Film

Az eljövendő napok

  • 2016. december 10.

Film

Nathalie ötvenes, amikor összeomlik az élete. A férje otthagyja egy fiata­lab­bért, s az anyja is meghal. Magára marad, de rájön, hogy az élet nem ért véget, az apró örömök (s egy unoka) értelmet adnak napjainak.

Ha ez a végtelenül banális történet egy lestrapált bérszámfejtővel esnék meg, akkor ember nincs, aki öt percnél többet volna képes elviselni látványából. Ám ha a hősnő, annak férje, összes barátjuk, ismerősük filozófiát tanult, tanít, ír vagy olvas, publikál és kiad, akkor a produktum bízvást számíthat a fesztiválzsűrik, jelen esetben a berlini elismerésére. Ha a férj nem a hátrahagyott hifitoronyért megy haza, hanem a Schopenhauer-kötetet keresi az exén, akkor a néző hajlamos többletjelentést keresni a szanaszét ágazó, minden dinamikát nélkülöző történetben, a köznapi tevés-vevést hosszasan részletező elbeszélésmódban, s a mindezt körítő, minden fellengzőssége ellenére is lapos és felszínes szófosásban. Remek filmek képesek a mindennapok problémáit, a közömbösen eltelő idő s élet filozófiai mélységét megragadni. Itt ellenkezőleg: a filozófia (persze, csak az a filozófia, amit a film szereplői produkálnak) mutatkozik értelmetlen pótcselekvésnek, unatkozó kispolgárok (ezek közé tartoznak a minduntalan forradalomról, a társadalom megváltoztatásának felelősségéről papoló hangoskodók is) köldöknézésének. De még ehhez is kell Isabelle Huppert jelenléte. Aki igazán nagy színésznő. Végig elhisszük neki, hogy lesz majd valamilyen katartikus fordulat, valami bulváron túlmutató felismerés. Meg kellett volna írni neki.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.