Film

Oculus

  • - barotányi -
  • 2014. október 5.

Film

Tudjuk, sokakat zavar, sőt megrettent a tükrök látványa: ­találunk közöttük klasszikus rémre­gényírókat, s szintén vadromantikus dél-koreai filmrendezőket – ők ihlették meg az amerikai kísértetfilm új hullámát. Az Oculus persze nem remake, mint például jeles elődje, a koreai nyersanyagból francia mester (Alexandre Aja) által új fazonra szabott Tükrök, de gátlástalanul tobzódik a valóság és illúzió összezavarásában utazó zsánerdarabok örökségében. Érdekes, de az eklektika ebben az esetben kevésbé zavaró, hiszen Mike Flanagan – saját, nyolc évvel ezelőtti rövidfilmjét felhasználva – egy kevés szereplős, működő kamaradrámát kerekített a kísértetsztorihoz, ami a Meghökkentő mesék és távolról némely Ambrose Bierce-novellák hangulatát árasztja. Az sem baj, hogy már az elején látszik: ennek bizony rossz vége lesz – miért, önök láttak már olyan horrorfilmet, ami hepienddel végződött? Két fiatal, a lelkes lány és vonakodó öccse gyermekkorában vesztette el szüleit egy különösen mohó és elvetemült antik tükör jóvoltából. A lány kitalálja hát, hogy ezúttal bekamerázzák és provokálják a magát hasznos holminak álcázó kísértetbányát: innentől ismerjük a sztorit vicc formájában, vadásszal, medvével. A csapda láttán csak röhög a markába tükör és mozinéző – de a hatásos atmoszféra, az ötletes fényképezés azért a székébe szögezi, legyen bármily zavarba ejtő a múlt és a jelen egyre intenzívebb egymásba fonódása, összecsúszó idősíkokkal és obligát kísértetjárással súlyosbítva.

Flanagan ügyes és ötletes rendező, aki jó érzékkel halmozza a tükrös-beszaratós kísértetfilmek toposzait és fordulatait; no és persze működik a sztori repetitivitása keltette transz is, amiből a korántsem meglepő suprise ending ébreszti fel filmünk hőseit és nézőit. Meglehet, igaza lesz azoknak, akik a befejezés láttán máris egy Oculus 2-t emlegetnek, legyen ez bármily fölösleges is: e film ugyanis rögtön önmaga folytatása.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.