étel, kihordó

Fusion Bistro

  • ételhordó
  • 2021. május 5.

Gasztro

Fúzió fúzióval.

A hatvanas végén Miles Davist nem különösebben izgatta a stúdióban, hogy épp műfajt teremt, és zenésztársai – Chick Corea, Joe Zawinul, Herbie Hancock stb. – nemsokára e leendő műfaj királyai lesznek. Ám a szakírók annyira meglepődtek mindazon, ami az In a Silent Way (1969) és a Bitches Brew (1970) című Davis-albumokon hallható, hogy muszáj volt felcímkézni. Így született meg a „fúziós jazz”, s azóta tart a vita, hogy mi számít annak, és mi nem. De a kifejezés nem a bárzongorista révén bukkant fel 15 évvel később a vendéglátásban. Azt mondják, hogy a „fúziós konyha” szókapcsolatot először a The New York Times szerzője írta le egy kaliforniai étterem kapcsán 1985-ben, ahol távol-keleti módszerekkel készítettek mexikói kajákat, ennek dacára aligha lehet kétségünk afelől, hogy a műfaj – leegyszerűsítve a népek konyhájának kombinálása – sok évszázados múltra tekinthet vissza.

Magyarországon sokáig ismeretlen volt e fogalom, legfeljebb a milánói sertésborda és a magyaros pizza testesítette meg a „fúziót”, de úgy tíz éve már vannak komolyan vehető próbálkozások is, a Dohány utcában található Fusion Bistro ilyennek akar látszani, bár nem bíznak mindent a véletlenre. A „fúziós” csirkeburger mellett van sima csirkeburger, ahogy vannak klasszikus mexikói és indiai ételek is. A legnagyobb meglepetés az, hogy szinte mindenhez jár a hasábburgonya, a legjobban pedig az fáj, hogy levesek közül nem választhatunk. A futár pontosan érkezik, a csomagolással is elégedettek vagyunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.