Film

A Szépség és a Szörnyeteg

  • - kg -
  • 2014. július 14.

Film

Betévedni egy párizsi képregényboltba mámorító érzés, ezeknek a franciáknak semmi sem szent, még Proust és Az eltűnt idő nyomában is kapható képregényben, vonzó, kemény fedelű kiadásban. A francia nemcsak képregényekben gazdag nemzet, de képregény-gondolkodású filmrendezőkben is, olyanokban, akik csodákra képesek, ha egy-egy képkocka megkomponálásáról van szó, csak azok az izgága alakok, azok a szószátyár színészek ne téblábolnának már annyit a tájban.

A téblábolás még hagyján, de amikor megszólalnak, nem szövegbuborékokat eregetnek a szájukból, dumálni akarnak mindenáron. Christophe Gans munkássága csak annyiban különbözik például honfitársa, az ugyancsak látványorientált Pitof ténykedésétől, hogy ő mindkét nevét felvállalja, máskülönben ő is, akárcsak egynevű kollégái, a kedves édesanyját és gonosz mostoháját is eladná egy képregénybe illő, fantasztikus kompozícióért, legyen az egy fenyegető hóviharban elveszett alak, egy életre kelt mesebeli erdő, egy idilli falusi lak vagy egy átok sújtotta palota. Utóbbi termeiben játszódik az ismert mese, itt bolyong Vincent Cassel busa oroszlános fejjel a nyakán, mert elvarázsolták szegényt, akárcsak Jean Marais-t '46-ban. Ám ami Cocteau-nál mese volt és költészet, az Gansnál szép, de üres tájépítészet. A kéket aranyhajra cserélő Léa Seydoux hiába ejt könnyet az érző szívű szörnyetegért, hiába lejtenek táncot a bálteremben, hisz' ez alaptartozéka a mesének, divatos kettősük ábrándos tekintetű marcipánfigura csupán egy tisztes távolból szemet gyönyörködtető Fekete-erdő tortán.

Az MTVA filmje

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.