Ahogy arról a Magyar Narancs is beszámolt, a kormány megvizsgálja a németországi helyi és regionális közösségi közlekedésben alkalmazott kedvezményes, úgynevezett kilenceurós bérlet intézményét, legalábbis ezt nyilatkozta szerdán a technológiai és ipari tárca vezetője, Palkovics László szerdán, amikor Berlinben járt egy egyeztetésen.
Ezután a Népszava megkereste a kérdésben érintett minisztériumot és a közlekedési vállalatokat, hogy mit szólnának a kedvezményes bérletek felülről irányított bevezetéséhez.
A tárca nem válaszolt a lapnak, Vitézy Dávid államtitkár pedig szűkszavúan annyit közölt, hogy „vizsgálják a kérdést”. Az érintett cégek bizonytalanságát jelzi, hogy a MÁV és a Volánbusz sem reagált a Népszava megkeresésére,
a Budapesti Közlekedési Központ pedig azzal hárította el az érdeklődést, hogy csak a sajtóból értesültek a kormány szándékáról, amelynek a részleteit a társaság nem ismeri.
„Fontos, hogy minél többen használják a közösségi közlekedést, különös tekintettel a környezeti terhelés csökkentésére. De a kilenc eurós bérlet azt jelenti, hogy a most is alacsony bevételünk tovább csökken. Ezt a bevételkiesést az államnak kellene pótolnia. Annak az államnak, amelynek hozzájárulása most is csak 6 százalékát teszi ki a közösségi közlekedés működtetési költségének” – válaszolta a lapnak Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki attól tart, hogy az állam a bérlet bevezetése után se adna többet, vagyis a javaslat csak a BKV csődje árán lenne megvalósítható.
Az LMP is akarja a klímabérletet
A olcsóbb bérletek haladéktalan bevezetését sürgette az LMP szóvivője, Gál József szombati sajtótájékoztatóján – ezt már az MTI írja.
A szóvivő azt mondta, hogy a klímaváltozás és az energiaválság rendkívüli intézkedéseket követel: csökkenteni kell az üvegházhatású gázok kibocsátását, ezzel párhuzamosan pedig a függőséget az orosz energiától. Az ellenzéki párt mintája is a német klímabérlet, amelyet egységesen, országosan ötezer forintos áron vezetnének be, és minden állami és önkormányzati fenntartású tömegközlekedési járatra érvényes lenne.
Az LMP tervei szerint júliusban kezdődne egy három hónapos próbaidőszak. A kormánynak ezzel párhuzamosan tájékoztatási és szemléletformálási kampányt kellene indítania a témában – tette hozzá a szóvivő. Gál szerint a próbahónapok költsége nagyjából 100 milliárd forint lenne. Ezt abból fedeznék, hogy a főleg szennyező multinacionális cégek társasági adójának felső kulcsát 25 százalékra emelnék.
A szóvivő úgy vélekedett, hogy a klímabérlet terve egyszerre szociális és zöld kezdeményezés. Azt kérte, hogy szavazzák meg az LMP javaslatát. Az ellenzéki párt korábban petíciót is kezdeményezett az ügyben – emlékeztetett Gál József, arra kérve az embereket, hogy támogassák aláírásukkal az elképzelést a klimaberlet.hu oldalon.