étel, kihordó

Kelet Kávézó és Galéria

  • ételhordó
  • 2021. április 14.

Gasztro

A Kelet varázsa

„Azt hiszem kevés olyan országa van még a nagyvilágnak, ahol a nemzeti történelem és művelődés nagyjainak nevével üzletházakat, eszpresszókat jelölnek meg. S a hozzánk vetődő idegen is téves következtetésre juthat – pedig hát nem nagyjaink lebecsülése, csupán a kereskedelem illetékeseinek ötlettelensége, szűk látókörű prakticizmusa bújik meg mögötte” – írta 1965 áprilisában dr. Szilágyi Sándor az Élet és tudomány nyelvészeti rovatában, célozva ezzel a Bartók Béla úti Bartók presszóra, amely elnevezés szerinte nemcsak illetlenség, de a stílustalanság fokmérője is. Ennek ellenére még vagy húsz évig tartotta magát, és a Bartókból csak azután lett Szonáta, hogy szerény alapterületét galériával bővítették. Nem lett sokkal nagyobb, de emlékeink szerint színpadán a bárzongorista helyett már Török Ádám és a Mini együttes is elfért.

Természetesen ez a presszó sem kerülhette el a sorsát, a rendszerváltás kínai gyorsbüfévé változtatta, és talán még ma is a „négy kincs” jellegzetes szaga töltené be a teret, ha nem zajlik le időközben az újbudai kulturális forradalom, amelynek nyomán a Bartók Béla út környéke más megvilágításba került. Nem tudjuk, hogy a Bartók, Szonáta stb. helyén nyílt Kelet Kávézó és Galéria előidézője vagy haszonélvezője-e a megváltozott utcaképnek, annyi biztos, hogy a nagy bezárásokig a környék legmenőbb helyei közé tartozott. De csak emiatt nem sikerült volna felkapaszkodniuk a futárvonatra. Noha étlapjukon süteményekből van komolyabb választék, talán a kevés „rendes” ételt is érdemes kipróbálni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."