étel, hordó

Erzsi mama konyhája

  • ételhordó
  • 2017. április 15.

Gasztro

Az Óperenciás-tengeren túl, Délbuda külsőn, ahol az Andor utca egyszerre Egér úttá változik, tilos a kanyarodás a környező utcákba! Így aztán mindenféle kacskaringókkal jutunk el célunkhoz, ami a különös utcanév miatt olyan, mint egy gyerekvers első sora: „Pajkos utca 60. alatt Erzsi mama konyhája…” A mesedélután az étlapon is folytatódik, Erzsi mama nem kevesebbet állít magáról, mint azt, hogy már előző nap készülődni kezd, levágja a tyúkokat, szed a kertben friss zöldséget, begyúrja a tésztát… Még szép!

Gúnyos mosolyunkat némiképp kiegyenesíti, hogy odabent hibátlan nénihangulat uralkodik, nemcsak az autentikus bútorok, falvédők és dekorációs edények miatt, de azért is, mert az egyik hokedlin a kosárban pár salátává olvasott Nők Lapja Évkönyve hever az 1980-as évekből. Szombat délután szinte telt ház van, s így a családi hangulatot az asztalok közt rohangáló gyereksereg is garantálja.

A „házilag kevert” padlizsánkrémről (1290 Ft) simán elhisszük, hogy nem a padlizsángyárban keverték, legfeljebb a mellé adott pirítós ront valamit az összképen. Az uram kedvenc levese (860 Ft) csak a nevében különleges: sima krumplileves tejföllel és kolbásszal, annak viszont első osztályú. Kakukktojásnak mondanánk az akácmézes gomolyasajtot salátaágyon (1860 Ft), amit inkább el tudnánk képzelni egy fitneszételbárban, mint a tyúkot vágó nagyi konyhájában. Főleg azért emlékezetes, mert látványra pont olyan, mint egy sült csirkemell. Ellenben a valódi, ún. lapcsánkás csirke sopszkasalátával (2190 Ft) a köret ellenére is otthoni kosztnak tűnik. Nem is a tisztességes hús, inkább a reszelt krumplis panír miatt, ilyennel általában nem szoktak bajlódni egy vendéglőben, pedig megérné a fáradságot.

A végén a túrógombócot (790 Ft) és a „pirosra sült” szilvalekvárral töltött derelyét (650 Ft) is megkóstoljuk. A gombóc tökéletes, a derelye viszont a látványpékségek kilós süteményeire emlékeztet, és az sem válik hasznára, hogy túlcukrozott vaníliaszószban úszik.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.