Film

Oculus

  • - barotányi -
  • 2014. október 5.

Film

Tudjuk, sokakat zavar, sőt megrettent a tükrök látványa: ­találunk közöttük klasszikus rémre­gényírókat, s szintén vadromantikus dél-koreai filmrendezőket – ők ihlették meg az amerikai kísértetfilm új hullámát. Az Oculus persze nem remake, mint például jeles elődje, a koreai nyersanyagból francia mester (Alexandre Aja) által új fazonra szabott Tükrök, de gátlástalanul tobzódik a valóság és illúzió összezavarásában utazó zsánerdarabok örökségében. Érdekes, de az eklektika ebben az esetben kevésbé zavaró, hiszen Mike Flanagan – saját, nyolc évvel ezelőtti rövidfilmjét felhasználva – egy kevés szereplős, működő kamaradrámát kerekített a kísértetsztorihoz, ami a Meghökkentő mesék és távolról némely Ambrose Bierce-novellák hangulatát árasztja. Az sem baj, hogy már az elején látszik: ennek bizony rossz vége lesz – miért, önök láttak már olyan horrorfilmet, ami hepienddel végződött? Két fiatal, a lelkes lány és vonakodó öccse gyermekkorában vesztette el szüleit egy különösen mohó és elvetemült antik tükör jóvoltából. A lány kitalálja hát, hogy ezúttal bekamerázzák és provokálják a magát hasznos holminak álcázó kísértetbányát: innentől ismerjük a sztorit vicc formájában, vadásszal, medvével. A csapda láttán csak röhög a markába tükör és mozinéző – de a hatásos atmoszféra, az ötletes fényképezés azért a székébe szögezi, legyen bármily zavarba ejtő a múlt és a jelen egyre intenzívebb egymásba fonódása, összecsúszó idősíkokkal és obligát kísértetjárással súlyosbítva.

Flanagan ügyes és ötletes rendező, aki jó érzékkel halmozza a tükrös-beszaratós kísértetfilmek toposzait és fordulatait; no és persze működik a sztori repetitivitása keltette transz is, amiből a korántsem meglepő suprise ending ébreszti fel filmünk hőseit és nézőit. Meglehet, igaza lesz azoknak, akik a befejezés láttán máris egy Oculus 2-t emlegetnek, legyen ez bármily fölösleges is: e film ugyanis rögtön önmaga folytatása.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.