Film

Heli

  • 2014. október 5.

Film

Mexikóban pénzes turistának jó lenni. Bámulni piramisokat, elmerülni a konyha és a tequila élvezetében. Bódélakó prolinak lenni már nem olyan jó. E meglepő felfedezéssel szembesít bennünket ez a Cannes-ban rendezői díjra érdemesített, valóban erős atmoszférájú, figuráit, történéseit az ország agresszióval átitatott mindennapjaiból vevő, ám durván erőszakos, az öncélú hatásvadászatot mellőzni képtelen film.

Amelynek címszereplőjét kábítószerügybe keveri naiv kiskamasz húgocskája, s annak még naivabb, még éppen csak nagykamasz, de már deszantoskiképzésben részesülő udvarlója. A tévékamerák előtt katonák által nyilvánosan elégetett kokainból elcsórt csomagokból kezdene új életet a két szerencsétlen fiatal: egyikük a felüljáró korlátjára akasztva végzi, a másikat megerőszakolva, teherbe ejtve engedik haza, hónapok múltán. Helinek is jut a verésből, apját megölik, ő maga szenved. Ez rettenetes, szörnyű, felháborító – ám szerencsés, ha egy játékfilm egyebet is akar, mint tételesen elősorolni és hosszú, naturalista képsorokban rögzíteni a szörnyűségeket. Itt még egy autóút, egy ­tévénézés is percekig tart, a kínzásnak pedig minden egyes részlete perverz aprólékossággal be van mutatva. A csapások halmozódása – a felsoroltakon felül a főhős még a munkahelyét, továbbá a potenciáját is elveszti, a rendőrfelügyelő-nő meg ahelyett, hogy legalább ígérne valami nyomozói hatékonyságot, inkább elcsábítaná a jóképű fiút – egy idő után ellentétes hatást kelt. A néző szinte már várja, hogy nem csap-e le még egy villám is. Egy mértéktartó film akár remekmű is lehetett volna.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.