étel, hordó

Araz bistro

  • ételhordó
  • 2012. május 12.

Gasztro

A belvárosi Szarka utca rövid és jelentéktelen, lehetetlen megjegyezni, hol is van, biztos mindig máshol. Valójában két percre sincs a Szabadság híd pesti hídfőjétől, a Váci utcába fut bele, akár egy hőzöngő kissrác a pofonba.

Ezerszer jártunk arra, mégis meg kellett nézni a térképen. A földrajzi tanulmányt természetesen a vendéglátóhely kiválasztása előzte meg. Nemrégiben annyi szépet írtunk az Araz étteremről (Étel, hordó, Magyar Narancs, 2010. szeptember 30.), hogy a hasonló néven futó kisebb egység is felkeltette az érdeklődésünket. Ahogy a Dohány utcai létesítmény esetében, a Szarka utcai bisztrónál is egy szálloda - a Boutique Hotel Zara - éttermével van dolgunk, de itt sem a recepcióstól kell érdeklődni, hogy van-e szabad asztal, hisz' a hotelba a párhuzamos Só utcából van bejárás.

Egyébként csak szabad asztal van, szombaton, ebédidőben. Ifjú felszolgálók tüsténkednek, olyan érzésünk támad, mintha egy vendéglátó-iskola vizsgatanításán lennénk cseppet sem szigorú tanfelügyelők. De ha szigorúak lennénk, akkor is csak azt mondhatnánk, hogy példás, amit látunk. Miként a választék is. A brokkolikrémleves (590 Ft) jó indítás. Nemhogy nincs túlfűszerezve, egyenesen szegényes, ám ez cseppet sem baj, épp ettől a "sótlanságtól" válik érdekessé. 100 százalék brokkoli, semmi cicoma - lovagias gesztus egy nem különösebben izgalmas zöldség felé.

A folytatás már nem ennyire könnyed, a rozé kacsamellel (2690 Ft) súlyosabb tájak felé evezünk, de szerencsére a precízen átsütött szárnyas zsírtartalma pont a megfelelő, eszünkbe sem jutna, hogy nyeljük, mint a nokedlit. Inkább megrágjuk alaposan, lévén minden ízében élmény. De a heti menüben szereplő borsos pulykatokány (990 Ft) sem afféle fél kézről odavetett cucc - bárcsak mindenhol így készítenék el, és így tálalnák!

Sorainkat kalocsai rétessel (890 Ft) zárjuk, ami azt jelenti, hogy egyszerre almás, túrós és meggyes. Ennél azért ettünk már jobbat. De rosszabbat is.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.