Film

Az eljövendő napok

  • 2016. december 10.

Film

Nathalie ötvenes, amikor összeomlik az élete. A férje otthagyja egy fiata­lab­bért, s az anyja is meghal. Magára marad, de rájön, hogy az élet nem ért véget, az apró örömök (s egy unoka) értelmet adnak napjainak.

Ha ez a végtelenül banális történet egy lestrapált bérszámfejtővel esnék meg, akkor ember nincs, aki öt percnél többet volna képes elviselni látványából. Ám ha a hősnő, annak férje, összes barátjuk, ismerősük filozófiát tanult, tanít, ír vagy olvas, publikál és kiad, akkor a produktum bízvást számíthat a fesztiválzsűrik, jelen esetben a berlini elismerésére. Ha a férj nem a hátrahagyott hifitoronyért megy haza, hanem a Schopenhauer-kötetet keresi az exén, akkor a néző hajlamos többletjelentést keresni a szanaszét ágazó, minden dinamikát nélkülöző történetben, a köznapi tevés-vevést hosszasan részletező elbeszélésmódban, s a mindezt körítő, minden fellengzőssége ellenére is lapos és felszínes szófosásban. Remek filmek képesek a mindennapok problémáit, a közömbösen eltelő idő s élet filozófiai mélységét megragadni. Itt ellenkezőleg: a filozófia (persze, csak az a filozófia, amit a film szereplői produkálnak) mutatkozik értelmetlen pótcselekvésnek, unatkozó kispolgárok (ezek közé tartoznak a minduntalan forradalomról, a társadalom megváltoztatásának felelősségéről papoló hangoskodók is) köldöknézésének. De még ehhez is kell Isabelle Huppert jelenléte. Aki igazán nagy színésznő. Végig elhisszük neki, hogy lesz majd valamilyen katartikus fordulat, valami bulváron túlmutató felismerés. Meg kellett volna írni neki.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.