étel, kihordó

Fusion Bistro

  • ételhordó
  • 2021. május 5.

Gasztro

Fúzió fúzióval.

A hatvanas végén Miles Davist nem különösebben izgatta a stúdióban, hogy épp műfajt teremt, és zenésztársai – Chick Corea, Joe Zawinul, Herbie Hancock stb. – nemsokára e leendő műfaj királyai lesznek. Ám a szakírók annyira meglepődtek mindazon, ami az In a Silent Way (1969) és a Bitches Brew (1970) című Davis-albumokon hallható, hogy muszáj volt felcímkézni. Így született meg a „fúziós jazz”, s azóta tart a vita, hogy mi számít annak, és mi nem. De a kifejezés nem a bárzongorista révén bukkant fel 15 évvel később a vendéglátásban. Azt mondják, hogy a „fúziós konyha” szókapcsolatot először a The New York Times szerzője írta le egy kaliforniai étterem kapcsán 1985-ben, ahol távol-keleti módszerekkel készítettek mexikói kajákat, ennek dacára aligha lehet kétségünk afelől, hogy a műfaj – leegyszerűsítve a népek konyhájának kombinálása – sok évszázados múltra tekinthet vissza.

Magyarországon sokáig ismeretlen volt e fogalom, legfeljebb a milánói sertésborda és a magyaros pizza testesítette meg a „fúziót”, de úgy tíz éve már vannak komolyan vehető próbálkozások is, a Dohány utcában található Fusion Bistro ilyennek akar látszani, bár nem bíznak mindent a véletlenre. A „fúziós” csirkeburger mellett van sima csirkeburger, ahogy vannak klasszikus mexikói és indiai ételek is. A legnagyobb meglepetés az, hogy szinte mindenhez jár a hasábburgonya, a legjobban pedig az fáj, hogy levesek közül nem választhatunk. A futár pontosan érkezik, a csomagolással is elégedettek vagyunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.