étel, hordó

Új-Budavár

  • ételhordó
  • 2013. január 6.

Gasztro

Hiába kisföldalatti és Hősök tere, az 1896-os millenniumi ünnepségsorozat legnagyobb attrakciója az ős-Budavára nevű szórakoztató komplexum volt a Városligetben.

Luxuséttermek és lacikonyhák sorakoztak, a szakállas nőt éppúgy megtekinthette a népes közönség, mint a technika legújabb csodáit. Az állatkertből kihasított 70ezer négyzetméteres óriáscirkuszt fénykorában naponta 40 ezren látogatták. És nemcsak egy hétig, mint a Szigetet.


Az Új-Budavár a Vízivárosban (Donáti utca 40.) van, egy pincehelyiségben. Ennek ellenére semmi baj a környezettel, a közeli Mária tér a főváros egyik leghangulatosabb közterülete, ráadásul éttermünk mellett ősrégi mézeskalács-készítő műhely is van. Nyakunk rá, ha elhajítunk egy követ, jó eséllyel borszaküzlet kirakatát törjük be vele, ha pedig túl sokáig ácsorgunk, biztosan látunk valami - szigorúan 50+-os - művészfélét, aki bottal üti Krúdy nyomát.

Más tészta, hogy az Új-Budavárba lépcsőzve elhalkul a nosztalgia-slágeregyveleg, az étterem egészen másként mutat, mint a hasonló lejáratú vendéglátóhelyek. A minimalista, ám minőségi dizájnt talán túlzottan is lefagyasztja a hideg neonfény, meglehet, ez is a koncepció része. Legalább látjuk, hogy mit tesznek elénk. De a pincér régi vágású, mint egy olló a Singer varrógép fiókjában, bár semmi baj, az ellentmondás csak látszólagos. Jól elvagyunk vele, különösen azután, hogy welcome falatként káprázatos padlizsánkrémet tesz asztalunkra.

Ehhez képest visszalépés a húsgombócleves (650 Ft), de visszalépés lenne bármilyen közepesen erős finomság. Az amúgy jó kis leves most legfeljebb háttéranyag. Annál is inkább, mert a libamájas csirkemell snidlinges krumplipürével (2400 Ft) a krémhez hasonlóan nagyon egyszerű, mégis megfejthetetlen a titka. Ugyanez áll a kukoricalisztben sült pisztrángra (1950 Ft) is - olyan könnyedén készítették el, mintha csak a lelkes feleség ugrott volna ki a konyhába, hogy "vacsira összedobjon valamit". Ráadásul a tiramisu (750 Ft) is finom.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.