étel, hordó

Aum

  • ételhordó
  • 2020. február 9.

Gasztro

A Flórián üzletközpont az utolsók közt idézi a gulyáskommunizmus centrumhétfős, skálakópés konzumvilágát – hét éve felújították ugyan, de szerencsére (?) nem változtattak a külsején. Hamarosan talán a műemléki védettséget is megkapja, mint a hetvenes évek hazai építészetének kivételes példánya, ami minden bizonnyal jót tenne a jelenlegi üzletmenetnek, mivel a mostaninál egy kísértetkastély forgalma is nagyobb lehet. De van itt szabályt erősítő kivétel is, méghozzá vendéglátóipari vonatkozásban. Az egykori presszó helyén különös kísérletbe kezdtek, pontosabban olyan vállalkozásba, ami „bemondásra” elég viccesnek tűnik. Az Aum működtetői kifejezetten elit éttermet álmodtak a panelpláza földszintjére olyan konyhával, ahol a magyar és a távol-keleti ízek keverednek. És nemcsak az étlapon.

„Ázsiai–magyar fúziós ételeket alkotunk, melyek ízvilágukban, tálalásukban is egy-egy ázsiai körutazást idéznek meg éttermünk falai között. Autentikus alapanyagok, gondosan megalkotott tányérok és egy nagy adag kreativitás tökéletes harmóniája: ez a hamisítatlan Aum életérzés” – olvassuk a beharangozóban, és a massaman gulyás (2950 Ft) az ígéretnek megfelelő. A szokásos alapanyagokhoz thai fűszerezést rendeltek (massaman curry), de a külön tálkában sem erőspistát adnak, hanem ananászt és mogyorót. Noha elég bizarrnak tűnik a leghíresebb magyar leves távol-keleti keverékként, de elsősorban a kitűnő húsnak (marhapofa) és a burgonyagombócnak köszönhetően kiállja a próbát. Kimondva ennél is furcsább a brassói tenger gyümölcsei (4450 Ft), bár ez kifejezetten költői túlzás. A polippal, rákkal, hallal és édesburgonyával megrakott tál képzőművészeti alkotásnak is beillene, a hozzávalók frissnek tűnnek, az elkészítés módja igényes. Attól „brassói”, hogy szalonnát adnak hozzá, s ez nemcsak eredetieskedés, valóban jót tesz neki. A pad thai rákkal (4250 Ft) még ennyire sem hazai hátterű, igaz, nem is akasztották rá a magyaros jelzőt. Nem is hiányzik, hisz’ ilyen jó pad thait még nem ettünk idehaza – a legjobb budapesti thai éttermekben sem.

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.