tévésmaci

Macik és rucik

  • tévésmaci
  • 2014. július 14.

Film

Amikor Sztupa és Troché másodszor megverekedtek, nem volt túl komoly. Igaz, egészen komolytalan sem, noha egy elég gyerekes kalandfilm kedvéért vállalkoztak rá. Afféle filmes verekedés volt tehát, amit persze egy bizonyos színésziskola szerint kéretik nagyon is komolyan venni. A forgatás maga kicsit problematikus volt, mert a sztori valahogy úgy festett, hogy Sztupa - két lábon járó szereposztási sztereotípiaként - terroristát adott, aki eltérít egy buszt.

Ne mondják, hogy milyen eredeti, mert egyfelől nem szeretem az iróniát, másfelől viszont az az egy busz éppenséggel az a budapesti városnéző busz volt, ami olyan szánalmasan kepeszkedik árral szemben a Parlament előtt a Dunán, mint egy használat után elhajított szardíniásdoboz. Sztupa az utastérben barackolja a sofőrt és a turistákat, amikor Troché, a tettre kész kalandor (ugyancsak skatulyaszerep), túszmentési szándékkal feljut a busz tetejére. Csakhogy Sztupát sem ejtették a fejére (ez egy későbbi jelenet), gyorsan kimászik a tetőnyíláson, s megverekednek. A nézőnek attól kell félnie, hogy melyikük esik a Dunába József Attila szeme láttára. Először úgy volt a forgatókönyvben, hogy Troché egy helikopterről ereszkedik a szardíniásdobozra, mint Belmondo vagy Bujtor István, de akkor Sztupa egyszerűen kimászott a tetőre, s a még kötélhágcsón függve talajt (busztetőt) fogni igyekvő Trochét egyszerűen lelőtte, mint egy kutyát, lógott szerencsétlen a kötélen, akár egy kedélybeteg zsák. Megállunk, gyerekek, tudják, a szokásos ilyenkori duma, nem lesz ez így jó, mert akkor ki viszi el a vörös csajt a végén Mallorcára? Én biztos nem, mondta Sztupa, s gondolta, hogy a rendezőt is lelőhetné. A második változat szerint Troché úszva közelített volna a buszhoz, szemből, a hitelesség miatt. Végül a Lánchídról ugrott reá, így Sztupa csak a nagy csattanásra lett figyelmes, illetve a tető hirtelen megroppanására, s mire kikászálódott a tetőablakon, Troché erősen kirúgta a kezéből a stukkert, s lehetett máris verekedni. A jelenetet kishajókról, úgynevezett rocsókról vették fel szokatlanul sok kamerával, s a konvojhoz tartozott még egy büféhajó is, ahol "mafa feljegyezte mindezt. De jöjjön a tévé!

Pénteken (13-án) mi is a Dunán kezdjük a napot, vagyis inkább végezzük, lévén régi kedvencünk, A nagy zabálás negyed tizenkettőkor kezdődik. Hogy Andrea Ferreol milyen hatással volt a százszorszépekre, azt, ha nem is tudjuk, könnyen kitalálhatjuk, de az már jóval érdekesebb, hogy milyen hatással volt Andrzej Wajdára? Gondoljunk csak a két évvel később készült Az ígéret földje csirkecombozására. Kicsi a világ, nemde? Volt az HBO-n valamivel ez előtt az Éjsötét játszma, ami azon túl is érdekes lesz hamarosan, hogy egy izlandi krimi.

Szombaton nagy napja lesz a Dunának, már déli fél kettőkor bekezdenek A Sierra Madre kincsével, amiben Humphrey Bogart átizzadt ingben áskálódik, de szó szerint. Utána uzsonnaidőre és egy jugoszláviai társasutazás idejére kiszínesedünk. Első nap: Trogír. Ismerkedés a római kori belvárossal, ebéd a hotelban, szabad program, Bujtor István kiüti Papp Lacit. Második nap: Dubrovnik. Séta az óvárosban, a városfal körsétányán az Illés együttes eljátssza a Miért hagytuk, hogy így legyen című melódiát. Harmadik nap: jachtkirándulás, Psota Irén megkorbácsolja Medveczky Ilonát (ezt ma is megnéznénk). Summa summarum: fél hattól Az oroszlán ugrani készül. Este visszakapcsolunk fekete-fehérbe, a Zűrzavar és éjszaka, egy 1958-as francia krimi, fogadjunk, hogy Jean Gabinnel. Oké, fogadjunk. Megnézem. Megnéztem, nyertem, ráadásul felügyelőt ad és Danielle Darrieux a csaj.

Vasárnap a kalandorok nem kímélnek, Athos, Porthos és Orrhossz A vasálarcosban a Film+-on. Az amerikai kiszerelés, Leóval az álarc mögött.

Hétfőn Good bye, Lenin! a kettesen fél tízkor, bár én a Thomas, a gőzmozdony után kiszállok.

Kedden Éjsötét árnyak a Cinemax 2-n, ez egy ilyen hét. Csak azt nem értem, hogy a fő Cinemaxon a Sötét szándék miért nem Éjsötét szándék. Tévézni felesleges, éji ablakon kidobott idő.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.