Violeta

Film

A latin-amerikai folklór legendás alakjáról 1967-es halála után 2011-ben készült - Andrés Wood rendezésében - életrajzi dráma, amely szándéka szerint e különleges művész sokszínű munkásságát és életének meghatározó momentumait mutatná be. Nem is akárhogyan; a film elég kacifántos dramaturgiája az emlékezés köré szerveződik, a múltat egy tévéinterjú bántóan őszinte kérdéseire adott válaszok játsszák újra, s nem sejthetjük, hogy amit látunk, az élet-e, vagy már csak merő káprázat. Végül egy santiagói sátorban az utolsó dalra minden szereplő megjelenik, miközben a legelső képen megmutatott szem csak figyel rendületlenül...


A Köszönet az életnek alcím akár mottóként is értelmezhető, Violeta Parra szenvedélyes és keserűséggel teli, szomorú, de boldog életéről szerezhetünk itt futó benyomásokat, külső nézőpontból, döntő dramaturgiai funkciókkal felruházott zenére. Emellett Parra Maslow-piramisában az önkifejezés eszközeként megjelenik, ugye, a képzőművészet, az ihletforrások között pedig távolról sem meglepő módon a szerelem és a remény. Az előbbi a történet végén eltűnik. A remény marad.

A Frida Kahlo és Palya Bea mozgóképes szerelemgyerekeként vászonra álmodott Parra művészi nagyszerűsége mellett egy olyan - kicsit sem tipikus - női sorsot is modellez a Violeta, ami szemlélőjének éppúgy lehet imponáló, mint utálatos: Francisca Gavilán játéka erősen rá is hajt mindkét lehetőségre. Van itt minden, könny és szerelem, csak egy kereknek mondható történet nem akar kikerekedni, szerencsére nem is ambicionálja senki, sem a kamera előtt, se mögötte, sem a nézőtéren.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.