő Cinemaxon a Sötét szándék miért nem Éjsötét szándék. Tévézni felesleges, éji ablakon kidobott idő.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.