Film

Az eljövendő napok

  • 2016. december 10.

Film

Nathalie ötvenes, amikor összeomlik az élete. A férje otthagyja egy fiata­lab­bért, s az anyja is meghal. Magára marad, de rájön, hogy az élet nem ért véget, az apró örömök (s egy unoka) értelmet adnak napjainak.

Ha ez a végtelenül banális történet egy lestrapált bérszámfejtővel esnék meg, akkor ember nincs, aki öt percnél többet volna képes elviselni látványából. Ám ha a hősnő, annak férje, összes barátjuk, ismerősük filozófiát tanult, tanít, ír vagy olvas, publikál és kiad, akkor a produktum bízvást számíthat a fesztiválzsűrik, jelen esetben a berlini elismerésére. Ha a férj nem a hátrahagyott hifitoronyért megy haza, hanem a Schopenhauer-kötetet keresi az exén, akkor a néző hajlamos többletjelentést keresni a szanaszét ágazó, minden dinamikát nélkülöző történetben, a köznapi tevés-vevést hosszasan részletező elbeszélésmódban, s a mindezt körítő, minden fellengzőssége ellenére is lapos és felszínes szófosásban. Remek filmek képesek a mindennapok problémáit, a közömbösen eltelő idő s élet filozófiai mélységét megragadni. Itt ellenkezőleg: a filozófia (persze, csak az a filozófia, amit a film szereplői produkálnak) mutatkozik értelmetlen pótcselekvésnek, unatkozó kispolgárok (ezek közé tartoznak a minduntalan forradalomról, a társadalom megváltoztatásának felelősségéről papoló hangoskodók is) köldöknézésének. De még ehhez is kell Isabelle Huppert jelenléte. Aki igazán nagy színésznő. Végig elhisszük neki, hogy lesz majd valamilyen katartikus fordulat, valami bulváron túlmutató felismerés. Meg kellett volna írni neki.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.