Film

Tini Nindzsa Teknőcök

  • Köves Nindzsa
  • 2014. október 5.

Film

Ahhoz, hogy a maga teljességében megértsük a rendszerváltást, szót kell ejtenünk egy mindeddig érdemtelenül (netán direkt?) elhallgatott epizódról: három héttel azután, hogy Horn Gyula külügyminiszter szovjet partnerével megállapodott az orosz csapatok kivonásáról és nagyjából az első szabad választásokkal egy időben mutatták be az amerikai mozik a Tini Nindzsa Teknőcöket, melynek előzetesei immár nálunk is foghatók voltak az imperialista nagyhatalmak hazánkba begyűrűző tévécsatornáin (Sky vagy Super Channel – ki tudja már?). Odáig azért nem mennénk el, hogy Antall Józsefet néhány mutáns teknős segítette a hatalomba, pusztán annyit szeretnénk jelezni, hogy amikor kinyílt a világ, a tini nindzsák az elsők között ejtőernyőztek be a lakótelepre. Az összeesküvés-elméletek hívei nyilván már felkapták a fejüket, de most fogják csak igazán felkapni, mert amikor épp bezáródni látszik a világ, ismét itt vannak a melák teknőc nindzsák – és ez már aligha csak a véletlen műve. Lehet, hogy valami készül az önkormányzati választások hátterében? Szecska mester alakjában kit kéne felismernünk? És Zúzóban meg a Fürge-láb harcosokban? Megan Fox és mutagén? És mi lehet a trutymó titka? Sok ez így egyszerre, a gyerekek biztosan jobban értik, mi meg érjük be azzal a filmtörténeti felismeréssel, hogy az új TNT valójában a Stallone-féle Feláldozhatók teknőcverziója, hiszen minden benne van, amiért a 80-as éveket a Sky Channel előtt ülve szerettük, mégis olyan unalmas és szellemtelen az egész.

A UIP–Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.