kertész lesek

Centrál

  • kertész lesek
  • 2013. szeptember 8.

Gasztro

Amikor az egykori nagykávéház, későbbi Eötvös klub, végül játékterem helyén visszatértek a startkockára, annyira ragaszkodtak a hagyományhoz, hogy még a kulcsot is bedobták a Dunába.

Ennek már tizenöt éve, de azért jól emlékszünk az eleve kudarcra ítélt üzenetre: az új Centrál ugyanolyan lesz, mint a régi - mondén és alapos, mélyenszántó és magasirodalmi, polgári körös, persze nem úgy. Meglehet, hogy mindez csak vetítés volt, és gyorsan előkerült a tartalékkulcs (nyitvatartási idő!) is, hitel alma, és az árfekvés sem heverésző könnyelműség azoknak, akik már attól boldogok, ha tizenötöt eladnak legújabb kötetükből.

false

Azért ne legyünk igazságtalanok! A Centrál tizenöt év alatt - ha nem is a szajkózott modell szerint - nemcsak talpon maradt, de zavartalanul működik, kicsit sznob, kicsit turistabarát, a kávé kiváló, bár túlárazott.

Miután feltúrták az egész belvárost, a teraszról legkevesebb, amit mondhatunk, hogy idegenszerű. Mivel szombaton, ráadásul ebédidőben hallgatnak a munkagépek, autósforgalom viszont egyáltalán nincs, sokkal nyugalmasabb, mint bármely belvárosi kiülős. Mondhatnánk azt is, hogy a csend kárpótol a penetráns kilátásért, csakhogy attól tartunk, ha megújul a belváros, akkor sem lesz sokkal szebb a panoráma.

A túlárazásnál hagytuk el, és az alföldi gulyás házi csipetkével (1590 Ft) nem javít a helyzeten. Amúgy a lé meg a tészta egész jó, ám az skandalum, hogy összesen három darab hús van a tányérban. El is nevezzük őket Sándor, József, Benedeknek a leves hőmérséklete miatt. "A Centrál célja, hogy felzárkózzon a magyar gasztronómiai kultúra fejlesztésében élen járó intézményekhez, és sajátos, a fővárosban egyedülálló nagykávéházi jellegét megőrizve hozzájáruljon a budapesti éttermi kultúra megújulásához" - olvassuk a honlapon, mégsem mondanánk, hogy így nehéz lesz, ugyanis a posírozott lazac zöldsalátával (3190 Ft) egy lépéssel közelebb van az áhított célhoz, mint a leves, bár sok újdonságról most sem tudunk beszámolni. Ha valami, hát a cvekedli az (900 Ft), aminek - bármit is jelentsen - valóban nagykávéházi jellege van. Vagyis azt a korszakot idézi, ami legkésőbb 1914-ben ért véget, ha egyáltalán valaha is létezett. De akkor hol a megújulás?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.