Wim Wenders 70

  • - kg -
  • 2015. augusztus 15.

Film

A berlini angyalok, a texasi csellengők, az amerikai nyomozók és a kubai zenészek nagy barátja is betöltötte. Hét emlékezetes filmjével kívánunk boldog születésnapot a mesternek!

Alice a városokban (1974)

false

A New York–Amszterdam–Wuppertal-tengely. Wim Wenderst mostanában új dokumentumfilmje (A Föld sója) kapcsán illik magasztalni, de ha az a kérdés, melyik volt a legjobb évjáratú Wenders, a válasz nem is lehet más, mint hogy a hetvenes évekbeli. Az idő múlásával és a Téves mozdulattal trilógiát, méghozzá road-movie trilógiát alkotó Alice a városokban könnyen lehet, hogy Wenders legjobb filmje, de a Wenders top 2-ben biztos helye van.

Az amerikai barát (1977)

false

Tom Ripley Hamburgban? Dennis Hopper Tom Ripley szerepében? Robby Müller képei színesben? Bruno Granz képkeretezés és gyilkolás közben? Atya ég, mekkora film! Wenders Patricia Highsmith-től kunyerálta el az írónő Ripley’s Game című regényét, és milyen jól tette. Highsmith ugyan utálta a végeredményt, de ettől még nem lesz kisebb író, ahogy a film sem lesz kevesebb, mint zseniális. És jól lehet menőzni vele, hamburgi német nyelvtanfolyamokon különösképp.

A piszkos ügy (1982)

false

Az eredeti cím – Hammett – valamivel kifejezőbb, lévén Dashiell Hammett a film egyik főszereplője. Igen, az a Dashiell Hammett, A máltai sólymos pasas. Wenders – mint azt vele készült interjúnkban is elmondta – nagyon összekülönbözött amerikai producerével, aki nem volt más, mint egy másik híres pasas, igen, az a keresztapás ürge, F. F. Coppola. Pedig az Amerika-mániás német elvégezte a házit: A máltai sólyom stábjából még Elisha Cook Jr.-t is feltámasztotta. A forgatás olyannyira elhúzódott, hogy Wenders időközben leforgatta A dolgok állását, a két főszereplő – Frederic Forrest és Marilu Henner – pedig nemcsak, hogy örök hűséget fogadtak egymásnak, de el is váltak, s mindezt egyetlen film leforgása alatt.

Párizs, Texas (1984)

false

Úgy senki sem tud ballagni a sivatagban, mint Harry Dean Stanton – a mitikus ballagáshoz persze Robby Müller kamerája és Ry Cooder filmzenéje is kellett. A nyolcvanas évekbeli Nastassja Kinskiért persze bármilyen sivatagban, bármilyen hosszan érdemes volt kitartani – a film elementáris hatást gyakorolt egy egész generációra, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy egy máig létező budapesti vendéglátóipari egységet is Wenders filmje után neveztek el. Ez még a Cannes-i fődíjat is és a U2 és Kurt Cobain rajongását is könnyűszerrel elhomályosítja.

Berlin felett az ég (1987)

false

A világ legnépszerűbb és legromantikusabb német nyelvleckéje – ó, azok a belső monológok a két Berlin közti senki földjén, a középhaladó németórák mindenkori kedvencei, melyekből könnyen rájön az ember, hogy még van hová fejlődnie. Berlin, Bruno Ganz, angyalok, Lou Reed, cirkuszi légtornászok, Peter Falk és Cocteau operatőre – csodás kombináció, megismételhetetlen (noha próbálták megismételni) truváj. Berlinben örökké adja egy művészmozi.

Lisszaboni történet (1994)

false

Mint mindjárt látni fogjuk (lásd Buena Vista Social Club), akkor sem járunk rosszul, ha Wendersnek épp arra támad kedve, hogy zenés városfilmek készítésével múlassa az időt. Ez még akkor is igaz, ha ezt születésnapos hősünk olykor kicsit igyekvő módon, olyan jó tanulósan teszi, és a játékfilmes igényével lép fel, vagyis valami filozofikus – vagy annak látszó – történetecskével is megfejeli az egyveleget. A Lisszaboni történetben nagyon ballag egy ember (ez is nagyon megy Wendersnek) egy nagyon fehér városban, és ez jól is van így, de ma már úgy él emlékezetünkben a Lisszaboni történet, mint az a film, melynek hatására megvettük életünk első Madredeus-lemezét.

Buena Vista Social Club (1999)

false

A film, amely megismertette a világgal a címszereplő kubai zenekart. A film, amely máig tartó divatot teremtett a Club zenészei (többek közt Eliades Ochoa, Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo és Rubén González) és utódaik körül. A film, mely egymaga felelős azért, hogy a kétezres évek elején minden jobban szituált liftben, lounge-ban és bankváróban BVSC szólt.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.