Film

Oculus

  • - barotányi -
  • 2014. október 5.

Film

Tudjuk, sokakat zavar, sőt megrettent a tükrök látványa: ­találunk közöttük klasszikus rémre­gényírókat, s szintén vadromantikus dél-koreai filmrendezőket – ők ihlették meg az amerikai kísértetfilm új hullámát. Az Oculus persze nem remake, mint például jeles elődje, a koreai nyersanyagból francia mester (Alexandre Aja) által új fazonra szabott Tükrök, de gátlástalanul tobzódik a valóság és illúzió összezavarásában utazó zsánerdarabok örökségében. Érdekes, de az eklektika ebben az esetben kevésbé zavaró, hiszen Mike Flanagan – saját, nyolc évvel ezelőtti rövidfilmjét felhasználva – egy kevés szereplős, működő kamaradrámát kerekített a kísértetsztorihoz, ami a Meghökkentő mesék és távolról némely Ambrose Bierce-novellák hangulatát árasztja. Az sem baj, hogy már az elején látszik: ennek bizony rossz vége lesz – miért, önök láttak már olyan horrorfilmet, ami hepienddel végződött? Két fiatal, a lelkes lány és vonakodó öccse gyermekkorában vesztette el szüleit egy különösen mohó és elvetemült antik tükör jóvoltából. A lány kitalálja hát, hogy ezúttal bekamerázzák és provokálják a magát hasznos holminak álcázó kísértetbányát: innentől ismerjük a sztorit vicc formájában, vadásszal, medvével. A csapda láttán csak röhög a markába tükör és mozinéző – de a hatásos atmoszféra, az ötletes fényképezés azért a székébe szögezi, legyen bármily zavarba ejtő a múlt és a jelen egyre intenzívebb egymásba fonódása, összecsúszó idősíkokkal és obligát kísértetjárással súlyosbítva.

Flanagan ügyes és ötletes rendező, aki jó érzékkel halmozza a tükrös-beszaratós kísértetfilmek toposzait és fordulatait; no és persze működik a sztori repetitivitása keltette transz is, amiből a korántsem meglepő suprise ending ébreszti fel filmünk hőseit és nézőit. Meglehet, igaza lesz azoknak, akik a befejezés láttán máris egy Oculus 2-t emlegetnek, legyen ez bármily fölösleges is: e film ugyanis rögtön önmaga folytatása.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.