DVD

Trisztán és Izolda

  • - csk -
  • 2016. december 10.

Film

A Wagner-operaértelmezést a II. világháború utáni évtizedekben a Wieland Wagner rendezései által fémjelzett periódus juttatta el a megvilágosodás állapotába, tudatosítva, hogy e művek színpadra állításakor a realisztikus kor- és környezetábrázolás a drámai lényeg érvényesülése ellen hat. Wagner a maga korában radikálisan modern szerző volt, s az effajta alkotók művészetének alapvonása, hogy modernségük „nem múlik el”: a jó Wagner-előadások ma is képesek arra, hogy megéreztessenek valamit az újat mondásnak abból az erejéből, amely A Nibelung-tetralógiát vagy a Trisztánt annak idején jellemezte. Régóta világos, hogy a valósághű vagy éppen historizáló szcenikai megoldásokat ez a jelképekkel terhes művészet ledobja magáról: kivétel csak A nürnbergi mesterdalnokok, amely a realista színház keretei között is képes érvényesen szólni hozzánk.

Wagner dédunokája, Katharina Wagner a Bayreuthi Ünnepi Játékokon rendezte meg tavaly a 19. század kulcsművét, az „ősmodern” Trisztán és Izoldát. Akik tevékenységét a Regietheater irányzatába sorolható kezdet alapján tartották számon (lásd a budapesti Lohengrint), most meglepődnek az analitikus értelmezés láttán. A koncepció nem aktualizál, nem ironizál, s nem is értelmez át; a lélektani dráma alkalmas terét találja meg az I. felvonás időtlenül geometrikus lépcsőrendszerének „függőleges labirintusában”. Vállalja a gondolatok elvontságát, a legtöbbet az énekesekre és a zenére bízva. A címszereplő páros, a Budapesti Wagner-napokon is otthonos Stephen Gould és Evelyn Herlitzius: ma a legjobbak. Tökéletes vokalitás, komplex lélekábrázolás, a feszültség izzása, expresszivitás, súly és erő a gesztusokban. Christian Thielemann, korunk vezető Wagner-dirigense hatalmas felhajtóerejű előadást vezényel, sötét színekkel és rendkívül sűrű tónussal. A rendezés néhány erőltetett mozzanata ellenére a bayreuthi Trisztán színpadi és zenei értelemben egyaránt érvényes produkció.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.