étel, kihordó

Kelet Kávézó és Galéria

  • ételhordó
  • 2021. április 14.

Gasztro

A Kelet varázsa

„Azt hiszem kevés olyan országa van még a nagyvilágnak, ahol a nemzeti történelem és művelődés nagyjainak nevével üzletházakat, eszpresszókat jelölnek meg. S a hozzánk vetődő idegen is téves következtetésre juthat – pedig hát nem nagyjaink lebecsülése, csupán a kereskedelem illetékeseinek ötlettelensége, szűk látókörű prakticizmusa bújik meg mögötte” – írta 1965 áprilisában dr. Szilágyi Sándor az Élet és tudomány nyelvészeti rovatában, célozva ezzel a Bartók Béla úti Bartók presszóra, amely elnevezés szerinte nemcsak illetlenség, de a stílustalanság fokmérője is. Ennek ellenére még vagy húsz évig tartotta magát, és a Bartókból csak azután lett Szonáta, hogy szerény alapterületét galériával bővítették. Nem lett sokkal nagyobb, de emlékeink szerint színpadán a bárzongorista helyett már Török Ádám és a Mini együttes is elfért.

Természetesen ez a presszó sem kerülhette el a sorsát, a rendszerváltás kínai gyorsbüfévé változtatta, és talán még ma is a „négy kincs” jellegzetes szaga töltené be a teret, ha nem zajlik le időközben az újbudai kulturális forradalom, amelynek nyomán a Bartók Béla út környéke más megvilágításba került. Nem tudjuk, hogy a Bartók, Szonáta stb. helyén nyílt Kelet Kávézó és Galéria előidézője vagy haszonélvezője-e a megváltozott utcaképnek, annyi biztos, hogy a nagy bezárásokig a környék legmenőbb helyei közé tartozott. De csak emiatt nem sikerült volna felkapaszkodniuk a futárvonatra. Noha étlapjukon süteményekből van komolyabb választék, talán a kevés „rendes” ételt is érdemes kipróbálni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.