Film

Texas hercege

Film

Két pasi megy az úton, csíkokat húznak, az egyiket buta romkomokból ismerjük, a másikat majdnem sehonnan: mindenesetre a tájból, a munka jellegéből és a szereplőkből is süt a jellegtelenség.

Akár Godot-ra is várhatnának. Nincs cselekmény, se fordulatok, se high-tech akciórengeteg. Van egy 1988-ban tűzvész sújtotta erdőség: pusztulás, romjaiból újraéledni próbáló táj és emberek. Alvin (Paul Rudd) és Lance (Emile Hirsh) sárga csíkokat fest az útra. Lehetne játszani a metaforizációval, amit az út kijelölése és a filozofikus drámaiság magában rejt, de ez talán túl didaktikus volna. Marad a két tökéletesen ellentmondó személyiség: Alvin, aki élvezi a magányt, a civilizáció távoliságát; aki bölcs, nyugalmasan merengő emberként próbálja meggyőzni társát saját értékeiről. Lance persze megrekedt kamasz, aki vadul üvöltetné a kazettás magnót, inna, bulizna és nőket döntene meg, helyette viszont itt kell remetefilozofálgatnia a nővére pasijával. Nincs mit tenni, mint szépen, észrevétlenül e jellegtelenség közepette egyszer csak észrevenni, hogy a két szemlélet csendesen, egymást továbbvivő módon közeledik. Pedig nem történt semmi különös, csak az élet - és a táj. Hosszú és nyugodt snittek a hamutól eldurvult erdőségben, leégett házak romjai. Talán a film legkiemelkedőbb pontja az, amikor a végül misztikussá emelt idős hölgy saját életének hamuvá égett romjai közt kutat. Szinte dokumentumfilmi jelenet, olyan érzésünk van, mintha végiguntuk volna az egész filmet. De mégis nyomot hagy.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.