Az elmúlt öt év gazdasági mérlege: ma már négy Simicskát tart el az ország

  • narancs.hu
  • 2020. június 11.

Gazdaság

Évek óta megállíthatatlanul hasítanak a NER-közeli vállalkozások.

Míg a 2010 utáni Fidesz-időszak első felében az egyeduralkodónak mondott Simicska Lajos Közgép Zrt.-je nagyjából 500 milliárd forintos bevételre tett szert, addig a Nemzeti Együttműködés Rendszerének Mészáros-, Szíjj-, Garancsi-féle, illetve Tiborcz-közeli alapcsapata már négyszer ekkora, vagyis 2000 milliárdot, számolta ki a Valaszonline.

Az jól látható, hogy a kormányzati csúcsirányítók és a közbeszerzések legnagyobb nyertesei lényegében egy tulajdonosi körként működnek. Ahogy az a trend is jól érzékelhető, minél közelebb áll egy építőipari óriásvállalat a hatalom csúcsaihoz, annál nagyobb haszonkulccsal, bevételarányos nyereséggel dolgozhat.

A bevételarányos nyereség Simicska Lajos híres-hírhedt Közgép Zrt.-jénél 6,8 százalékosra rúgott 2011 és 2015 között, addig Mészáros Lőrinc és Szíjj László infrastruktúra-beruházó cégei az elmúlt öt évben 15-16 százalékon teljesítettek, vagyis 2,5-szer intenzívebben szívták a közpénzt, mint a korábbi „kincstárnok ” – hasonlítja össze a két időszakot a portál.

Ami pedig a bevételek nagyságát illeti, míg Simicska Közgép Zrt.-je a maga öt esztendeje alatt közel 500 milliárd forintos forgalmat produkált, addig a szokásos Mészáros–Szíjj-különítmény, valamint a Garancsi- és Tiborcz-klub összesen 2000 milliárdot szakított. Vagyis együtt már négyszer lekörözték előhírnöküket. A bevételből pedig legalább 220-230 milliárdnyi tiszta hasznuk realizálódott – ez épp hétszer akkora falat, mint amennyit Simicska annak idején benyelt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.