étel, hordó

Parisi 6

  • ételhordó
  • 2020. február 18.

Gasztro

Kevés olyan nagyvárost ismerünk, ahol a turistákra a legelegánsabb környéken leselkednek a legnagyobb veszélyek, de Budapest – bizonyos belvárosi éttermeknek köszönhetően – ezek közé tartozik. Jóllehet, ma már az idelátogató külföldiek nagy része a neten, leginkább a TripAdvisoron választ magának megbízható vacsorázóhelyet, a Váci utca környékén még mindig jelentős számú csalogatót alkalmaznak, akik a vendéglátó egység előtt, mindenféle gulyáslevesek és pálinkák ígéretével, olykor kifejezetten agresszív módon csapnak le a gyanútlan járókelőkre. E munkakör betöltéséhez persze elengedhetetlen a rámenős tempó, már csak azért is, mert a színjáték a legritkább esetben ér véget az elégedett vendég forró búcsújával. A túlárazás miatti méltatlankodással annál gyakrabban.

Noha a Párizsi utca 6. szám alatt működő egység előtt nem áll semmiféle „palifogó”, a kirakatába tett palatábláról csak a „goulash soup” tételt jegyezzük meg, s ez sok jót nem ígér. Odabent azonban elmúlik a rossz érzés. A kis alapterületű helyiségben nem spóroltak az asztalokkal, mégsem tűnik zsúfoltnak, a két felszolgáló barátságos, de nem bizalmaskodó. A szomszéd asztalnál ülő külföldiekkel sem.

Az étlapot természetesen a magyar konyhára kalibrálták, de van külön vega étlap gnocchival, rizottóval, cukkinivel, no meg rántott gombával. A Jókai bableves (2800 Ft) túlárazott, bár akkora, hogy fő­ételnek is beillik. Az íze, a fűszerezése kiváló, a bab nem kemény és nem puha, kolbászkarikából is van bőven, füstölt csülökből viszont csak mutatóban. A cukkinis házi gnocchi (2800 Ft) valóban „házias”, a főzéssel sem voltak gondok, de jellegzetesnek azért nem mondanánk; korrekt tészta, korrekt feltétekkel. A rántott szeletet (2690 Ft) még ennyi panasz sem érheti, a legjobbakat mondhatjuk a sertés­szűzre és a panírra is, ráadásul pont annyit adnak, amennyi még jólesik. Talán csak a karácsonyi parfé (1600 Ft) gyengébb a kelleténél, legfeljebb a fahéjas ízére emlékszünk. Meg arra, hogy inkább jégkrém volt, és hamar olvadt.

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.