Wim Wenders 70

  • - kg -
  • 2015. augusztus 15.

Film

A berlini angyalok, a texasi csellengők, az amerikai nyomozók és a kubai zenészek nagy barátja is betöltötte. Hét emlékezetes filmjével kívánunk boldog születésnapot a mesternek!

Alice a városokban (1974)

false

A New York–Amszterdam–Wuppertal-tengely. Wim Wenderst mostanában új dokumentumfilmje (A Föld sója) kapcsán illik magasztalni, de ha az a kérdés, melyik volt a legjobb évjáratú Wenders, a válasz nem is lehet más, mint hogy a hetvenes évekbeli. Az idő múlásával és a Téves mozdulattal trilógiát, méghozzá road-movie trilógiát alkotó Alice a városokban könnyen lehet, hogy Wenders legjobb filmje, de a Wenders top 2-ben biztos helye van.

Az amerikai barát (1977)

false

Tom Ripley Hamburgban? Dennis Hopper Tom Ripley szerepében? Robby Müller képei színesben? Bruno Granz képkeretezés és gyilkolás közben? Atya ég, mekkora film! Wenders Patricia Highsmith-től kunyerálta el az írónő Ripley’s Game című regényét, és milyen jól tette. Highsmith ugyan utálta a végeredményt, de ettől még nem lesz kisebb író, ahogy a film sem lesz kevesebb, mint zseniális. És jól lehet menőzni vele, hamburgi német nyelvtanfolyamokon különösképp.

A piszkos ügy (1982)

false

Az eredeti cím – Hammett – valamivel kifejezőbb, lévén Dashiell Hammett a film egyik főszereplője. Igen, az a Dashiell Hammett, A máltai sólymos pasas. Wenders – mint azt vele készült interjúnkban is elmondta – nagyon összekülönbözött amerikai producerével, aki nem volt más, mint egy másik híres pasas, igen, az a keresztapás ürge, F. F. Coppola. Pedig az Amerika-mániás német elvégezte a házit: A máltai sólyom stábjából még Elisha Cook Jr.-t is feltámasztotta. A forgatás olyannyira elhúzódott, hogy Wenders időközben leforgatta A dolgok állását, a két főszereplő – Frederic Forrest és Marilu Henner – pedig nemcsak, hogy örök hűséget fogadtak egymásnak, de el is váltak, s mindezt egyetlen film leforgása alatt.

Párizs, Texas (1984)

false

Úgy senki sem tud ballagni a sivatagban, mint Harry Dean Stanton – a mitikus ballagáshoz persze Robby Müller kamerája és Ry Cooder filmzenéje is kellett. A nyolcvanas évekbeli Nastassja Kinskiért persze bármilyen sivatagban, bármilyen hosszan érdemes volt kitartani – a film elementáris hatást gyakorolt egy egész generációra, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy egy máig létező budapesti vendéglátóipari egységet is Wenders filmje után neveztek el. Ez még a Cannes-i fődíjat is és a U2 és Kurt Cobain rajongását is könnyűszerrel elhomályosítja.

Berlin felett az ég (1987)

false

A világ legnépszerűbb és legromantikusabb német nyelvleckéje – ó, azok a belső monológok a két Berlin közti senki földjén, a középhaladó németórák mindenkori kedvencei, melyekből könnyen rájön az ember, hogy még van hová fejlődnie. Berlin, Bruno Ganz, angyalok, Lou Reed, cirkuszi légtornászok, Peter Falk és Cocteau operatőre – csodás kombináció, megismételhetetlen (noha próbálták megismételni) truváj. Berlinben örökké adja egy művészmozi.

Lisszaboni történet (1994)

false

Mint mindjárt látni fogjuk (lásd Buena Vista Social Club), akkor sem járunk rosszul, ha Wendersnek épp arra támad kedve, hogy zenés városfilmek készítésével múlassa az időt. Ez még akkor is igaz, ha ezt születésnapos hősünk olykor kicsit igyekvő módon, olyan jó tanulósan teszi, és a játékfilmes igényével lép fel, vagyis valami filozofikus – vagy annak látszó – történetecskével is megfejeli az egyveleget. A Lisszaboni történetben nagyon ballag egy ember (ez is nagyon megy Wendersnek) egy nagyon fehér városban, és ez jól is van így, de ma már úgy él emlékezetünkben a Lisszaboni történet, mint az a film, melynek hatására megvettük életünk első Madredeus-lemezét.

Buena Vista Social Club (1999)

false

A film, amely megismertette a világgal a címszereplő kubai zenekart. A film, amely máig tartó divatot teremtett a Club zenészei (többek közt Eliades Ochoa, Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo és Rubén González) és utódaik körül. A film, mely egymaga felelős azért, hogy a kétezres évek elején minden jobban szituált liftben, lounge-ban és bankváróban BVSC szólt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."