Halasztva fizethet a Gazpromnak a télen az MVM

  • MTI/narancs.hu
  • 2022. október 3.

Gazdaság

Az MVM közleménye szerint ez növeli a csoport finanszírozási mozgásterét, illetve likviditási biztonságát.

A téli időszakra halasztott fizetésben állapodott meg a Gazprommal az MVM csoport, amely tárolókapacitása átalakításáról és energetikai fejlesztésekről is döntött – közölte az energetikai vállalatcsoport hétfőn az MTI-vel. 

Hangsúlyozták, hogy a halasztott fizetéssel a társaság finanszírozásának optimalizálása a cél: a lehetőség szerződésbe történő időszakos beemelése növeli az MVM csoport finanszírozási mozgásterét, illetve likviditási biztonságát.

Azt is írták, hogy egyebek mellett növelnék a Magyar Földgáztároló Zrt. (MFGT) zsanai tárolójának kapacitását, a hajdúszoboszlói tárolóban 800 millió köbméter párnagázt termelnek le és vizsgálják a szén-dioxid tárolásának lehetőségeit. A zsanai tárolónál a tárolókapacitás növelése és a kompresszorteljesítmények bővítése a cél, az MVM csoport hajdúszoboszlói tárolójánál pedig a társaság 800 millió köbméter párnagáz letermeléséről döntött. A hosszabb távú cél nagyrészt a meglévő infrastruktúra-elemek használatával az alternatív energetikai hasznosítás, mint például a sűrített levegős energiatárolás, valamint a környékbeli, szén-dioxidban dús földgáz felhasználásával a villamosenergia-termelés megvalósítása.

Ezeken túl az MVM és az MFGT közösen vizsgálja a párnagáz letermelését követően a hajdúszoboszlói tárolóban a szén-dioxid-tárolás lehetőségét is annak érdekében, hogy a Mátrai Erőmű és a jövőben létrehozandó Tiszai Földgáztüzelési Erőmű szén-dioxid-termelését képes legyen enyhíteni, ezzel jelentősen hozzájárulva Magyarország klímapolitikai céljainak eléréséhez.

Azt írták, hogy a hajdúszoboszlói párnagáz rendkívül alacsony önköltségű, piaci értéke mai világpiaci árakon körülbelül másfélmilliárd euró, azaz 650 milliárd forint, amelynek hasznosítása hozzájárulhat a rezsicsökkentés fenntartásához és új energiabiztonsági fejlesztések megvalósítására ad lehetőséget.

Magyarország tárolókapacitása jelenleg és a jövőben is, a hajdúszoboszlói tároló más célra történő hasznosítását követően mind fogyasztás-, mind köbméter-arányosan az Európai Unió élvonalába tartozik, a komplex energetikai szemlélet megvalósítása érdekében tett intézkedések nem veszélyeztetik Magyarország energiaellátását és energiabiztonságát – hangsúlyozták a közleményben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.