étel, hordó

Araz bistro

  • ételhordó
  • 2012. május 12.

Gasztro

A belvárosi Szarka utca rövid és jelentéktelen, lehetetlen megjegyezni, hol is van, biztos mindig máshol. Valójában két percre sincs a Szabadság híd pesti hídfőjétől, a Váci utcába fut bele, akár egy hőzöngő kissrác a pofonba.

Ezerszer jártunk arra, mégis meg kellett nézni a térképen. A földrajzi tanulmányt természetesen a vendéglátóhely kiválasztása előzte meg. Nemrégiben annyi szépet írtunk az Araz étteremről (Étel, hordó, Magyar Narancs, 2010. szeptember 30.), hogy a hasonló néven futó kisebb egység is felkeltette az érdeklődésünket. Ahogy a Dohány utcai létesítmény esetében, a Szarka utcai bisztrónál is egy szálloda - a Boutique Hotel Zara - éttermével van dolgunk, de itt sem a recepcióstól kell érdeklődni, hogy van-e szabad asztal, hisz' a hotelba a párhuzamos Só utcából van bejárás.

Egyébként csak szabad asztal van, szombaton, ebédidőben. Ifjú felszolgálók tüsténkednek, olyan érzésünk támad, mintha egy vendéglátó-iskola vizsgatanításán lennénk cseppet sem szigorú tanfelügyelők. De ha szigorúak lennénk, akkor is csak azt mondhatnánk, hogy példás, amit látunk. Miként a választék is. A brokkolikrémleves (590 Ft) jó indítás. Nemhogy nincs túlfűszerezve, egyenesen szegényes, ám ez cseppet sem baj, épp ettől a "sótlanságtól" válik érdekessé. 100 százalék brokkoli, semmi cicoma - lovagias gesztus egy nem különösebben izgalmas zöldség felé.

A folytatás már nem ennyire könnyed, a rozé kacsamellel (2690 Ft) súlyosabb tájak felé evezünk, de szerencsére a precízen átsütött szárnyas zsírtartalma pont a megfelelő, eszünkbe sem jutna, hogy nyeljük, mint a nokedlit. Inkább megrágjuk alaposan, lévén minden ízében élmény. De a heti menüben szereplő borsos pulykatokány (990 Ft) sem afféle fél kézről odavetett cucc - bárcsak mindenhol így készítenék el, és így tálalnák!

Sorainkat kalocsai rétessel (890 Ft) zárjuk, ami azt jelenti, hogy egyszerre almás, túrós és meggyes. Ennél azért ettünk már jobbat. De rosszabbat is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.