DVD

Trisztán és Izolda

  • - csk -
  • 2016. december 10.

Film

A Wagner-operaértelmezést a II. világháború utáni évtizedekben a Wieland Wagner rendezései által fémjelzett periódus juttatta el a megvilágosodás állapotába, tudatosítva, hogy e művek színpadra állításakor a realisztikus kor- és környezetábrázolás a drámai lényeg érvényesülése ellen hat. Wagner a maga korában radikálisan modern szerző volt, s az effajta alkotók művészetének alapvonása, hogy modernségük „nem múlik el”: a jó Wagner-előadások ma is képesek arra, hogy megéreztessenek valamit az újat mondásnak abból az erejéből, amely A Nibelung-tetralógiát vagy a Trisztánt annak idején jellemezte. Régóta világos, hogy a valósághű vagy éppen historizáló szcenikai megoldásokat ez a jelképekkel terhes művészet ledobja magáról: kivétel csak A nürnbergi mesterdalnokok, amely a realista színház keretei között is képes érvényesen szólni hozzánk.

Wagner dédunokája, Katharina Wagner a Bayreuthi Ünnepi Játékokon rendezte meg tavaly a 19. század kulcsművét, az „ősmodern” Trisztán és Izoldát. Akik tevékenységét a Regietheater irányzatába sorolható kezdet alapján tartották számon (lásd a budapesti Lohengrint), most meglepődnek az analitikus értelmezés láttán. A koncepció nem aktualizál, nem ironizál, s nem is értelmez át; a lélektani dráma alkalmas terét találja meg az I. felvonás időtlenül geometrikus lépcsőrendszerének „függőleges labirintusában”. Vállalja a gondolatok elvontságát, a legtöbbet az énekesekre és a zenére bízva. A címszereplő páros, a Budapesti Wagner-napokon is otthonos Stephen Gould és Evelyn Herlitzius: ma a legjobbak. Tökéletes vokalitás, komplex lélekábrázolás, a feszültség izzása, expresszivitás, súly és erő a gesztusokban. Christian Thielemann, korunk vezető Wagner-dirigense hatalmas felhajtóerejű előadást vezényel, sötét színekkel és rendkívül sűrű tónussal. A rendezés néhány erőltetett mozzanata ellenére a bayreuthi Trisztán színpadi és zenei értelemben egyaránt érvényes produkció.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.