étel, hordó

Aum

  • ételhordó
  • 2020. február 9.

Gasztro

A Flórián üzletközpont az utolsók közt idézi a gulyáskommunizmus centrumhétfős, skálakópés konzumvilágát – hét éve felújították ugyan, de szerencsére (?) nem változtattak a külsején. Hamarosan talán a műemléki védettséget is megkapja, mint a hetvenes évek hazai építészetének kivételes példánya, ami minden bizonnyal jót tenne a jelenlegi üzletmenetnek, mivel a mostaninál egy kísértetkastély forgalma is nagyobb lehet. De van itt szabályt erősítő kivétel is, méghozzá vendéglátóipari vonatkozásban. Az egykori presszó helyén különös kísérletbe kezdtek, pontosabban olyan vállalkozásba, ami „bemondásra” elég viccesnek tűnik. Az Aum működtetői kifejezetten elit éttermet álmodtak a panelpláza földszintjére olyan konyhával, ahol a magyar és a távol-keleti ízek keverednek. És nemcsak az étlapon.

„Ázsiai–magyar fúziós ételeket alkotunk, melyek ízvilágukban, tálalásukban is egy-egy ázsiai körutazást idéznek meg éttermünk falai között. Autentikus alapanyagok, gondosan megalkotott tányérok és egy nagy adag kreativitás tökéletes harmóniája: ez a hamisítatlan Aum életérzés” – olvassuk a beharangozóban, és a massaman gulyás (2950 Ft) az ígéretnek megfelelő. A szokásos alapanyagokhoz thai fűszerezést rendeltek (massaman curry), de a külön tálkában sem erőspistát adnak, hanem ananászt és mogyorót. Noha elég bizarrnak tűnik a leghíresebb magyar leves távol-keleti keverékként, de elsősorban a kitűnő húsnak (marhapofa) és a burgonyagombócnak köszönhetően kiállja a próbát. Kimondva ennél is furcsább a brassói tenger gyümölcsei (4450 Ft), bár ez kifejezetten költői túlzás. A polippal, rákkal, hallal és édesburgonyával megrakott tál képzőművészeti alkotásnak is beillene, a hozzávalók frissnek tűnnek, az elkészítés módja igényes. Attól „brassói”, hogy szalonnát adnak hozzá, s ez nemcsak eredetieskedés, valóban jót tesz neki. A pad thai rákkal (4250 Ft) még ennyire sem hazai hátterű, igaz, nem is akasztották rá a magyaros jelzőt. Nem is hiányzik, hisz’ ilyen jó pad thait még nem ettünk idehaza – a legjobb budapesti thai éttermekben sem.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.