A VG internetes oldalán pénteken iparági forrásokra hivatkozva írta meg mindezt, és a cikk szerint a helyzet ellátási gondokat vetít előre.
Közép-Európa egyik legnagyobb finomítója a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám becslések szerint ehhez még több hetes pótmunkákra van szükség.
A gazdasági lap úgy tudja, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, és az olajtársaság az osztrák kormánytól vár segítséget, vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását.
Az OMV a schwechati finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesíti.
Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon, a cég a magyarországi benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el.
Becslések szerint az OMV június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra.
Ebből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kútjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet.
Miután Magyarországon 480 forintban maximálták a kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európa-szerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában – mutat rá a lap. Megjegyzi: ennek hatása már érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a Mol 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, amely fenntartotta az országba irányuló termékszállítást. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a Mol már nem tudja pótolni.
A lap emlékeztet arra, hogy valamelyest csökkent a nyomás a Molon azt követően, hogy a kormány kettős üzemanyagárat vezetett be Magyarországon, mivel visszaszorult a benzinturizmus. A nyári turisztikai szezonban viszont jelentősen nő a benzinkutak forgalma.
A VG azt írja, a magyar olajcég emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit, így a százhalombattai finomító augusztusban és októberben fog részlegesen leállni egy-egy hónapra, az üzemanyag termelése augusztusban nagyjából a harmadára csökken. A lap forrásai szerint erre a két hónapra egyelőre nincs megoldás.
A cikk megjegyzi: a helyzet Szlovákiában is ellátási zavarokat okozhat, továbbá Ausztria, Csehország, Lengyelország is gondban lesz, hogy dízelellátását biztosítsa.