Wim Wenders 70

  • - kg -
  • 2015. augusztus 15.

Film

A berlini angyalok, a texasi csellengők, az amerikai nyomozók és a kubai zenészek nagy barátja is betöltötte. Hét emlékezetes filmjével kívánunk boldog születésnapot a mesternek!

Alice a városokban (1974)

false

A New York–Amszterdam–Wuppertal-tengely. Wim Wenderst mostanában új dokumentumfilmje (A Föld sója) kapcsán illik magasztalni, de ha az a kérdés, melyik volt a legjobb évjáratú Wenders, a válasz nem is lehet más, mint hogy a hetvenes évekbeli. Az idő múlásával és a Téves mozdulattal trilógiát, méghozzá road-movie trilógiát alkotó Alice a városokban könnyen lehet, hogy Wenders legjobb filmje, de a Wenders top 2-ben biztos helye van.

Az amerikai barát (1977)

false

Tom Ripley Hamburgban? Dennis Hopper Tom Ripley szerepében? Robby Müller képei színesben? Bruno Granz képkeretezés és gyilkolás közben? Atya ég, mekkora film! Wenders Patricia Highsmith-től kunyerálta el az írónő Ripley’s Game című regényét, és milyen jól tette. Highsmith ugyan utálta a végeredményt, de ettől még nem lesz kisebb író, ahogy a film sem lesz kevesebb, mint zseniális. És jól lehet menőzni vele, hamburgi német nyelvtanfolyamokon különösképp.

A piszkos ügy (1982)

false

Az eredeti cím – Hammett – valamivel kifejezőbb, lévén Dashiell Hammett a film egyik főszereplője. Igen, az a Dashiell Hammett, A máltai sólymos pasas. Wenders – mint azt vele készült interjúnkban is elmondta – nagyon összekülönbözött amerikai producerével, aki nem volt más, mint egy másik híres pasas, igen, az a keresztapás ürge, F. F. Coppola. Pedig az Amerika-mániás német elvégezte a házit: A máltai sólyom stábjából még Elisha Cook Jr.-t is feltámasztotta. A forgatás olyannyira elhúzódott, hogy Wenders időközben leforgatta A dolgok állását, a két főszereplő – Frederic Forrest és Marilu Henner – pedig nemcsak, hogy örök hűséget fogadtak egymásnak, de el is váltak, s mindezt egyetlen film leforgása alatt.

Párizs, Texas (1984)

false

Úgy senki sem tud ballagni a sivatagban, mint Harry Dean Stanton – a mitikus ballagáshoz persze Robby Müller kamerája és Ry Cooder filmzenéje is kellett. A nyolcvanas évekbeli Nastassja Kinskiért persze bármilyen sivatagban, bármilyen hosszan érdemes volt kitartani – a film elementáris hatást gyakorolt egy egész generációra, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy egy máig létező budapesti vendéglátóipari egységet is Wenders filmje után neveztek el. Ez még a Cannes-i fődíjat is és a U2 és Kurt Cobain rajongását is könnyűszerrel elhomályosítja.

Berlin felett az ég (1987)

false

A világ legnépszerűbb és legromantikusabb német nyelvleckéje – ó, azok a belső monológok a két Berlin közti senki földjén, a középhaladó németórák mindenkori kedvencei, melyekből könnyen rájön az ember, hogy még van hová fejlődnie. Berlin, Bruno Ganz, angyalok, Lou Reed, cirkuszi légtornászok, Peter Falk és Cocteau operatőre – csodás kombináció, megismételhetetlen (noha próbálták megismételni) truváj. Berlinben örökké adja egy művészmozi.

Lisszaboni történet (1994)

false

Mint mindjárt látni fogjuk (lásd Buena Vista Social Club), akkor sem járunk rosszul, ha Wendersnek épp arra támad kedve, hogy zenés városfilmek készítésével múlassa az időt. Ez még akkor is igaz, ha ezt születésnapos hősünk olykor kicsit igyekvő módon, olyan jó tanulósan teszi, és a játékfilmes igényével lép fel, vagyis valami filozofikus – vagy annak látszó – történetecskével is megfejeli az egyveleget. A Lisszaboni történetben nagyon ballag egy ember (ez is nagyon megy Wendersnek) egy nagyon fehér városban, és ez jól is van így, de ma már úgy él emlékezetünkben a Lisszaboni történet, mint az a film, melynek hatására megvettük életünk első Madredeus-lemezét.

Buena Vista Social Club (1999)

false

A film, amely megismertette a világgal a címszereplő kubai zenekart. A film, amely máig tartó divatot teremtett a Club zenészei (többek közt Eliades Ochoa, Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo és Rubén González) és utódaik körül. A film, mely egymaga felelős azért, hogy a kétezres évek elején minden jobban szituált liftben, lounge-ban és bankváróban BVSC szólt.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.