Film

Az eljövendő napok

  • 2016. december 10.

Film

Nathalie ötvenes, amikor összeomlik az élete. A férje otthagyja egy fiata­lab­bért, s az anyja is meghal. Magára marad, de rájön, hogy az élet nem ért véget, az apró örömök (s egy unoka) értelmet adnak napjainak.

Ha ez a végtelenül banális történet egy lestrapált bérszámfejtővel esnék meg, akkor ember nincs, aki öt percnél többet volna képes elviselni látványából. Ám ha a hősnő, annak férje, összes barátjuk, ismerősük filozófiát tanult, tanít, ír vagy olvas, publikál és kiad, akkor a produktum bízvást számíthat a fesztiválzsűrik, jelen esetben a berlini elismerésére. Ha a férj nem a hátrahagyott hifitoronyért megy haza, hanem a Schopenhauer-kötetet keresi az exén, akkor a néző hajlamos többletjelentést keresni a szanaszét ágazó, minden dinamikát nélkülöző történetben, a köznapi tevés-vevést hosszasan részletező elbeszélésmódban, s a mindezt körítő, minden fellengzőssége ellenére is lapos és felszínes szófosásban. Remek filmek képesek a mindennapok problémáit, a közömbösen eltelő idő s élet filozófiai mélységét megragadni. Itt ellenkezőleg: a filozófia (persze, csak az a filozófia, amit a film szereplői produkálnak) mutatkozik értelmetlen pótcselekvésnek, unatkozó kispolgárok (ezek közé tartoznak a minduntalan forradalomról, a társadalom megváltoztatásának felelősségéről papoló hangoskodók is) köldöknézésének. De még ehhez is kell Isabelle Huppert jelenléte. Aki igazán nagy színésznő. Végig elhisszük neki, hogy lesz majd valamilyen katartikus fordulat, valami bulváron túlmutató felismerés. Meg kellett volna írni neki.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.